Ik krijg via PB veel vragen naar aanleiding van mijn Schleich repaints. Hoe moet je nou beginnen, wat voor spullen ben je nodig etc. Daarom heb ik deze tutorial geschreven, en ik hoop dat mensen die ook graag dit willen proberen er iets aan hebben! Heel misschien ga ik in de toekomst nog een 'How to' filmpje maken, dat maakt het misschien nog duidelijker!
Ik ben zelf gewoon begonnen met verf van de Blokker. Daar zitten een aantal basiskleurtjes in een doos, dus je moet zelf mengen. (Dat is niet zo moeilijk). De soort verf is acrylverf. Ik heb naast de verf van de Blokker ook een aantal flesjes van de hobbyzaak. Dit is ook acrylverf. Acrylverf moet je altijd verdunnen met water. Schilder het er niet onverdund op, dat wordt een veel te dikke laag. Daarnaast hebben ze bij de Blokker ook nog kwastensets, maar die vind ik niet zo fijn. De haren zijn nogal stug en grof, en de kwaliteit is na een paar keer gebruik héél sterk verminderd. Ik ben erachter gekomen dat makeupkwasten zich ook prima lenen voor dit soort (meestal) priegel werk. Ik heb een lippenseeltje van de HEMA onder andere en nog wat betere kwasten van de hobbyzaak.
Stap 1: Een basis maken
Je begint op een egale basis. Je kunt dit doen door dunne laagjes witte verf op de orginele verf aan te brengen, maar je kunt er ook voor kiezen om de orginele verflaag eraf te halen. Dit kan bijvoorbeeld met wasbenzine, remreiniger (voorzichtig mee zijn, en NIET in huis mee aan de gang gaan) of nagellakremover. Er zijn vast nog wel meer middelen, maar met deze heb ik ervaring. Als je de basis eenmaal klaar hebt ga je verder met de volgende stap.
Stap 2: Vachtkleur, staart en manen
Beslis wat voor vachtkleur je wil, en hoe je deze gaat mengen. Werk in dunne laagjes, anders krijg je een heel lelijk hobbelige structuur, en de huidige vachtstructuur van zo'n Schleich paardje gaat ook verloren en dat willen we natuurlijk niet. Breng in dunne laagjes de verf aan tot je tevreden bent over de dekking en kleursterkte. Pas als je de hele vacht en het gezicht klaar hebt, zou ik aan de manen beginnen. De staart doe ik altijd als allerlaatste, want dit is mijn ‘handvat’ gedurende het schilderen.
Stap 3 en 4 kun je ook omdraaien of tegelijkertijd doen!
Stap 3: Aftekeningen en hoeven
Bedenk of je aftekeningen wil of niet. Het is niet zo mooi als je dit met spierwit gaat doen. Meng er een héél klein drupje okerkleurige verf doorheen, zodat het wit iets 'gebroken' wordt. Dit lijkt natuurlijker. Als je de aftekeningen aan de benen helemaal klaar hebt, schilder je de hoeven. Denk daarbij ook goed aan de kleuren. Een schimmel heeft andere kleur hoeven dan een zwart paard.
Stap 4: Roze en grijze delen
Als je goed naar een paard kijkt, zie je dat de vachtkleur niet overal aanwezig is. Tussen de billen, bij de 'edele' delen en in het gezicht heb je vaak grijze en soms roze delen. Ook in kootholtes kan de huid een beetje roze doorschijnen. Vergeet dit soort kleine details niet te schilderen. Bij een schimmel/appaloosa met veel wit heb je vaak veel roze delen. Paarden die een bles hebben die doorloopt tot de onderkant van de neus, hebben vaak ook een doorschijnende roze huid door het witte heen.
Stap 5: Ogen
De ogen doe ik altijd als laatste, want dan kun je met alle andere basis kleuren er gewoon overheen gaan. Ogen schilderen is namelijk een priegelwerkje. Bedenk hoe een paardenoog er qua kleuren uitziet. Het is niet simpelweg een zwart bolletje. Maak het oog eerst bruin (of blauw bij een maanoog), en schilder vervolgens de pupil erin. Dit is ook niet een rondje zoals bij mensen, maar een ovaalvorm. De oogjes van zo’n Schleich paardje zijn heel erg klein. Het is daarom makkelijk om bijvoorbeeld de pupillen er met een tandenstoker erop te ‘stippen’. Als laatste maak je met een tandenstoker 2 ‘lichtpuntjes’ in de ogen.
Stap 6: Glansjes
Als laatste doe je een beetje kleurloze nagellak op de ogen en hoeven.
Klaar!
Tips
- Werk altijd in dunne lagen. Bij de vacht, maar ook de manen, staart en aftekeningen!
- Je eerste paard kan mislukken. Oefening baart kunst, dus de volgende wordt vast en zeker mooier!
- Zorg dat je altijd een paar oude kranten of zilverfolie onder je werkplek hebt. Scheelt weer ruzie met familieleden