[TEK][WIP] Akhal Teke

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[TEK][WIP] Akhal Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:37

Ik ben altijd al gefascineerd geweest door foto's van paarden met een bijzondere gezichtsuitdrukking, bijv. angst, concentratie.
Ik wilde proberen nu zoiets op papier te zetten. Op de een of andere vreemde manier kom ik dan wel steeds uit bij rassen waar ik eigenlijk helemaal niets mee heb, bijv. de Arabier en deze Akhal Teke. Maar het tekenen van deze rassen vind ik stiekem toch wel erg leuk.

Dit is de vierde keer dat ik serieus met pastel aan de slag ga. Goed papier kopen is hier niet zo makkelijk. De mooie vellen waar ik goed op kan tekenen zijn helaas alleen in zwart en wit verkrijgbaar. Ik heb daarom een tekenblok gekocht met daarin vijf verschillende kleuren papier, speciaal voor pastel. Vandaag heb ik voor het eerst dit papier gebruikt.
Bij de eerste lijn die ik zetten walgde ik al van het papier. := Véééél te grof. Toen ik met het oog bezig was heb ik overwogen te stoppen en het hele blok, incl. deze tekening maar weg te gooien. >;) Maar ik ben toch maar doorgegaan en heb daarmee ook de voordelen van dit papier ontdekt.
Ook heb ik bij deze tekening voor het eerst met mijn vingers kleuren gemengd en niet alleen met de doezelaar. Wat een heerlijk gevoel, met dit papier i.c.m. mijn vingers is het heerlijk om grote vlakken te tekenen! Iets waar ik in eerste instantie een hekel aan leek te hebben, als ik kijk naar mijn vorige pastel creaties.
Het tekenen gaat me op deze manier trouwens ook veel sneller af. Ik denk dat ik dit paard in minder dan de helft van de tijd af kan hebben, als wat ik voor de arabier nodig heb gehad.

Anyway, hier wat foto's. :)

Ik teken de schets normaal gesproken altijd uit de losse hand, maar vanwege de ietwat vreemde hoek van het hoofd van het paard wilde dat niet goed lukken. Ik heb daarom als hulp een raster gebuikt. Tevens heb ik het plaatje hier mee vergroot, de originele foto heb ik alleen op klein formaat, ik moet bij sommige dingetjes dus een beetje improviseren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Edit: Hmmm, in het echt is hij donkerder. Nouja, meer foto's volgen later, ik probeer 'm er dan zo goed mogelijk op te zetten zoals íe in het echt is.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:17

Ik ben nieuwsgierig naar de foto. Vooral hoe dat oog er op de foto uitziet. Hij lijkt wat vreemd (vooral die hoek van het bovenste ooglid). Ik vind het verder wel heel mooi gaan. En ik vind je papierkleurkeuze mooi met dat witte paard!

Deed je eerst mengen met een doezelaar? Ik ben ook nog niet zo bekend met pasteltekeningen en doe eigenlijk alles met m'n vingers. Heb wattenstaafjes geprobeerd, maar dat werkte niet. Werkt dat wel fijn met zo'n doezelaar?

Anoniem

Re: [TEK][WIP] Akhal Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:28

Ik vind een doezelaar wel fijn, ja! Vooral voor kleine dingetjes als oogleden enzo.

Hier even weer een update (wat snel :D ). Ik bedenk me net dat 'ie nog geen wimpers heeft.

Afbeelding

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:49

Ik zie een kruisje. ;)
Edit: ik zie 'm nu wel. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:28

Ik denk eigenlijk dat 'ie wel af is. :=

Afbeelding

Het paard op de foto had bijna geen manen, die heb ik er dus zelf maar bij verzonnen. Ongelovelijk hoe moeilijk het is om zo'n tekening goed op de foto te krijgen. In het echt is hij zo anders. -O-

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:21

Ik vind dat je de overgang van de kleuren erg mooi gedaan hebt. Het neusje is ook heel zacht.
Het oog vind ik nog wat appart.

Wat ik wel heel jammer vind is dat je manen hebt getekend die er niet waren. Vooral als je doel is om een bepaalde emotie uit te drukken met een bijbehorend ras. Als dit bij het ras hoort, dan vind ik het jammer dat je toch manen hebt getekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:34

Hij had wel mane hoor, maar niet zo veel. Omdat mijn vorige tekening ook al bijna geen manen bevatte heb ik ze hier er maar wel bij gemaakt. :')

Het oog is idd wat aan de grote kant, terwijl ik aan het tekenen ben maak ik het oog langzamerhand steeds groter heb ik gemerkt. Voor mijn gevoel is het dan goed. Ik heb blijkbaar iets met grote ogen. :')

Hier nog de tekening met fotootje.
Afbeelding

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:48

Mooi gedaan, dat met de harde omlijning vind ik wel apart.
het oog vind ik veelste groot, jammer, vind het wat storend maar petje af hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 19:44

TinkerTom schreef:
Mooi gedaan, dat met de harde omlijning vind ik wel apart.
het oog vind ik veelste groot, jammer, vind het wat storend maar petje af hoor!

Dat met die omlijning was eigenlijk om de blauwe omlijning van het carbonpapier (om mijn schets op het goede papier mee over te zetten) te maskeren. O:) Bij een donker gekleurd paard kun je daar makkelijk met potlood over, maar met deze lichte kleuren bleef ik de blauwe strepen houden.

Als iemand daar nog tips voor heeft hoor ik het graag. :)* :D

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:03

ik denk dat het (voor ons) rechteroor iets te smal is? En inderdaad het oog te groot, en op de voorbeeldfoto heeft het paard ook spieren in de nek. Ik weet niet of het de bedoeling was om ze niet te tekenen?
Ik vind het wel een mooie, sprekende tekening!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 11:55

Ik mag nog geen nieuw topic openen, dus dan hier m'n nieuwe tekening maar. Op dezelfde manier getekend als de Akhal-Teke.

Afbeelding

Afbeelding

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:58

Mooie tekeningen! Maar ik vind bij allebei de ogen te groot en te 'rond'.
De akhal teke kijkt alsof ie ongelovelijk bang is, en de bruine vind ik een beetje een 'vissenoog' hebben door het ronde.
Het rechter oor van de AT had ook iets breder gemogen. Mooie kleurovergangen, alleen mag je met schaduwen wat meer durfen.
Vind hem zelf nog niet helemaal klaar, er mogen meer en donkerdere schaduwen in, oog mag een iets 'zachtere' uitdrukking krijgen en de neus mag van mij meer details (bij beide). Succes verder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 17:06

In mijn volgende heb ik geprobeerd het oog weer wat te verbeteren! Blijft voorlopig een kritiek puntje. :P

Afbeelding

Afbeelding

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 00:36

dat laatste oog is zoveel beter die heeft een vriendelijke uitstraling en rust. De andere ogen lijken allemaal erg ver open gesperd.