[TEK] Verle.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Quir

[TEK] Verle.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 09:37

Ik ben deze week bezig geweest met de tekening van mijn eigen paard, ene kant ben ik best tevrede en aan de andere kant vind ik de tekening mislukt.

Over de oren/ogen en bijna de hele boven kant van haar hoofd ben ik best tevreden. De hals/schouder en schoft ziet er echt heel vaag en lelijk uit, lijkt uitgeveegd. De neus weet ik niet wat ik daar van moet denken.

Ik zou het leuk vinden als jullie tips hebben voor de hals/schoft/schouders, eigenlijk gewoon alle grote vlakken.
Vorige keer kreeg ik de tip om meer contrast te gebruiken, dat heb ik wel geprobeert maar vind het wel erg lastig! Ook de manen zijn lichtelijk een ramp. :o Op de foto zie je meer strepen (kleur richtingen) dan op de echte tekening. :)

De tekening:
Afbeelding

Voorbeeld foto:
Afbeelding

SarahLynn

Re: [TEK] Verle.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:32

Ik vind hem best lijken!
Alleen volgens mij is het altijd zo:
Dichtbij = LICHT en gedetailleerd
Ver weg = DONKER en een beetje vaag.

Kan ook andersom zijn,ligt denk ik ook aan de achtergrond en het paard.

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:24

Wat Saar__ zegt is niet altijd waar. Als je donker gaat maken wat ver weg is dan gaat de aandacht juist naar de achtergrond >;)
Ik snap wel wat ze bedoelt. Er mag veel meer contrast in.
Meer lichte highlights en donkere schaduwen. Nu is het een grijze vlek in dezelfde tint ;) . Probeer wat netter te tekenen. Egaler, en niet in streepjes. Heel veel kijken naar je foto en zien waar de highlights zitten. Zo ga je er veel meer diepte in leggen. :) Succes!

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:28

je zegt dat je met de bovenkant van het hoofd tevreden bent. Persoonlijk vind ik dat ook het beste van de tekening. Een gok, maar komt dat omdat het in te kleuren vlak daar kleiner was en je netter getekend hebt?
de grotere vlakken zou je in mijn ogen wat netter/egaler mogen inkleuren. Iets zachter werken misschien

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 18:41

Inderdaad, dat klopt helemaal! Ik ben echt slecht in de grote vlakken en ga dus 'krassen'. Ik weet alleen niet hoe ik dat op moet lossen, want eerst heb ik alles in hele kleine rondjes gekleurd en dit ging er heel raar uit zien. Het zwarte vlak lijkt ook net helemaal of het uitgeveegd is.

Deze is trouwens wel helemaal getekend met een vulpotlood. Ik ga mijn gewone tekenpotloden weer eens opzoeken en kijken of ik meer contrast kan krijgen dmv verschillende hardes van potloden. Alleen even uit gaan zoeken hoe ik het voor elkaar moet krijgen dan. :)

Bedankt in ieder geval voor jullie reacties!

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:46

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 17-11-22 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:08

en nog een belangrijke tip van mij is: geduld... heel veel geduld en de tijd nemen om ook de grote vlakken met de kleine streepjes in te kleuren. het is verleidelijk om dat niet te doen, maar aan het eind zie je wel het resultaat ervan.

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:58

marjoke schreef:
Wat Saar__ zegt is niet altijd waar. Als je donker gaat maken wat ver weg is dan gaat de aandacht juist naar de achtergrond >;)
Ik snap wel wat ze bedoelt. Er mag veel meer contrast in.
Meer lichte highlights en donkere schaduwen. Nu is het een grijze vlek in dezelfde tint ;) . Probeer wat netter te tekenen. Egaler, en niet in streepjes. Heel veel kijken naar je foto en zien waar de highlights zitten. Zo ga je er veel meer diepte in leggen. :) Succes!

Echt?
Ik dacht altijd andersom, maargoed. :')

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 22:12

NAIWHL schreef:
en nog een belangrijke tip van mij is: geduld... heel veel geduld en de tijd nemen om ook de grote vlakken met de kleine streepjes in te kleuren. het is verleidelijk om dat niet te doen, maar aan het eind zie je wel het resultaat ervan.

Dit is denk ik voornamelijk het grootste struikel blok geweest, want ik wilde hem op een gegeven moment af zien. Heb denk ik over het bovenste stuk een uur of 4 gedaan (over meerdere dagen verspreid) en het onderste stuk heb ik in een uur gedaan ongeveer.

Ik ga het nog eens proberen (alleen wel een andere foto) en er meer de tijd en geduld voor opzoeken. Ik ga ook even opzoek naar een foto met al veel contrast, misschien dat het dan makkelijker wordt om met meer contrast te werken!

Ik heb in ieder geval veel aan jullie tips, super bedankt! :)

De verhoudingen en zo kloppen wel redelijk toch? :)
Tenminste, als ik naar de tekening kijk, herken ik toch wel mijn paard er in, ook al is de tekening niet zo goed gelukt.

Even nog een vraagje, hoe krijg je die streepjes weg gewerkt. Heb al met rondjes geprobeert te kleuren, maar dat werd echt heel lelijk (vond ik). Alleen nu zie je dus wel heel veel streepjes/krasje, hoe krijg je dat weg gewerkt en dat het dus egaal wordt?

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:18

de verhoudingen vind ik wel goed ja :)
en om de streepjes weg te krijgen zou ik heel zacht kleuren en liever meerdere lagen over elkaar heen.
heb je verschillende hardheden van potloden? dat kan misschien ook helpen. Dan heb je met minder druk, wel een donkerder resultaat en minder snel streepjes...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 22:37

Oké bedankt, ga ik dat proberen. :)
Ik heb tekenpotloden van Faber Castell van B6 tot H6 geloof ik, deze is met alleen een HB vulpotlood getekend. Ga kijken of ik het zo weg krijg.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:14

heb je nog aan de tekening gewerkt? ben wel nieuwsgierig hoe het geworden is.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 21:40

Ik ben er nog wel mee bezig geweest, maar krijg die zwarte vage vlek gewoon echt niet meer weg. Dus denk dat ik nog een keer opnieuw ga beginnen. :)

Ik moet het nog leren, dus heb nog heel wat oefen uurtjes te gaan. :D
Ik zal kijken of ik morgen die vlek nog wat weg gewerkt krijg en zal hem dan laten zien. Ik heb tussen door wel nog een nieuwe tekening gemaakt.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:43

die tekening zag ik volgens mij in het resultaat topic staan. of niet?

en gewoon lekker door oefenen :-)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 21:44

Inderdaad, dat is die. :)
Vond daar de neus heel goed van gelukt. :D
En oefenen zal ik zeker blijven doen. :j