Tips gevraagd: foto's op mdf lijmen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maruscka

Tips gevraagd: foto's op mdf lijmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 14:50

Hallo allemaal,

Weet niet of het hier goed staat maar hier komt mijn vraag...
Wij zijn 6 maanden wezen backpacken en hebben miljoenen foto's!
Ik ben op het moment bezig om er een fotocollage van te maken van 1.20 bij 1.80.
Ik heb foto's in drie formaten laten afdrukken (ZW en Sepia) en wil die nu op een plaat MDF plakken.
Ik heb de plaat al voorbehandeld aan beide kanten omdat het vreselijk zuigt (nu dus niet meer).
Nou weet ik niet goed welke lijm ik het beste kan gebruiken. Heb een permanente lijmspray Bison gekocht bij de bouwmarkt.
Het nadeel hiervan vind ik dat je beide items moet sprayen (foto + plaat), 10 min moet laten indrogen en dan moet plakken.
Buiten dat het lang duurt is het ook direct permanent, je kunt niet corrigeren, zit meteen muurvast.
Dat is wel lastig als je hem net een paar mm wil verschuiven.

Gewone fotolijm is naar mijn weten niet permanent en gaat na verloop van tijd los.
Dubbelzijdig tape idem dito en de hoekjes gaan krullen.... De lijm moet in ieder geval zuurvrij zijn ivm aantasten foto's.
Weet iemand misschien een lijm waarbij je op het moment van plakken nog even kan schuiven, maar wel permanent blijft plakken?

Mariskatw

Re: Tips gevraagd: foto's op mdf lijmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 14:51

eventueel eerst met fotohoekjes in elkaar zetten en daarna pas 'echt' vastplakken?

Maruscka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 14:55

Maar dan blijf je de fotohoekjes toch zien? En welke lijm gebruik ik dan?

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 15:00

Lijm kan ik je niet echt mee helpen,maar ik dacht dat als je de collage eerst helemaal vastlegd met fotohoekjes, dan kun je nog schuiven en dergelijk, het dan makkelijker is om daarna alle foto's 1 voor 1 op de goede plek te plakken zeg maar. Maar misschien is dat ook wel een slecht idee hoor ;). En dan de fotohoekjes er weer af of er overheen, anders blijf je ze zien inderdaad!

Maruscka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 15:04

het idee voor de collage is eigenlijk al af. Ik weet welke foto waar moet liggen. Hier heb ik een foto van gemaakt en uitgeprint zodat ik het er naast kan houden. Het is alleen lastig om een goede lijm te vinden die permanent is, je foto's niet aantast en handig in gebruik is..... Bedankt voor je reactie in ieder geval!

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:55

Geen ervaring mee (met foto's op MDF), maar boekbinderslijm misschien? Droogt doorzichtig op (net even gekeken, en klopt) , en lijkt me (qua beoogd doel) aardig permanent?

Maruscka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 10:01

@Highwaykind
Is Boekbinderslijm wel geschikt voor foto's? Aangezien het over het algemeen papier, karton en stof met elkaar verlijmd? Daarnaast, hoe werkt het in gebruik? Het zal inderdaad wel echt permanent zijn dus dat is top!

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:12

Ik heb geen MDF hier, dus kan niets testen maar foto op papier ging hier goed.

Boekbinderlijm is een pot witte redelijk dikke 'vloeibare' lijm.
Is te verdunnen met water, elastisch opdrogende PVCa lijm. volgens mijn potje (Collall), Karton wordt ook genoemd op de achterkant.

Er is goed te 'schuiven' voor het droog is.

Maruscka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 11:55

@Highwaykind
Bedankt voor het uitzoeken! Ik ga eens kijken op de website van Collall en uitzoeken waar ik het eventueel kan kopen. Het is dus wel zuurvrij?

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:24

Er staat op 'oplosmiddelvrij' .. ?

Maruscka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 21:50

Hmm weet niet echt wat ze met oplosmiddelvrij bedoelen, maar het is in ieder geval wat anders dan zuurvrij! Heb inmiddels wel een mogelijk andere oplossing gevonden! Zelfklevend karton van 1,5 mm dik. Dit kan ik met spuitlijm op het MDF plakken en dan kan de foto's gewoon op de lijmlaag plakken! Wordt vaker gebruikt met foto's en posters. Wordt ook vaak gebruikt om foto's te presenteren o.i.d. Ben benieuwd, over twee dagen heb ik het binnen....