Het zit zo:
Mei 2009 heb ik een leuke compactcamera gekocht, een Canon Powershot SX200 IS, 12x optische zoom, manuele instellingen etc. Helemaal blij, meteen mee aan de slag gegaan om te oefenen. Tot in juli 2009 de lens bleef hangen, ik was aan het fotograferen en er kwam in beeld "lensfout, herstart de camera", alleen wilde die niet meer herstarten
Er mee naar de winkel geweest, het heeft even geduurd ivm vakantieperiode maar begin september had ik een volledig nieuwe camera (compleet in doos) gekregen van Canon. Helemaal blij en weer aan de slag .. Tot in oktober 2009, weer een lensprobleem. Waar hij de eerste keer niet meer wilde inschuiven, wilde hij er nu niet meer uit
Dus maar weer naar de winkel, en daarna heb ik de camera teruggekregen met een nieuwe lens. Sindsdien ligt deze in de kast omdat ik 'm niet meer durf te gebruiken
In de winkel hadden ze er geen verklaring voor, konden mij echt niet vertellen waar het aan lag. Ik heb verteld wat ik met de camera deed (trouwens ookal voordat ik de camera gekocht heb), namelijk paardenfotografie (waarbij ikzelf ook met het paard bezig ben dus camera verdwijnt al eens snel in de jaszak etc.) en dat zou allemaal geen probleem mogen zijn en kon volgens hun ook het probleem niet zijn. Maarja, ik zat wel met 2 camera's die maar een maand of 2 functioneerden

Mijn oude camera (een Canon Ixus 950 IS), die al jaren oud is en bijna letterlijk oorlogen heeft meegemaakt (daar was ik iets minder voorzichtig mee dan met de nieuwe camera
) deed het nog steeds, dus die heb ik even gebruikt. Maarja, oude camera .. Het is toch niet hetzelfde. Op een bepaald moment kwam er een actie van de Canon Ixus 100 IS, een supercompact-camera, heel erg leuk ding. Sowieso een hele verbetering tov mijn oude camera (niet tov die Canon Powershot natuurlijk) en heel compact en niet zo'n goede zoomlens dus dat wilde ik wel een kans geven en heb dus deze gekocht.Op zich heb ik hier geen klagen van, maar het is toch niet hetzelfde .. Ik lijk er gewoon geen leuke/goede foto's uit te krijgen .. Heb 'm nu ongeveer een maand en het begint mij zo stilaan tegen te steken, alle leuke momenten mis ik gewoon .. dat was bij die Powershot echt niet waar. Dus niet leuk
En nu zit ik hier .. Wat moet ik doen? De Powershot ligt hier nog (heb eraan gedacht deze te verkopen maar zover ben ik nog niet geraakt) maar ik durf 'm niet meer te gebruiken ... Of toch gewoon doen? Met het risico dat ik achter een maand weer in de winkel sta? (er zit wel nog garantie op
). Zijn er tips of dingen waar ik op kan letten zodat de camera het wat langer volhoudt? (dingen als steeds uitzetten voor je 'm in je zak steekt weet ik nog net
maar misschien zijn er nog andere dingen?).Wat ik er dus mee doe is 'm gewoon bij de hand hebben als ik met de paarden bezig ben. Als een paard dan een gekke bek trekt, of een sprintje maakt of (in de toekomst) vrijheidsdressuur-dingen doet ben ik graag snel genoeg om hiervan een foto te hebben. Voor mij zijn dit de gewone, dagelijkse dingen. Het is dus niet dat iemand mijn paard vasthoudt en ik daar uitgebreid foto's van ga maken etc., maar dus gewoon de gebeurtenissen van elke dag. Of als we eens (aan de hand) gaan wandelen wat foto's van onderweg enzo .. Dat soort dingen. Is een camera met zoomlens hiervoor niet geschikt?

Ps: ik open dit topic omdat ik recent wat gesprekken met mensen heb gehad die gewoon hun (Canon) spiegelreflex meenemen en gebruiken als ze in de weide bij de paarden zijn .. En dan vraag ik me af: waarom kunnen zij dat wel en ik niet?
Bij de Ixus heb je geen manuele instellingen en slechts 3x zoom .. Als je éénmaal beter gewoon bent..

maar lang verhaal