[SCH] Fries Wanda. Ik kan wel wat tips gebruiken.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

[SCH] Fries Wanda. Ik kan wel wat tips gebruiken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 16:42

Hoi allemaal,

Sinds kort ben ik weer echt begonnen met schilderen. De staleigenaar had een aantal van mijn tekeningen gezien en wilde nu wel een schilderij van zijn friese merrie Wanda. Ik had net daarvoor al foto's van haar gemaakt en ben dus vrij snel aan de slag gegaan. Dat was een paar maanden terug. Ik had echter slechts de schets en de achtergrond gedaan en toen hield ik op. Ik had niet de juiste bui om te schilderen. Die heb ik nu wel weer. Ik ben dus vorige week verder gegaan aan het schilderij. Ik ben nu op het punt beland dat ik als ik verder ga veel dingen niet meer kan wijzigen. Ik zou het dus heel fijn vinden als jullie mijn werk tot nu toe zouden kunnen beoordelen en tips zouden willen geven voor aanpassingen zodat ik uiteindelijk eindig met een goed schilderij.

Ik kreeg hem helaas niet beter op de foto en dus wijken de kleuren enigzins af van de werkelijkheid. Dat lijkt mij echter nog niet zo enorm belangrijk nu het alleen maar om de opzet en enkele details gaat. Zodra er meer uitgewerkt wordt dan is het natuurlijk wel een probleem. Ik zal me eens extra verdiepen in het fotograveren van schilderijen.

Het schilderij is gemaakt met acrylverf op doek van 40 bij 50 cm.

Dit is de foto:
Afbeelding

Het schilderij:
Afbeelding

Detail oog:
Afbeelding

Detail neus:
Afbeelding

Detail oren:
Afbeelding

Abrikoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:46

erg mooi! :j
Wat mij opvalt is dat de kaak wat te breed is.

Malenka

Re: [SCH] Fries Wanda. Ik kan wel wat tips gebruiken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 16:55

Daar zeggen jullie me wat! Ik kwam al in de knoop met de manen.
Ik ben nu al blij dat ik na twijfelen toch dit topic heb geopend. Heeft nu al nut.

Dank jullie wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 17:30

De kaak is inderdaad iets te breed, maar vind het niet heel erg storend. Gaaf werkje! :j

Vind vooral de manen heel mooi gedaan.

*Gaat binnenkort zelf de verf er ook maar weer eens bij pakken*

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 17:38

Erg leuke losse stijl joh! :j Ik vind het oog een tikje te klein, daardoor komt het hoofd wat uit verhouding :)

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:36

wauw, ik vind hem heel mooi geworden. :j
hij lijkt heel erg op de originele foto, ik heb er een best lange tijd heel goed naargekeken maar hij is echt précies hetzelfde. :o
ik denk dat de staleigenaar hier al heel blij mee zal zijn! ;)

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:43

Wauw! Ziet er erg mooi uit, fijne schilderstijl heb je inderdaad! Tekentechnisch commentaar kan ik niet geven ;)

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:24

Mooi al! Kaak is iets te rond, op de foto is hij uit een andere hoek dus niet helemaal rond. De lijnen van de botten in het gezicht van het paard zijn nog erg hard.. deze zou je nog wat kunnen verzachten door er met een lichte verf niet helemaal dekkend overheen te gaan. Verder heeft hij goed de uitstraling van de foto erg mooi om te zien :j Manen zijn erg mooi, voorpluk komt nog iets uitgewerkter over dan de rest van de manen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 22:45

Wuis,
de manen zijn nog niet af hoor. van de voorpluk blijf ik nu af. Maar aan de manen moet nog wel het een en ander gebeuren. Leuk dat je ook lekker gaat schilderen. Ik vind het ook altijd aanstekelijk werken hoor even wat topics met leuke werkjes bekijken.

xDonja,
Ik denk dat het niet door het oog maar door de kaak komt. Maar dat kan ik natuurlijk mis hebben. Ik ga eerst de kaak aanpassen en dan zie ik weer verder. Ik zal in ieder geval even goed op dat oogje letten.

xAylie,
Dank je. Ik denk ook wel dat hij er blij mee zal zijn hoor. Maar het is natuurlijk gewoon even afwachten.

Nessie,
Dank je.

jannique,
Die kaak klopt inderdaad. Dat ga ik aanpassen door de manen rechter naar beneden te laten hangen. Nu ik er zo naar kijk is at op de foto ook zo. Ik heb er gewoon anders naar gekeken. Ik snap ook niet helemaal waarom ik het niet zag. Er moete helemaal nog een hoop detail in het hoofd. Dank je voor de tip voor het verzachten. Mag ik je een pm sturen als ik verder ben? Ik zou het fijn vinden als je dan wilt kijken of het beter is. Heel erg bedankt!

Die kaak ga ik inderdaad nog aanpassen.
Het klopt dat

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:25

Tuurlijk mag je me een pm sturen, ben benieuwd hoe je hem gaat aanpassen. Hij is prachtig :j

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 16:45

Ik vind hem erg gaaf! Goed gelukt. Erg speels opgezet.
Ik ben ook benieuwd hoe hij eruit ziet als je de kaak hebt aangepast (hint, :P resultaat mag je altijd hier plaatsen)

De achtergrond is niet echt mijn smaak. Vind er teveel kleuren in zitten. De kleuren zelf zijn niet meer zo goed zichtbaar. Andere achtergrond had hem voor mij aantrekkelijker gemaakt.

Het speelse vind ik echt geweldig. Fijne syl heb je om naar te kijken :D

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:22

oe wat mooi!..zou zelf aan het paard niet zo veel meer toevoegen vind hem zo al erg gaaf. alleen zou ik het randje boven het oog nog ietsje door laten lopen.(richting neus zeg maar)

vind de achtergrond bovenaan wat minder, wat te druk.

wil hem ook wel graag af zien. :j

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 22:40

SIEMXFUNNY,
Dank je. Ik zal het eindresultaat hier posten. Maar hij is voorlopig nog niet af. De achtergrond is iets donkerder in het echt waardoor de kleuren beter 'mengen'. Maar ik heb geporbeerd in ieder geval de kleuren van het paard te krijgen zoals ze zijn. Volgende keer krijg ik het hopelijk beter in beeld. Maar wat bedoel je met 'de kleuren zelf zijn niet meer zo goed zichtbaar'?

RightOn,
Dank je. Er gaat toch nog wel het een en ander veranderen hoor. Ik hoop dat je hem dan ook nog gaaf vind. Je bedoeld met 'het randje' de schaduw onder de voorpluk die over de neusbrug naar de neus loopt?

Het is echt heel erg leuk om zulke reacties te lezen!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:00

dat denk ik wel :j ben heel benieuwd........nee ik bedoel het eerste randje boven de oogbol. :) op de foto loopt dat iets meer door.

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 16:05

Wauw,wat een prachtig schilderij! Je hebt de kleuren erg mooi gedaan, bij andere werken vind ik et af en toe wat overdreven, als ze een zwart of wit paard maken, maar dit vind ik echt super! :)

Denk dat de eigenaar hier heel erg blij mee zal zijn :)

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 16:10

heerlijk om naar te kijken, ik zou hem zo al in huis willen hebben *D

als ik kijk naar de foto heb ik het idee dat het schilderij veel pittiger uit de ogen kijkt dan de foto, misschien komt dat door de wimpers ?

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:31

Wouw ik vind dit echt een onwijs mooi schilderij, wat een gave schilderstijl heb jij!
Het schilderij is heel anders dan de foto, maar het paard heeft wel precies dezelfde uitstraling, echt gaaf!

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:08

Is hij al af? :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 08:46

Nee, hij is nog niet af. Ik ben er wel al weer mee verder gegaan. Ik ben echter nog niet tevreden. Ik ga vandaag waarschijnlijk nog wel even verder. Ik wil niet te lang achter elkaar schilderen in deze fase. Grote kans dat ik dan te veel ga doen namelijk en dan verpest ik meer dan dat ik goed maak.

Ik weet niet of ik hier ook nog tussenstappen mag plaatsen? Volgens mij moet het dan een WIP worden?

knolle_krack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:49

Wauw wauw wauw...

prachti schilderij...

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 14:33

Dank je. :o

Omdat ik het toch erg lastig vind om de juiste dingen te veranderen hier toch maar even een tussenstap. Ik hoop dat jullie me een beetje de juiste richting in kunnen helpen.

Afbeelding

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 14:41

Super verbetering! Zie je dat je door een kleine verandering in de kaak de hele kijkrichting van het paard hebt veranderd? Zo is hij goed, net als de foto. Neus heeft een mooie diepte gekregen, en ik vind dat je de adertjes ook mooi verzacht hebt, of die komen nu in ieder geval minder hard over dan eerst.
Geweldig krachtig schilderij, heel mooi! Ik zou er niet te veel meer aan doen!

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 14:44

heerlijk om te kijken, zou hem zo in mijn kamer willen hebben *D
ik zou er nu inderdaad niet veel meer aan veranderen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 14:51

Janique,
Je bent er snel bij. Heel erg bedankt. Ikz ie inderdaad dat ze nu anders kijkt. Adertjes zijn vooral aangepast door iets meer te laten verlopen en er een highlight boven aan te brengen. Er moeten nog heel wat highlights boven in de manen komen en de manen helemaal rechts moeten nog beter opgezet worden. Maar die werk ik niet helemaal uit omdat het uiteindelijk om haar hoofd draait. Op het hoofd moeten nog wel enkele details wat bijgewerkt/aangebracht worden.

Helaas kan ik dit weekeind niet verder. Ik moet werken.

_Yasmine_,
Dank je. Leuk om te lezen dat je hem zo mooi vind. Zoals je hierboven kunt lezen zal er ook niet zo heel veel meer veranderen.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:31

Wauw! Zou ik zo aan de muur hangen ;) Echt heel mooi!