[FOTO] eerste foto's van beginneling

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pollewoppy

[FOTO] eerste foto's van beginneling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 13:42

Ik heb sinds een kleine week een Nikon D3000.
Ik heb me er nooit zo in verdiept, maar zo'n camera wekt toch wel mijn interesse en ik wil graag meer leren. Vandaar dat ik hier wat heb rondgekeken en meer foto's zag die gemaakt zijn met een Nikon D3000. Daarom heb ik besloten om mijn eerste foto's te plaatsen.

Ik heb ze gewoon met de automatische stand gemaakt, omdat ik verder nog geen idee heb wat ik allemaal met deze camera kan. Ik moet dus nog een hoop leren. Wees daarom een beetje aardig voor me ;) Tips en adviezen zijn uiteraard welkom, daarom heb ik dit topic ook aangemaakt.

1.
Afbeelding
Bij deze foto vind ik het zelf jammer dat de hond niet mooi in het midden is.

2.
Afbeelding
Hier vind ik de sporen op straat een beetje storen.

3.
Afbeelding
Achteraf had ik hier beter de hond er helemaal op kunnen zetten. Nu is er boven de hond zoveel 'loze' ruimte. Heb wel foto's waar dit beter is, maar die waren weer wat donkerder. Vond deze qua kleur het beste.

4.
Afbeelding
Jammer van de riem. Ik heb nog geen ervaring met foto's bewerken, anders zou ik die wegwerken.

5.
Afbeelding
Ook hier de riem. Verder vind ik de donkere achtergrond een beetje jammer. Daardoor komt de hond niet helemaal tot z'n recht.

Nou, ik ben heel benieuwd wat jullie er van vinden.
Brand los zou ik zeggen...

HorsesWoman

Re: [FOTO] eerste foto's van beginneling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 14:00

foto 2 vind ik prachtig, mooie kleuren lekker scherp!
De rest is ook wel erg mooi maar 2 spreekt me het meeste aan.
Erg mooie foto's voor als je je camara pas net hebt! :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:59

1. Ik vind het juist leuk dat hij niet helemaal centraal staat, hij zou juist van mij vanuit een hele andere hoek mogen. Probeer eens wat uit vanuit meerdere hoeken. En je 'horizon' is scheef. ;) Verder is de foto wat simpel, voor mij niet een hele interessante plaat om naar te kijken.

2. Hier stoort de achtergrond heel erg. De hond vind ik dan wel weer leuk kijken. Ik had de kop van de hond in close up genomen hier, dus dat je zo min mogelijk achtergrond ziet.

3. Hier ga ik mee met je eigen commentaar. De hond er helemaal op was mooier geweest. En ik had hem verticaal genomen maar dat zal ook wel een kwestie van smaak zijn. ;)

4. Riem wegwerken idd. :j En hier had ik de hond van voren willen zien, je kan nu niet goed zien wat hij aan het doen is. En misschien had ik de foto op ooghoogte gemaakt maar ook dat zal wel smaak zijn. :')

5. Ook hier ga ik mee met je eigen commentaar. En wilde je hem vanaf de zijkant erop zetten? Een foto van de hond driekwart was in dit geval ook leuk geweest.

Probeer dus eens foto's te maken vanuit verschillende hoeken. Probeer alleen te voorkomen dat de kop van de hond te groot gaat lijken voor zijn lijf of andersom. :+ Zet hem voor een natuurlijke niet te drukke achtergrond en maak hem los of bewerk de foto achteraf. Ook bewerken is te leren en een riem wegwerken is vrij simpel. :) Desnoods wil ik het voor je doen. ;) Ik vind ze verder helemaal niet slecht hoor, gewoon lekker met de tips aan de slag en veel oefenen. Succes! :D

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 21:29

Bedankt Bellatrix voor de tips. Daar kan ik zeker wat mee.

De horizon probeerde ik bij sommige foto's al op te letten. Daar heb je helemaal gelijk in!
Foto 2 heb je gelijk in over de achtergrond. Ik noemde zelf al de weg, maar de huizen en alles stoort net zo hard. Een achtergrond zoals op foto 3 was rustiger geweest.

Foto 3 was inderdaad mooier geweest als hij er helemaal op gestaan had. In dat geval was verticaal inderdaad mooier.

Foto 4 vind ik zelf niet storend dat hij van de zijkant is, omdat ik juist die spelbuiging die hij maakt leuk vind. Ik had wel foto's van de voorkant, maar die waren helemaal niet mooi.

5. Hier wilde ik idd de hond er van de zijkant op hebben. Een echte standfoto. Jammer genoeg kan deze hond niet los, maar de riem weg werken is inderdaad te leren. Lief aangeboden dat je ze ook wel voor me wil bewerken, maar dat gaat m'n vader me leren, zodat ik het in de toekomst zelf kan ;)

Ik ga inderdaad eens oefenen vanuit andere hoeken. Is wel een leuke tip, ben toch gauw geneigd om de standaard uitgangspunten te nemen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 23:11

Dat is ook logisch want dat is 'veilig'. Is ook niet erg maar op een gegeven moment wordt je dat centrale zat. Ik wel tenminste. Soms maak ik een foto wel redelijk centraal maar crop ik hem later op zo'n manier dat hij leuker wordt om naar te kijken. Maar af en toe komt een foto centraal wel helemaal tot zijn recht hoor. :j

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 09:19

Nou, netjes toch voor de eerste keer? Het prachtige model heb je al en de weersomstandigheden zijn ook tof bij jou zo te zien. :D

Ik zou je camera gewoon van de automatische stand af halen. Want daar bepaalt hij alles zelf en daar issie niet echt kunstig in. Je hebt als het goed is de knopjes P, S, A en M op je schijfje zitten. De meesten werken met M of A. M betekent dat je alles ZELF moet instellen: dus je sluitertijd, diafragma (die bepaalt hoe "wazig" je achtergrond is of juist niet) en je ISO (je lichtgevoeligheid, veel ISO betekent dat je ook veel ruis krijgt. Deze functie gebruik je om evengoed snelle sluitertijden te krijgen bij donkere omstandigheden).
Maar ook veel mensen (waaronder ik) vinden het fijn om met de A te fotograferen. Hier stel jij je diafragma in en bepaalt de camera daar zelf de sluitertijd bij. Ook hier moet je je ISO zelf instellen.

Voor het gemak zou ik 'm bij de volgende keer dat je foto's maakt op A zetten. Altijd je ISO zo laag mogelijk proberen te houden. Als je sluitertijden te langzaam zijn (lees: lager dan 1/200) wanneer je een dier op de foto zet, dan doe je je ISO wat hoger, die zorgt ervoor dat je sluitertijd sneller wordt, maar bij veel ISO krijg je ruis (korreltjes) in je foto.

Over het algemeen wordt een zo laag mogelijk diafragma (klein getal: dus bijv. 4 of 5.6) het mooist bevonden omdat je achtergrond dan onscherp wordt en je onderwerp mooi tegen de achtergrond afsteekt. Dus daar zou ik voor kiezen.

Om dus je diafragma te wijzigen moet je even aan de wieltjes draaien die je hebt voor en achter(?) de camera. Dan moet je als het goed is, het getal rechtsboven op je schermpje op de camera zien veranderen.

Een laag diafragma zorgt tevens voor een snellere sluitertijd doordat het als het ware wijd open staat bij een laag getal waardoor de camera meer ligt kan vangen.

Hier laat ik het verhaal even bij. :D
En wat de foto's betreft: probeer je bewust te zijn van hoe de hond t.o.v. de omgeving staat.

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 09:20

ik viund foto 1 het mooist
en zou toch de laatste foto even fotoshoppen (de riem)

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:11

foto 1 vind ik het mooist omdat ik zijn kop daar goed naar voren vind komen
leuk die oren naar voor,
gewoon een mooi plaatje

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 21:13

smeetjoew heel erg bedankt voor je uitleg!
Ik ga dat eens uitproberen!