[ART] Selkie hanger 925 zilver

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Roane

[ART] Selkie hanger 925 zilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 18:00

Deze week op schol (ik doe de opleiding Goudsmeden) hebben wij een nieuwe techniek geleerd, namelijk het gieten van zilver in ossa sepa. (Ook wel bekend als het skelet van een inktvis die je vaak voor de kust vind en in volieres ophangt voor vogeltjes). Deze zaag je doormidden zodat de twee zachte delen tegen elkaar geplaatst kunnen worden.
Je zaagt een figuurtje in hout (een sterretje, een rondje, of zoals ik een zeehondje) je drukt vervolgens dit vormpje in het zachte deel van de ossa sepia, in alle twee de stukken, en je maakt een giet gang en wat luchtgangetjes.
vervolgens plaats je de twee stukken ossa sepia tegen elkaar, bind het vast met ijzerdraad. Pakt je gietbakje, gooit er aardig wat zilver in, pakt een gigantische gasbrander en houd dat vervolgens net zo lang op het zilver tot het smelt. :D
Als het vloeibaar is, pak je gauw met een tang het bakje met zilver, en giet het in de gietgang van het stuk ossa sepia.

Het resultaat is een gegoten vormpje met de unieke struktuur van de ossa sepia. :)

Afbeelding

Wij leerden deze week dus het gieten, en het zetten van een steentje. Het steentje dat ik er in zet is eigenlijk geen steen maar een stukje parelmoer van een Paua schelp, bekend om zijn mooie blauwe kleur. :)
Vervolgens schuur je het mooi tot alle oneffenheden weg zijn, je maakt er een oogje aan, polijst het, en vervolgens ben je stiekem best tevreden met het resultaat.

Waar een zeehondje?

Ja, het is een zeehondje, geen dolfijntje. :D
Zoals mijn naam al enigszins verraad voor de slimmerikken onder ons die bekend zijn met selkies en roanes, heb ik last van een aardige obsessie met deze magische wezens. :D
Sommige mensen houden van vampiers, anderen van weerwolven, ik hou het bij mijn Selkies.

Citaat:
Selkies (also known as silkies or selchies) are fictional creatures found in Faroese, Icelandic, Irish, and Scottish mythology.

They can shed their skin from seals to become humans. The legend apparently originated on the Orkney and Shetland Islands, where selch or selk(ie) is the Scots word for seal (from Old English seolh).

Selkies are able to become human by shedding their seal skins, and can return to seal form by putting it back on. Stories concerning selkies are generally romantic tragedies. Sometimes the human will not know that their lover is a selkie, and wakes to find them gone. Other times the human will hide the selkie's skin, thus preventing them from returning to seal form. A selkie can only make contact with one particular human for a short amount of time before they must return to the sea. They are not able to make contact with that human again for seven years, unless the human is to steal their selkie's skin and hide it or burn it. Examples of such stories are the ballad, The Great Silkie of Sule Skerry and the movie The Secret of Roan Inish.

CRos95

Re: [ART] Selkie hanger 925 zilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:24

Wauw erg mooi!

MamaMiesje

Re: [ART] Selkie hanger 925 zilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:27

Mooi gedaan! Wat een gave techniek zeg!