Zou dit toeval zijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Norway_girl

Zou dit toeval zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 10:12

Hallo!

Ik zat zo eens te browsen op deviant art en kwam daar toevallig wel hèel erg realistische tekeningen tegen, van twilight, natalie imbruglia, angelina jolie en andere. Het lijkt echt verdomd veel op een foto.
Ik en mijn zusje zijn toen eens voor de grap die tekening over een foto wezen leggen in photoshop. Wat blijkt, de verhoudingen/schaduwen van de tekening komen bijna perfect overheen met de tekening. En wees eens eerlijk, we kunnen dat toch niet 90% natekenen zoals op de foto?

Wat wil zo`n tekenaar met suks berijken? Imo heeft ze gewoon iig de lijnen overgetrokken en heeft ze het zelf ingekleud. Zelfs de haren zijn perfect in vorm.

Voor de mensen met interesse kan ik via pb voorbeeld sturen.

Comment please....

* edit spelfouten eruit, plus toevoeging in text.
Laatst bijgewerkt door Norway_girl op 11-01-10 10:17, in het totaal 2 keer bewerkt

SadyLady

Re: Zou dit toeval zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 10:15

Schrijft de ´tekenaar´ook dat het tekeningen zijn?
Anders zijn het misschien gewoon beperkte photoshop plaatjes.. daar is toch niks verboden aan? ;)

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 10:15

Jep ze meent van wel :j Gewoon met HB potloden.
Het staat ook onder traditional art.

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 10:48

Kun je mij eens zo'n voorbeeld geven? :) Het kan zijn dat ze overgetrokken zijn, maar er zitten ook tekenaars bij die meer dan 100 uur in zo'n tekening stoppen. Ze streven naar een ontzettende perfectie, doen de schets vaak opnieuw om de precieze lijnen te kunnen bereiken. Ook maken ze de tekeningen veel op groot formaat, zodat ze de details nog beter kunnen uitwerken. Ik volg veel van deze hyperrealisten en zie ook hier en daar wel eens een WIP van ze langskomen, ik ben benieuwd over wie je het hebt. :)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 11:04

Er zijn er genoeg die met een projector of raster werken om het resultaat te krijgen wat ze willen, er zijn daarover op UK al flink wat discussies geweest. ;) Het hangt er voor mij van af of iemand er een 'kleurplaat' van maakt of ondanks een dergelijk hulpmiddel toch een 'kunstzinnige meerwaarde' aan de afbeelding die hij namaakt kan geven.

Hyperrealisme is een stijl waar je van moet houden. Ik vind http://nimra.deviantart.com/art/Drawing-of-Clint-wip-XII-125783371 superknap (hij werkt níét met een raster of projector geloof ik), maar het is niet de stijl waar ik zelf naar op zoek ben.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 11-01-10 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 11:06

Ik vind het eigenlijk geen probleem als mensen dat doen, moeten ze toch zelf weten? :)
Als iemand vooral wil oefenen met inkleuren, en niet zo zeer met schetsen, dan zou ik ook gewoon overtrekken, scheelt je weer veel tijd. Ik deed dat ook altijd als ik paarden moest schilderen in opdracht, je kan je dan geen missers en verkeerde verhoudingen permiteren, dus dan liever overtrekken.

Als je echt je eigen tekeningen wil gaan maken, zonder foto dus, dan is het natuurlijk wel handig als je dat eerst vanaf een foto hebt geoefend. Het natekenen dus.
Maar ook van overtrekken leer je veel :)

Shego

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 11:57

Laatst bijgewerkt door Lontje op 11-01-10 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Afbeelding in link gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:30

Sommige mensen zien het inderdaad als uitdaging iets zo realistisch mogelijk na te tekenen. Vind ik ook best knap als je dat kunt, maar het heeft een ander uitgangspunt dan wanneer je bezig bent met "kunst maken".

Verder kan het ook behoorlijk praktisch nut dienen, door eerst goed te leren natekenen leer je veel over verhoudingen, licht/schaduwwerking, vormen, etc. Het kan zodoende ook een voorbereiding zijn voor je zelf karakters gaat tekenen of bijvoorbeeld levende mensen gaat natekenen.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 20:53

Ik kom morgen terug met Pb`s naar diegenen die dat hebben gevraagd ;) Moet nu weg.

Toch wel interessant die reacties.

Ga er morgen verder op in ;)