[TEK] Fries Menno

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

[TEK] Fries Menno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 10:11

:wave:
Na al die prachtige tekeningen hier te hebben gezien begon het bij mij ook weer te kriebelen.. Ik heb nooit echt actief getekend.. Meestal waren het eenhoorntjes met vleugels in een schoolschrift in groep 8 :+ Nadat een vriendin een tekening had gemaakt van haar pony vond ik het ook leuk om te gaan doen. Het is dus de eerste x tekenen sinds.. 5 jaar? :+ Ik heb nooit tekenles o.i.d. gevolgd maar ben van plan dit wel te gaan doen. :j
Tips zijn heel welkom, ik vind het nog een beetje 'eng' om met schaduwen te werken aangezien ik de tekening niet wil verpesten zeg maar.. :=

Originele foto;
http://lh4.ggpht.com/_yA1UPpgobJM/S4l-H ... 6_j-1K.jpg

Tekening;
Afbeelding

Afbeelding

Abrikoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:42

Je eerste keer tekenen sinds 5 jaar? :oo
Mooie tekening :j
Volgens mij heb je geveegd, je kan beter steeds laagje over laagje werken en zo schaduwen opbouwen.
de omlijning kan ook wat zachter.

Captain

Re: [TEK] Fries Menno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 11:51

Dank je! :)
Ja, ik heb geveegd, eerst zeg maar dikke lijnen getekend en dan vegen omdat ik inkleuren eng vind.. In de zin dat ik bang ben dat het er dan zo.. uhm.. nep uitziet zeg maar.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:53

Hannah : Dat is iets waar veel mensen tegen aan lopen ( ik ok hoor) Maar om het te leren moet je het toch een keertje doen. Wat maakt het uit als het mislukt? Bij mij gaat er ook heel veel in een vergeten mapje hoor.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 11:53

Ja, mee eens! Maar dit was me eerste tekening en was er zo trots op dat ik hem niet wilde verpesten! _O-

Abrikoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:20

Ja, had ik ook eerst :)
Nou ben ik toch maar gewoon laagje voor laagje gaan doen en dat ziet er al beter uit dan eerst. :D
Maar ik vind het echt super knap dat je dit kan na 5 jaar niet getekend te hebben!
Edit: Je kan ook proberen wat meer details erin te verwerken :j
De oren en het oog zijn eigenlijk ook een zwart gat, bij het oog kan je er een lichtpuntje en een pupil in doen.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:24

Het hoofd zit in een verkeerde houding in vergelijking tot de foto, maar dat stoort op zich niet. Maar het paard lijkt nog wel een beetje 'plat', misschien is het een idee om een rooster over de foto te maken en ook een rooster op je blaadje tekenen dan heb je wel de juiste verhoudingen te pakken. Ook is het nog een beetje veegerig en lijken de manen nog op slierten maar dat is natuurlijk met een beetje oefening op te lossen :j Ook lijken ogen net wat echter als je er een glimlichtje er in plaatst. Maar het begin is er zeker en ik wens je vooral veel plezier en succes met je volgende tekeningen :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 12:58

Bedankt voor de tips! :)) Ik heb net toch maar de stap genomen en heb ingekleurd, heb ook wat meer schaduwen en effecten toegevoegd. Heb een pupil getekend maar geen glimlichtje aangezien deze ook niet op de originele foto zit. De oren vond ik vrij lastig dus heb maar iets donkerder ingekleurd.
@Renee; klopt, ik had er eerst nog een kont achter getekend maar dat werd niet mooi, het lukte niet zo goed dus heb ik er een beetje een eigen draai aan gegeven. :)
Foto's van aangepaste tekening komen zo! :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 13:01

Afbeelding

De manen op de hals vind ik alleen nog niet zo mooi.. :=

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:04

Veel beter! Probeer bij de volgende keer in de rechting van de haarstructuur mee te tekenen. En de manen in plukken tekenen ipv. spagettisliertjes.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 13:06

Haarstructuur, bedoel je daarmee de vacht? :) Dat ga ik straks dan nog even proberen! Inderdaad, de manen zien eruit als een potje pasta.. := Ook straks nog even proberen bij te werken.. Bedankt! +:)+

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:47

haarstructuur is idd de vacht. Maar ik zou lekker met een andere foto bezig gaan. En deze wegleggen. anders word ie misschien heel rommelig.

Abrikoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:53

Bij je volgende tekening (zou hier niet meer teveel aan doen) zou je de overgangen van donker naar licht zachter kunnen maken, bijvoorbeeld bij de hals. Daar is het heel donker en ineens wordt het een stuk lichter. Je tekening ziet er in ieder geval veel beter uit! Oog vind ik nu ook veel mooier! :j

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 14:03

Oke bedankt voor de tips! Hier kan ik zeker wat mee! :D

Abrikoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:25

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 17:21

voor de eerste keer in 5 jaar een goede tekening. lekker blijven oefenen.

voor de volgende zou ik de manen niet haartje voor haartje tekenen. Nu heb je allemaal streepjes die door elkaar lopen. Door ze iets meer in plukjes en met highlights krijg je er iets meer diepte in.

Gewoon proberen en het niet al te zonde vinden als je de tekening verpest. Snap wel precies wat je bedoelt daarmee ;-)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 17:28

Bedankt voor de link Abrikoos, heb er wat aan gehad bij me 2e tekening! :j
Zal ik die hier ook maar laten zien? :o
Afbeelding

Heb al wat meer gewerkt met de haarrichting.. Doe ik het zo ongeveer goed? :)
De baard had iets minder gemogen maargoed.. :=
Ik heb ook een mailtje gestuurd naar de tekenlerares (?) van me moeder, of ze nog een plekje over heeft! :)

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:34

Volgens mij is heb je in de oren opzij getekend en moet dat juist omhoog.(volgens mij weet het ook niet helemaal zeker)
En de neus moet je volgens mij ook de andere kant optekenen.
Anders moet je eens goed kijken bij je paard daar kan je het t best zien XD
Verder mag de overgang van licht naar donker ook nog iets zachter.

Edit: De 2de na 5 jaar! Super leuk!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 19:36

Hoe bedoel je oren opzij en neus de andere kant op? :P

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:35

Haarstructuur bij de tweede tekening is al een stuk beter gelukt.
Het is nog niet echt haar, maar je wekt al een klein beetje meer de suggestie dat er een 'vorm' in het hoofd zit. Een paard is tenslotte niet plat!
De harde omlijning zou ik achterwege laten, wanneer je zeker bent over je schets kun je deze beter beginnen met in te kleuren dan je schets nog harder op te zetten, verkeerde lijnen kun je uitgummen tenslotte.
Wat ik als ik jou was zou proberen is eens te gummen in je tekening. Klinkt misschien wat gek, maar kijk eens naar de foto en probeer dan met een gum heel voorzichtig eens de lichtplekken aan te geven die je in de foto ook ziet. Zo ontstaat er al snel wat meer ronding, dit kun je later gewoon doen met druk verschil aan brengen met je potlood. Op een licht punt druk je minder hard, bij schaduw harder.
Over de manen, deze zijn nog heel plat en bestaan uit een vlak. Dit is bij een echte pony toch ook niet zo? Daar bestaat een voorpluk ook uit dunne haartjes die samen een bos vormen, zo kun je ze ook het beste tekenen voor een realistisch resultaat.
Succes!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 23:06

Bedankt voor de tip! :j Dat uitgummen ga ik eens proberen ja!
Wel verwarrend allemaal, volgens de ene moet ik echt plukken maken en bij de ander de haren juist weer apart tekenen! :P

Abrikoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 07:08

Je moet plukken maken en in die plukken weer losse haren tekenen. :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 08:34

Aha! :)* (Blond he?)