vraag, fotograferen van bandjes/donkere kroegen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

vraag, fotograferen van bandjes/donkere kroegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 14:48

Hoi, ik wist niet welke tag ik moets gebruiken voor een vraag.
Er is nu Noorderslag/Eurosonic in Groningen, waarbij er veel bandjes spelen overal in donkere tenten en kroegen. Ik was gisteravond bij zo'n bandje en wil graag meer leren over de beste wijze van het fotograferen op zo'n locatie, welke instellingen enz.
Ik beschik jammer genoeg niet over een flitser, wel over een camera :+ goh, en wel een canon EOS 450d. Ik heb een kitlens van 18-55mm en een 50mm vast brandpuntlensje, 1,8.
Nou had ik steeds dat de foto's met flits lelijk belicht werden, gewoon uitgelicht zeg maar, en zonder flits wist ik niet de juiste instellingen te vinden. Ik gebruikte ISO 1600, F5,6 en de sluitertijd daar worstelde ik een beetje mee, te lang dan werden de foto's uiteraard bewogen (met zulke bewegelijke bandleden) en uiteraard bij een te korte sluitertijd te donker. Beschik ik niet over de juiste apparatuur? Of hebben jullie goeie tips over instellingen? Andere trucjes? Alvast heel erg bedankt!
groetjes, Katja

Anoniem

Re: vraag, fotograferen van bandjes/donkere kroegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:00

Hoi!

Zelf ben ik professioneel concertfotograaf. Dit jaar helaas niet op Eurosonic aanwezig, maar ik weet hoe donker het er soms is :D

Errug basic: ISO 1600, 50mm F1.8, grooot diafragma (afhankelijk van de hoeveelheid licht tussen de F1.8 en F2.8) om zodoende een korte sluitertijd te kunnen hanteren.

Houd in de gaten dat je sluitertijd (bij rustige muziek, singer-songwriters etc) bij voorkeur korter is dan 1/60. Bij erg actieve bands zul je nog kortere sluitertijden nodig hebben om te voorkomen dat je foto's erg bewogen worden. (1/160-1/200 is meestal ideaal).

Let er verder op dat je (vanwege de kleine scherptediepte) bewust scherpstelt op het gezicht, of bij close-ups zelfs de ogen van de muzikant. Gebruik daarvoor bewust je verschillende autofocuspunten en al naar gelang de situatie AI Servo of One Shot (zelf wissel ik tijdens het gemiddelde concert minstens 6 keer).

Let ook op de witbalans. Fotografeer bij voorkeur in RAW zodat je deze achteraf indien nodig nog bij kunt stellen. Om je foto's netjes te belichten en bovendien achteraf zo min mogelijk te hoeven corrigeren stel je bovendien je witbalans alvast in op Tungsten/kunstlicht (3200K). Dat komt het meest in de buurt van het meeste podiumlicht.

Ik kan er nog veel dieper op ingaan, maar dit zijn denk ik wel de basics om aan de slag te kunnen :) Succes!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 15:01

wauw alvast heel erg bedankt! is in dit geval de 50mm lens handiger/beter dan de kitlens?

Fnanne

Re: vraag, fotograferen van bandjes/donkere kroegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:58