[TEK] Eerste keer olie pastel krijt.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dominique_96

[TEK] Eerste keer olie pastel krijt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 21:46

Ik heb vandaag voor de eerste keer met olie pastel krijt gewerkt.
Normaal teken ik amper paarden. Ik vind hem voor de eerste keer goed gelukt.
Ik had wat harder kunnen drukken op de krijtjes, ik ben nog erg voorzichtig.
In het echt is ie wat donkerder. De houding was vrij moeilijk te tekenen.
Maargoed. Ik ben er tevreden mee voor de eerste keer. :)

Afbeelding

Het zou fijn zijn als er tips komen. :)
Laatst bijgewerkt door Dominique_96 op 24-01-10 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

janique

Re: [TEK] Eerste keer olie pastel krijt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 22:28

Helemaal niet verkeerd, erg leuk zelfs!
Om te kijken wat je met dat materiaal kan moet je er eigenlijk juist wel hard op drukken, zo beperk je eigenlijk jezelf nog een beetje.
Een meisje uit mijn klas werkt altijd met dit materiaal, je moet haar eens zien krassen met die dingen := maar ze maakt prachtige werken! Je kunt het mengen, maar ook met kleuren naast elkaar goed laten werken. Ik ben benieuwd, het is mijn materiaal niet maar je kunt er zeker leuke dingen mee! Succes!

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 22:31

Bedankt voor de leuke reactie! Dit is mijn eerste keer dat ik hiermee werk dus ik weet nog niet helemaal de werking van de krijtjes.
Waar ik wel problemen mee heb is het paard echt te laten lijken. Nu vind ik het meer een speelgoedpaardje. Zo'n gevoel heb ik. :)

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 22:34

Als dat je doel is denk ik dat je er goed aan doet een groter formaat papier te gebruiken. In een dummy of schetsboek denk ik dat je niet veel detail kunt verwerken met dit materiaal.. Paard zelf is helemaal niet raar getekend hoor, hij is dan misschien niet helemaal realistisch maar de verhoudingen zijn wel erg mooi! Ik zou gewoon even een flinke portie experimenteren :))

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 22:36

Goed begin. Maar het allermooiste van dit materiaal is juist dat je het kunt 'mengen' op papier. Ik ben helemaal weg van oliepastel. Ik kan geen fijner materiaal verzinnen eigenlijk. Maar ik ken inderdaad ook mensen die er helemaal niets mee kunnen. Of jij er iets mee kunt zal pas blijken als je inderdaad wat meer durft. Zoals je er nu mee werkt kun je ook potloden gebruiken. Die zijn tenminste nog te corrigeren. Dat is dan ook meteen het enige nadeel van oliepastel; je kunt het amper corrigeren als je een foutje maakt.
Veel succes en plezier!

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 22:37

Ja, dat snap ik. :)
Ik ben nu heel tevreden met een dummy. Ik moet nog leren om goede verhoudingen te tekenen en gewoon nog wat experimenteren zoals je al zei. :D

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 22:38

Bedankt voor de reactie Malenka. :)
Ik heb oliepastel nu ook echt ontdekt. Ik ben er echt helemaal enthousiast over! Ik ga binnenkort wat meer werken met oliepastel zodat ik wat meer durf en mooie tekeningen krijg. :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 22:43

Over het formaat papier; ik werk op a3 en merk dat ik zelfs daarop niet genoeg ruimte heb voor wat ik wil. gedetaileerder dan wat je op deze tekeningen ziet gaat echt niet (tenzij je de krijtjesveel bij gaat slijpen maar dan gaat er heeeeeeel veel krijt verloren).
http://i3.photobucket.com/albums/y52/Malenka/June.jpg
Nog iets over het papier: het papier dat ik hiervoor heb gebruikt is eigenlijk te grof (aquarel papier). Vandaar de witte puntjes. Eigenlijk had ik zwart papier moeten gebruiken en dan ook meteen wat gladder. Dat had ik echter nog niet.

Een voorbeeld waarbij dit minder stoort maar dat wat onduidelijk is. Wel een leuk voorbeeld voor het combineren van oliepastel (hier met aquarelkrijt):
http://i3.photobucket.com/albums/y52/Ma ... C_0260.jpg