[TEK] Na halfjaar niet tekenen: manga

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

M_ariskaa

[TEK] Na halfjaar niet tekenen: manga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 15:28

Heeeey. :)

Ik heb eigenlijk sinds de zomervakantie niet meer getekend, ik had er
gewoon geen zin in. :o
Op school wel een kleine tekening gemaakt, maar was meer een rotzooi.

Dan toch maar deze week weer begonnen. Ik wilde een Manga portret maken.
Ikzelf vind hem vrij goed gelukt.
Hiervoor tekende ik meer van die kinderlijke dingen, nu dan ook meer serieuzer. :)
Ik vraag wel tips, maar houd het redelijk: ik ben niet ervaren (ben ook maar 15)
en heb daarnaast al een tijdje niet getekend.
Let trouwens niet op die vouw rechtsonder, hij zat vast. :o

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes. :D

EvelijnS

Re: [TEK] Na halfjaar niet tekenen: manga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:12

Heb je dit zelf bedacht?
Hoewel ik absoluut niets met dit soort werken heb, vind ik dat je het toch aardig hebt gedaan. Jammer dat je niet de moeite hebt genomen op een hogere kwaliteit papier te tekenen, zoals je al hebt ondervonden gaat dit papier snel kreukelen en verpest de tekening. Neem de volgende keer ook iets meer de tijd om je tekening goed te presenteren, zo is het voor anderen prettiger om naar te kijken en beter te beoordelen.
Je verhoudingen kloppen aardig, echter heb je de nek iets te lang gemaakt. Dat lijkt te komen door de halsband die ze om heeft, de schouders zouden aan de bovenste rand van de halsband moeten beginnen.
De ogen zijn niet gelijk aan elkaar, de linker iris loopt link schuin naar boven af, terwijl dit rechts niet zo is. Misschien kun je in de linker iris nog een stukje bij kleuren, zodat de gelijkenis er weer is. Het haar gaat je wel aardig af, al had ik hier liever een iets hoger contrast in gezien.
De mond verdient wat meer detail, dit is nu een leeg vlakje met een omlijning. Ik denk dat je door middel van het tekenen van lippen en eventueel een suggestie van tanden de mond al meer tot zijn recht kunt laten komen.
Toch niet slecht gedaan, maar het kan natuurlijk altijd beter. Succes! :)

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:14

Ik vind 'm mooi :j
Zou inderdaad ook de volgende keer dikker papier gebruiken. :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:44

lastig beoordelen manga ik hou er zelf wel van maar vind het een kunst opzich. Hier vallen verschillende dingen op die door evelijn al zijn genoemd dus daar hoef ik niet dieper op in te gaan.

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 16:52

Bedankt voor de reacties. :)
Ik vind hem zelf ook niet perfect hoor, maar voor mijn doen echt goed.
Evelijn: ik heb hem nagetekend uit een mangaboek.
Ik kan van de week wel het voorbeeld hier tonen maar heb nu niet m'n mobiel hier.

Ik heb zelf niet echt aan de kwaliteit van het papier gedacht, neem eigenlijk altijd standaard
printpapier A4. :=
Naja, ik ga iig weer verder met tekenen en dit was weer een goede oefening om
'er weer in te komen' zeg maar. :D

Verder @Evelijn: wat bedoel je met het presenteren van de tekening? :o

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:48

Oké. Ik hoef het voorbeeld niet te zien hoor, ik geloof het verder wel. :) Ik vind het alleen soms wat jammer dat iemand een tekening natekent(wat eigenlijk met een foto net zo is, maar dat is weer een ander verhaal).
Ik bedoel met het presenteren van de tekening de manier waarop hij is gefotografeerd, of hij goed tot zijn recht komt op de foto. In dit geval is dat niet zo, er is een slechte belichting, de foto's zijn onscherp waardoor de tekening al gauw minder goed te beoordelen wordt. Er is namelijk geen goede vergelijking met de werkelijkheid, het verschil lijkt mij dusdanig groot dat ik niets durf te zeggen over contrast, over schaduwgebruik of over de zorgvuldigheid waarmee gekleurd is. Het kan immers in het echt heel anders zijn dan nu gepresenteerd wordt, oftewel hoe het nu wordt laten zien.

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 22:02

ik heb datzelfde boek, ik herkende t plaatje meteen! netjes gedaan!