[VER] Troy in 500 woorden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Drrrassic

[VER] Troy in 500 woorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 16:52

Voor een Nederlands opdracht op school moesten we een verhaal schrijven die pastte onder het liedje van Clint Mansell "Requim for a dream" (http://www.youtube.com/watch?v=e2Ma4BvMUwU&feature=PlayList&p=AF407C876FA205A3&index=0)

Ik ben er echt ontzettend trots op, het eindresultaat, en wou het jullie toch ook wel even laten zien. Natuurlijk heb je met liedje wel een beter effect dan zonder.

Achilles, de beste strijder ooit, wordt door Odysseus, koning van Ithaka gevraagd om samen met zijn Myrmidones te vechten in de oorlog van de Grieken tegen de Trojanen.

Zijn moeder vertelt hem dat als hij naar Troje gaat om te vechten hij een held word, maar niet meer terugkomt. Als hij in Griekenland blijft krijgt hij kinderen en kleinkinderen en sterft daarna als een onbekende, gelukkige man. Achilles kiest voor het eerste en kust zijn moeder vaarwel.

Vooraan in de vloot van 15000 schepen met een zwarte vlag en vijftig Myrmidones vaart hij naar Troje, waar hij bij aankomst elke man doodt die in zijn pad komt en op weg gaat naar het kasteel.

Die avond, na een bloederige strijd, belooft Agamemnon, machtigste heerser in de Griekse wereld en koning van Mycene, elke koning Trojaans goud. Volgens Achilles is het Agamemnon zijn overwinning niet, maar die van de soldaten. Daarop zegt Agamemnon dat de soldaten niet worden geëerd, alleen de koningen en de goden. Achilles zegt dat Agamemnon best zonder hem kan en stopt met vechten.

De Myrmidones hebben een dinares van de goden, Briseis, ontvoerd. Achilles wordt hier heel boos om en neemt haar mee naar zijn tent. Hij poetst haar wonden en vraagt haar een aantal keer naar haar naam, voordat ze antwoord geeft. Achilles bleef boos op de Grieken en stond eigenlijk aan de kant van de Troje, nadat hij de prachtige Briseis had ontmoet.

Maar als Patrokles, neef van Achilles, eigenwijs is, Achilles’ wapenuitrusting aantrekt en zijn eerste en laatste gevecht tegen Hektor vecht, verandert Achilles van gedachten. De woedende Achilles gaat naar de muren van Troje om daar Hektor uit te dagen. Achilles raakt Hektor in zijn borst. Hij knoopt hem vast achter zijn kar en neemt hem mee naar de stranden.

Die avond komt Priamus, koning van Troje, Achilles smeken om zijn zoon terug te geven en hem de uitvaart te geven die hij verdiend. Achilles krijgt spijt van het doden van Hektor. Hij geeft hem terug aan Priamus met de vraag hoe lang hun rouwtijd is. Twaalf dagen, antwoordt Priamus. Achilles belooft hem dat tot die tijd niemand Troje aan zou vallen.

Na die twaalf dagen staat er een enorm paard voor de muren van Troje. Paris, tweede zoon van Priamus, zegt hem dat het niet veilig is. Priamus besluit dat het wel veilig is, en haalt het paard naar binnen.

Die nacht komen alle overgebleven soldaten inclusief Achilles uit het houten paard. Ze steken de huizen in de fik, vermoorden de mannen, gooien de baby’s over de stadsmuren, mishandelen de vrouwen om ze proberen hun slaaf te maken. Achilles wilt niet dat Briseis gewond raakt, en zoekt haar op. Agamemnon vindt haar eerder. Briseis steekt hem neer en rent ze naar Achilles toe. Paris gooit pijlen naar de moordenaar van zijn broer en een in zijn pees boven zijn hiel is genoeg. Achilles verzwakt en geeft Briseis nog een laatste zoen. Paris neemt Briseis mee. Achilles valt neer en sluit zijn ogen…

Tips mag, mits onderbouwend. Het is al ingeleverd, dus voor dit werk heb ik er niet veel meer aan, maar in het algemeen is het wel handig misschien.
Ik heb het helemaal zelf geschreven. Heb al meerdere verhalen geschreven, dus heb al wel wat ervaring.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:05

Goede keuze voorbij het liedje denk ik. Het lijkt me lastig om de hele mythe in 500 woorden te vangen, maar je hebt de meest essentiële dingen wel laten terugkomen. :j Je zinsbouw vind ik niet overal even mooi, maar daar krijg je vast meer handigheid in. Je hebt wel een paar spelfouten laten zitten. ;)

Wat ik jammer vind (ook -een van de vele- dingen waar ik me aan heb geërgerd in de film van 2004 :)) ), is dat je niet hebt verteld waarom Achilles nu sterft aan die pijl daar zijn hiel. Dat plaatst het voor mij wel echt in de mythische context. :)
Laatst bijgewerkt door Elanor op 23-01-10 17:18, in het totaal 6 keer bewerkt

Drrrassic

Re: [VER] Troy in 500 woorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 17:07

Ik heb alleen de film gezien, niet het boek gelezen. Dacht dat dat een van de weinige zwakke plekken was die hij had?
Of was het iets anders? :o Ben wel heel benieuwd :j

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:20

Een moderne vertelling is een aanrader om te lezen hoor!

Je verwijst uitdrukkelijk naar de versie van de dood van Achilles uit de Achilleïs, die is inderdaad verfilmd. In de Illias wordt er geloof ik niet naar de dood door een pijl in de hiel verwezen. De Achilleïs en de Illias zijn twee versies van hetzelfde verhaal, maar verteld door andere schrijvers, Statius en Homerus.

Zijn hiel was inderdaad de 'zwakke plek' van Achilles. Thetis (zijn moeder) had hem na zijn geboorte gedoopt in de Styx, de rivier van de Hades (de Onderwereld), opdat hij onsterfelijk zou zijn. Zijn hiel was de enige plaats waar hij niet door het water van de Styx was geraakt, omdat zijn moeder hem daar had vastgehouden. Het enige plekje waar hij nog sterfelijk was dus. :)
Laatst bijgewerkt door Elanor op 23-01-10 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 17:30

Ik las het net toen jij het hier neerzette, op wikipedia. Ik vind het echt zo'n mooie mythe.

Dankje voor je reactie :)

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 19:33

Hier is de versie zonder taalfouten, althans, ik denk dat ik ze er allemaal uit heb. Uiteindelijk is deze versie ingeleverd :)

Troje, 1139 v. Chr.

Achilles, de beste strijder ooit, wordt door Odysseus, koning van Ithaka gevraagd om samen met zijn Myrmidones te vechten in de oorlog van de Grieken tegen de Trojanen.

Zijn moeder vertelt hem dat als hij naar Troje gaat om te vechten hij een held wordt, maar niet meer terugkomt. Als hij in Griekenland blijft krijgt hij kinderen en kleinkinderen en sterft daarna als een onbekende, gelukkige man. Achilles kiest voor het eerste en kust zijn moeder vaarwel.

Vooraan in de vloot van 15000 schepen met een zwarte vlag en vijftig Myrmidones vaart hij naar Troje, waar hij bij aankomst elke man doodt die op zijn pad komt en op weg gaat naar het kasteel.

Die avond, na een bloederige strijd, belooft Agamemnon, machtigste heerser in de Griekse wereld en koning van Mycene, elke koning Trojaans goud. Volgens Achilles is het Agamemnon zijn overwinning niet, maar die van de soldaten. Daarop zegt Agamemnon dat niet de soldaten of Achilles eerd, alleen de koningen en de goden. Achilles zegt dat Agamemnon best zonder hem kan en stopt met vechten.

De Myrmidones hebben een dienares van de goden, Briseis, ontvoerd. Achilles wordt hier heel boos om en neemt haar mee naar zijn tent. Hij verzorgt haar wonden en vraagt haar een aantal keer naar haar naam, voordat ze antwoord geeft. Achilles blijft boos op de Grieken en staat eigenlijk aan de kant van Troje, nadat hij de prachtige Briseis heeft ontmoet.

Maar als Patrokles, neef van Achilles, eigenwijs is, Achilles’ wapenuitrusting aantrekt en zijn eerste en laatste gevecht tegen Hektor vecht, verandert Achilles van gedachten.

De woedende Achilles gaat naar de muren van Troje om daar Hektor uit te dagen. Achilles raakt Hektor in zijn borst. Hij knoopt hem vast achter zijn kar en neemt hem mee naar de stranden.

Die avond komt Priamus, koning van Troje, Achilles smeken om zijn zoon terug te geven en hem de uitvaart te geven die hij verdiend. Achilles krijgt spijt van het doden van Hektor. Hij geeft hem terug aan Priamus met de vraag hoe lang hun rouwtijd is. Twaalf dagen, antwoordt Priamus. Achilles belooft hem dat tot die tijd niemand Troje aan zal vallen.

Na die twaalf dagen staat er een enorm paard voor de muren van Troje. Paris, tweede zoon van Priamus, zegt Priamus dat het niet veilig is. Priamus besluit dat het wel veilig is, en haalt het paard naar binnen.

Die nacht komen alle overgebleven soldaten inclusief Achilles uit het houten paard. Ze steken de huizen in de fik, vermoorden de mannen, gooien de baby’s over de stadsmuren, mishandelen de vrouwen om te proberen ze slaaf te maken. Achilles wil niet dat Briseis gewond raakt en zoekt haar op. Agamemnon vindt haar eerder. Briseis steekt hem neer en rent naar Achilles toe. Paris gooit pijlen naar de moordenaar van zijn broer en een in de pees boven zijn sterfelijke hiel is genoeg. Achilles verzwakt en geeft Briseis nog een laatste zoen. Paris neemt Briseis mee. Achilles valt neer en sluit zijn ogen…

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 16:02

Niemand meer?