[FOTO] 2 foto's, alcohol & badeend

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ponymeid1

[FOTO] 2 foto's, alcohol & badeend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 16:51

Ben voor school bezig met een fotografie opdracht.
Uitproberen, uitproberen, uitproberen.

Aan de hand van mijn ervaringen ben ik bezig met een boek,
voor de beginnende fotograaf.
Lekker duidelijk, voor de leek dus.
Geen moeilijke termen, prima Jip en Janneke taal haha.

Allemaal schoolopdrachten.
Nu in de eerste week zijn we bezig geweest met de eerste fotografie.

Ik vind ze zelf erg leuk, natuurlijk kan het één en ander beter,
maar daarom zijn het uitprobeersels.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden,
onderbouwde tips en commentaar zijn welkom ;)

Afbeelding

Afbeelding

Lydia_

Re: [FOTO] 2 foto's, alcohol & badeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:56

De eerste vind ik leuk kwa sfeer, maar de kleuren zouden voor mijn gevoel wel iets scherper mogen. Ik vind hem nog niet echt 'van-het-beeldscherm' afkomen zeg maar..

De tweede vind ik kwa idee leuk, maar hier ook hetzelfde, hij springt nog niet van het beeldscherm af. Ik denk, dat als je hier met wat nabewerking eens durft 'gek' tedoen, iets heel gaafs ervan kan krijgen! (hetzelfde als bij de tweede)

Mag ik vragen wat voor boek je hebt? :)

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 16:59

Nee, boek is nog in de maak, wordt geschreven door ons :)

Ik wil eigenlijk zo min mogelijk met bewerkingsprogramma's doen. Uiteraard kan ik contrast en alles omhoog gooien, maar ik hou van puur ;)
Heeft niets te maken met durven of niet, hihi :)

Je hebt ergens wel gelijk hoor, het zou knallender kunnen.
Maar dan is het meer een fotobewerking als een foto.

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:04

Ik hou ook meer van puur, maar bij sommige foto's vind ik dat je er veel meer uit kan halen wanneer het wel bewerkt is :)

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:24

Ik denk eigenlijk dat beide foto's mooier zouden zijn met wat spanneder licht. Heb je bij beide direct ingeflitst? In de eerste heb je een mooi sfeertje in de achtergrond zitten, maar worden de flessen erg rommelig door de harde highlights.

De badeendjes zou je ook zonder nabewerking knallender kunnen maken als je wat spannender licht had opgezocht. Ze zijn nu heel egaal en vlak uitgelicht, met wat meer schaduwwerking (bijvoorbeeld door strijklicht op te zoeken) kun je wat meer 'spelen' met je onderwerp.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 17:47

Ja wat betrekking tot belichting heb je absoluut gelijk. Heb ik nl geen rekening mee gehouden :D ;) en heb er eigenlijk ook nog nooit mee gewerkt.

Ben hier vnl bezig geweest met diafragma/compositie ed.

Ben nu nog niet in de gelegenheid een studio te gebruiken, binnenkort wel.
Hoop dan ook meer met belichting aan de gang te kunnen.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:14

Je hoeft geen studio te hebben om met belichting te werken. Denk dat als je gewoon je flits uitzet en goed om je heenkijkt waar het licht het mooist is, je al een groot vershcil kan maken.

Fotografie - schrijven met licht. Eigenlijk vind ik dat belangrijker dan een stuk techniek of compositie. Je licht bepaalt hoe je onderwerp uiteindelijk op de foto terecht komt ;)

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 18:24

Jep, true.

Vind het met studio wel gemakkelijker :+

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:33

In de studio heb je als het goed is volledige controle over het licht. Maar om dat dan precies te laten doen wat jij wilt, vind ik persoonlijk dan weer niet het makkelijkst ;)

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 18:36

Hahaha, daar heb je inderdaad ook weer een punt :')
Heb net je foto's zitten bekijken, vind dat er leuke tussen zitten, al spreekt persoonlijk het fantastygedeelte me niet zo aan.

Hoe regel jij de belichting als je bijvoorbeeld in een kerk of een open ruimte bent..?

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:28

De eerste vind ik kwa compositie het sterkst maar ga helemaal mee met de belichting. Je iso staat volgens mij ook erg hoog.
De tweede vind ik persoonlijk niet zo spannend.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:19

Mik_ schreef:
Hoe regel jij de belichting als je bijvoorbeeld in een kerk of een open ruimte bent..?

Belichting of licht in het algemeen? Belichting is vaak een kwestie van testen - hoe zorg ik dat m'n onderwerp goed belicht erop komt, en moet ik dan nog andere foto's erbij schieten om eventueel donkere partijen op te lichten of detail terug te krijgen in overbelichte partijen. En licht in het algemeen is vooral een kwestie van scouten / kijken. Waar is het licht het mooist, hoe moet m'n model dan staan, waar ga ik staan. En soms ook een ordinair stuk photoshop, ik maak redelijk vaak gebruik van dubbele belichtingen in een foto om bijvoorbeeld m'n model 'meer licht' te geven dan de rest van de omgeving.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 08:35

Ok :) En verder als je bijvoorbeeld in het bos bent? Ook kwestie van kijken hoe of wat? Omdat je hier natuurlijk niet veel kunt doen mbt licht. Tenminste, je kunt het niet veranderen.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:29

Voor mij is het een combinatie van een stuk voorbereiding, goed kijken/plaatsen, portie geluk en een snuif nabewerking

Voorbereiding zit dan bijvoorbeeld in een shoot niet plannen om 12 uur als de zon het hoogst staat, maar meer naar het einde van de dag toe, als het licht wat zachter geworden is. Goed kijken/plaatsen is met dit beeld misschien uit te leggen, ze staat daar precies in een straal licht die tussen de bomenrij rechts vandaan komt. Een pas meer naar achter/voor en ik was de highlights op haar bovenlichaam kwijtgeweest. En het stuk geluk zit hem er dan in dat de zon er was en het niet gewoon de hele dag bewolkt gebleven is ;) Nabewerking komt dan weer de hoek om als ik wil laten lijken dat het licht puur van boven komt en niet van opzij, en ik dus het licht op haar benen wat weggewerkt heb.

Met een flitser op statief van boven had ik wellicht hetzelfde kunnen bereiken en had ik de zon niet nodig gehad, en zo doet iedereen het weer op z'n eigen manier ;)

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 13:27

Kijk duidelijk, ik ga er eens mee aan de slag!