[TEK] Paardentekeningen - goed?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Leonyr

[TEK] Paardentekeningen - goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 18:09

Hallo :D
Tijd geleden voor mij, maar ik wou toch weer even om tips vragen. Ik loop momenteel een beetje vast met het tekenen van paarden. Het lukt me al aardig, maar ik vind de overgangen van schaduwen naar highligts te plotseling. Dat is dus mijn eerste vraag; Hoe laat ik dat beter ovelropen? Doezoelaar is geloof ik geen optie meer, aangezien die heel me tekening dan meteen verpiept. :')

Mijn pony Ricky
Afbeelding

Paardje van Midy @ Bokt
Afbeelding

Hebben jullie nog enige tips? Ik wil graag verder gaan, maar iets aan mijn tekeningen klopt niet, heb ik het gevoel. >;)

EDIT
Even een werkje van 3 maanden geleden:
http://i49.tinypic.com/2mo5sw4.png

tjitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 07:46

Wouw! :D
Ik vind ze zo al supermooi!
Maar ik mis een oor op de eerste foto. Misschien dat je dat miste? :P
De overhangen vind ik heel mooi gemaakt, maar misschien kun je dat in dunne laagjes maken. Eerst het ene laagje, dan de andere er zachtjes overheen.
Op welk papier teken je?? 8-)

Draflinger

Re: [TEK] Paardentekeningen - goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:55

ze zijn al best mooi je zou alleen aan de ogen nog wat aandacht mogen besteden die vind ik op beide fotos niet zo goed

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:57

Ik vind bij de onderste de mond een beetje gek.. Of heeft hij op de foto ook zijn tong eruit?

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:01

Er klopt inderdaad iets niet. De verhoudingen ;) .
Ga de anatomie van een paard eens bestuderen. Veel foto's bekijken, of nog beter, veel naar echte paarden kijken. Waar zitten de bultjes en de kuiltjes, waar de spieren en de beenderen.
Bij de eerste bijvoorbeeld zit het jukbeen in het midden van de kaak, terwijl het jukbeen veel hoger zou moeten zitten. Dat soort dingen. :)
Veel proberen, veel oefenen, en vooral veel kijken. :) succes!

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:09

Ziet er al zeker goed uit! :j
Probeer niet te veel "lijnen" te tekenen, je ziet de buitenste lijnen erg goed zitten, wat bij een echt paard natuurlijk niet zo is. Sluit dat soort stukken af met haartjes, witte stukken zijn nooit helemaal wit en hebben altijd wel wat haartjes.

Verder zou ik proberen meer contrast te zoeken, maak de donkere delen nog donkerder, pikzwart. Maak de manen donkerder, er zit veel schaduw in manen! (Een b4 of b2 potlood is hier ideaal voor!) Durf meer! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:25

Ik vind ze mooi hoor!
Wat me opvalt is dat beide paarden er een beetje uitzien alsof ze hun mond vol hebben ofzo. Alsof de lippen nog op elkaar zitten maar de kaken een stukje uit elkaar, snap je wat ik bedoel?

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 17:53

Allemaal bedankt!

@ tjitze: Ik teken op ruw papier, maar gek genoeg vind ik ik het heel fijn tekenen. :)
@ Careano: Nee, ik denk dat je het even verkeerd ziet. Ik heb daar ene te dikke potlood streep gezet, waardoor het ene appart deel van de mond lijkt. :)
@ marjoke: Ik weet dat de verhoudingen hier en daar niet geweldig zijn, maar onderand kan ik daar niet meer aan doen dan alleen maar blijven tekenen.
@ Blijheid: Ik snap maar al te goed wat je bedoelt, en ik probeer het te vermijden, maar dat gaat nogal lastig. :') Ik geloof dat dat komt doordat de neuzen te kort zijn, en te dik. :)

idsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:23

ik vind dat je super mooi tekent.
wel 1 tip. mischien een tekenpapier gebruiken die iets minder grof is. of dikkere/zachtere potloden gebruiken.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 07:13

Goed, dankjewel. :)

Ik wil géén commentaar meer op mijn papier.
Het is goed bedoelt, maar het is nu al heel vaak gezegd. Ik vind het fijn tekenen,
en ik heb er nog een heel blok van.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 00:34

Je wilt geen commentaar op je papier, maar ik denk dat je tekeningen veel mooier worden als je wat minder grof papier gebruikt.. Ik zie allemaal witte puntjes door het papier, en het leid me gewoon echt af van je tekening.. Dat moet niet echt de bedoeling zijn toch? :)

Nog een tip; teken geen lijnen meer! Door het geheel zo te omlijnen creëer je vlakte, dat is zonde!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 00:43

Ik vind het juist wel wat hebben :)

Bij de eerste mis ik het tweede oor, maar zie wel een tweede oor heel licht ben je daar nog mee bezig ?

Verder zijn de verhoudingen wel netjes maar kunnen nog net wat beter :)

En nog een compliment wat ben jij goed vooruit gegaan in drie maanden

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 00:53

Zo, jij bent een eind vooruit gegaan in die korte periode! Goed gedaan hoor.

Ik denk dat je vooral donkerder moet gaan tekenen. Dus meer materiaal gebruiken. Door de donkere delen nog donkerder te maken heb je meer tinten over tussen licht en donker en kun je dus de overgangen ook vloeiender maken. Wat waarschijnlijk het beste werkt is om dit in dunne lagen te doen en dan elke keer in een andere richting. Je krijgt dan het meest egale beeld. Ik zou ook vooral lekker experimenteren met verschillende hardheden.

Verder echt het onderste deel (neus/mond) langer maken. Dat klopt nu niet.

Een fijner papier zou het je ook makkelijker maken. Maar het is mogelijk om op grover papier te werken. Je zult dan alleen heel erg je best moeten doen om er de juiste stijl bij te zoeken. De stijl die je nu gebruikt/hebt past beter op een wat fijner papier. Dan kun je ook beter werken aan die fijne overgangen van donker naar licht. Ik snap echter wel dat een nieuw blok kopen ook zonde kan zijn. Ik heb dat zelf ook met oliepastelkrijt. Ik heb nog meerdere blokken grof aquarelpapier liggen. Die mogen eerst grotendeels op... maar feit blijft dat ook voor die tekeningen ander papier beter zou zijn.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 06:47

Wauw, heel erg bedankt! Hier staan echt veel tips tussen die ik goed kan gebruiken! Super, ik ga binnenkort weer lekker tekenen. Het is dat ik niet wil schelden, maar die .... school neemt alle tijd van me af.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 23:44

Er worden hier al goede tips genoemd. :j Het lijkt alsof je met één potlood werkt, kan dat kloppen? In dat geval zou je namelijk ook eens kunnen proberen om diverse hardheden potloden te gaan gebruiken, daarmee kun je vaak nog beter overgangen maken en contrasten aangeven, omdat je niet alleen andere contrasten, maar ook verschillende tinten kan gebruiken. Een hoge B is heel donker tot bijna zwart, een hoge H is heel licht grijs. Daar kun je vast ook mee experimenteren. :)

Ik was ook altijd dol op dat hele grove papier (het lijkt erg op wat jij gebruikt: dit spul gebruikte ik) en zei ook altijd dat ik niets anders wilde. Maar ben inmiddels toch héél erg van mening veranderd. :D Ik vind heel grof papier alleen mooi bij 'extreme' contrasten (wat je ook een beetje op die tekening ziet). Maar aangezien je je aangeeft dat je juist geen extreme contrasten wilt maar juist 'mooiere overgangen', zou ik je ook papier met een minder grove structuur aanraden. :)

Flinke verandering in drie maanden trouwens!