Versturen van een tekening

Moderators: xingridx, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Firelight

SIEMxFUNNY

Versturen van een tekening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-10 15:24

Hallo,

Ik wist niet goed waar ik deze vraag kon stellen. Sorry als het verkeerd staat. Aangezien er hier veel tekenaars/schilders te vinden zijn dacht ik ik plaats mijn vraag hier.

Tot nu toe had ik alleen nog maar tekeningen op a4 formaat verstuurd. Ik deed dat in een 'bubbeltjes envalop'. Maar nu teken ik ook op groter formaat.

Hoe verzenden jullie tekeningen die groter zijn dan a4. A3 ect.
En schilderijen? Maken jullie daar een paketje van?
Pakken jullie de tekeningen extra in? Zoja, hoe dan?
Edit: En wat is de prijs ongeveer van het verzendmateriaal en het verzenden ?

Als jullie je ervaringen, tips ect, willen delen graag :D

Gr Simone

Faelivrin

Re: Versturen van een tekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:29

Ik verstuurde mijn foto's (lijkt mij bijna het zelfde?) als ze groter waren dan de enveloppen (ik ging daarmee tot A3 formaat) in een koker van karton, de foto oprollen, grof, zodat hij niet gaat krullen, en dan deksel er op en klaar! Kost geloof ik voor 3 kokers een euro of 2/3. Ik bereken dit door in de verpakking/adm. kosten, die zijn hoe groter de foto, hoe duurder, vanaf een bepaald formaat.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:50

A4 tekeningen verstuur ik in een plat doosje dat door de brievenbus past.
A3 verstuur ik met een aluminium wissellijstje erom heen - zo komen er geen vlekken op, en zo kan hij niet kreukelen. (helemaal bij pastel handig).
Schilderijen doe ik schuim beschermingsspul omheen en kraftpapier (beide te koop bij o.a. VikingDirect als grote rol), en die gaan als pakketpost de deur uit.

Als ik een hele dure opdracht zou krijgen (groot formaat) of meer zou vragen zou ik er wat dun hout omheen spijkeren zodat het schilderij in een houten box zit en er van onder/boven ook niets in kan deuken - maar als ik dat nu doe houd ik met materiaalkosten en verzendkosten etc nauwelijks wat over. En zo met schuim en kraftpapier gaat ook altijd goed - schuim beschermd ook tegen indeuken, en ik heb er 'breekbaar' plakband omheen zodat er niets opgezet wordt (hoop ik).

Oprollen ben ik niet erg voor, maar is bij formaat groter dan A3 denk ik wel de enige oplossing - ik heb alleen geen idee waar je goede kokers daarvoor kan kopen ??

(de meeste kokers die ik tegenkom online zijn erg klein van diameter, waardoor de tekening er nog half opgerold uit komt, en de kreukel kans (ik ben niet zo handig) erg groot is.
Bij oprollen zou ik er dan wel een laagje niet-statisch niet-vlekkend ander papier/spul tussenstoppen zodat de tekening niet op zijn eigen achterkant af kan geven. ) Ik verpak A4 nu meestal met een extra anti-afgeef papiertje in een plastic hoesje.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:52

Tussen kartonnen platen (gewoon van dozen), groter dan de tekening, schutvel over de tekening en deze vastplakken op 1 kant van het karton zodat het niet gaat schuiven. Vuilniszak erom heen tegen regen ed. Alles strak dichtplakken en voor de zekerheid 'niet vouwen' erop schrijven want sommige postbodes denken dat je iets wat tussen 2 kartonnen platen verpakt is best dubbel kan vouwen |o .

Past het door de brievenbus dan als brieven frankeren, en anders gewoon als pakketje, tarieven daarvan vind je op de tnt site.
Dure traditionele werken laat ik liever ophalen dan dat ik ze verstuur.

People who don't take care of their own horses will be the first ones to tell you how to care for yours
www.dejart.nl

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-10 16:04

Faelivrin schreef:
Ik verstuurde mijn foto's (lijkt mij bijna het zelfde?) als ze groter waren dan de enveloppen (ik ging daarmee tot A3 formaat) in een koker van karton, de foto oprollen, grof, zodat hij niet gaat krullen, en dan deksel er op en klaar! Kost geloof ik voor 3 kokers een euro of 2/3. Ik bereken dit door in de verpakking/adm. kosten, die zijn hoe groter de foto, hoe duurder, vanaf een bepaald formaat.

Waar koop je die kokers ?

Edit: het quoten ging niet goed. Even opnieuw.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-10 16:07

IcePrincess schreef:
Tussen kartonnen platen (gewoon van dozen), groter dan de tekening, schutvel over de tekening en deze vastplakken op 1 kant van het karton zodat het niet gaat schuiven. Vuilniszak erom heen tegen regen ed. Alles strak dichtplakken en voor de zekerheid 'niet vouwen' erop schrijven want sommige postbodes denken dat je iets wat tussen 2 kartonnen platen verpakt is best dubbel kan vouwen |o .

Past het door de brievenbus dan als brieven frankeren, en anders gewoon als pakketje, tarieven daarvan vind je op de tnt site.
Dure traditionele werken laat ik liever ophalen dan dat ik ze verstuur.

Waar koop je die schutvellen? Vastplakken aan 1 kant van het karton is een goede tip. Is jouw buitenste laag dan de vuilniszak? Tja je hebt postbodes.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 16:09

Alu wissellijstje is doornormaal wissellijstje, Glas en aluminium randjes (licht qua gewicht!).
Daaromheen schuim en kraftpapier, en groot oranje breekbaar plakband eromheen en hopen dat het glas het houdt ;)
lijstjes voor A4 zijn iets van 10 euro, voor A3 15.

De opdrachtgever kan bij mij ook kiezen voor afhalen, de meeste vinden verzenden alleen makkelijker dus moet toch wat bedenken dan ;)

Ik verstuur alles meestal via DHL 'van huisadres naar huisadres'.
is 8 euro en dan komen ze het hier ophalen en hoef ik de deur niet uit.
Bereken wel de TNT pakket verzendkosten (dus kost me 1 euro nogwat, en dat is het me de moeitebesparing wel waard)

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-10 16:10

highwaykind schreef:
A4 tekeningen verstuur ik in een plat doosje dat door de brievenbus past.
A3 verstuur ik met een aluminium wissellijstje erom heen - zo komen er geen vlekken op, en zo kan hij niet kreukelen. (helemaal bij pastel handig).
Schilderijen doe ik schuim beschermingsspul omheen en kraftpapier (beide te koop bij o.a. VikingDirect als grote rol), en die gaan als pakketpost de deur uit.

Als ik een hele dure opdracht zou krijgen (groot formaat) of meer zou vragen zou ik er wat dun hout omheen spijkeren zodat het schilderij in een houten box zit en er van onder/boven ook niets in kan deuken - maar als ik dat nu doe houd ik met materiaalkosten en verzendkosten etc nauwelijks wat over. En zo met schuim en kraftpapier gaat ook altijd goed - schuim beschermd ook tegen indeuken, en ik heb er 'breekbaar' plakband omheen zodat er niets opgezet wordt (hoop ik).

Oprollen ben ik niet erg voor, maar is bij formaat groter dan A3 denk ik wel de enige oplossing - ik heb alleen geen idee waar je goede kokers daarvoor kan kopen ??

(de meeste kokers die ik tegenkom online zijn erg klein van diameter, waardoor de tekening er nog half opgerold uit komt, en de kreukel kans (ik ben niet zo handig) erg groot is.
Bij oprollen zou ik er dan wel een laagje niet-statisch niet-vlekkend ander papier/spul tussenstoppen zodat de tekening niet op zijn eigen achterkant af kan geven. ) Ik verpak A4 nu meestal met een extra anti-afgeef papiertje in een plastic hoesje.

Hoe ziet zo'n alluminumlijstje eruit? Gaat er dan verder nog wat omheen ?

Edit ik heb al antwoord ;)
Dan heb je gelijk ook al een lijstje voor de opdrachtgever gekocht. Als ze evt zo'n lijstje zouden willen kopen dan.

Bedankt voor de reacties allemaal! En de duidelijke uitleg.
Ik had al gedacht dat er meerdere manier waren om te verzenden.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 16:15

SIEMxFUNNY schreef:
Hoe ziet zo'n alluminumlijstje eruit? Gaat er dan verder nog wat omheen ?

Edit ik heb al antwoord ;)
Dan heb je gelijk ook al een lijstje voor de opdrachtgever gekocht. Als ze evt zo'n lijstje zouden willen kopen dan.

Bedankt voor de reacties allemaal! En de duidelijke uitleg.
Ik had al gedacht dat er meerdere manier waren om te verzenden.

Als ze een andere lijst willen kunnen ze die ook opsturen hoor, dan haal ik mijn kosten voor het lijstje eraf, en reken ik alleen verzendkosten.
Maakt mij verder weinig uit - ik ga alleen niet zelf ander lijstje voor ze zoeken - het gaat erom dat het goed verzonden kan worden, en dit is de goedkoopste lijst op A4 en A3 die ik kon vinden. (te koop bij HOKAP online)

De meesten willen alles toch altijd zo goedkoop en makkelijk mogelijk, dus tot nu toe heeft iedereen gekozen voor een alu lijstje en opsturen.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-10 16:21

Ik vind het ook wel een mooi idee zo! even kijken of het opsturen ook makkelijk gaat. Moet het gewoon maar even proberen denk ik.

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 16:28

ik verstuur de grotere tekeningen vaak met de tnt pakketpost in een pvc buis. Deze heeft een grotere diameter dan de meeste verzendkokers, kun je op de gewenste maat afzagen en kan niet ingedeukt worden.

'n tekening van je paard? Kijk eens in mijn profiel!
'n gevelsteen? http://home.tiscali.nl/gevelsteen/

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:00

Grafiettekeningen verstuur ik tussen 2 dunne plankjes. Pasteltekeningen doe ik in een eenvoudige wissellijst, en dan in drie lagen piepschuim, met o.a. bubbelfolie. En dan verzenden met verzekerde pakketpost van TNT. Nog nooit te horen gekregen dat er iets mis was gegaan.

Om een indruk te geven: ik heb ooit een pagina gemaakt met uitpakinstructies, geeft een idee van wat ik bedoel: Uitpak instructies

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:04

Dat piepschuim is voor wat dikkere schilderijen (heb ook board) wel een erg handige oplossing - hoe kom je aan het piepschuim? (en hoe snij je dat uit?)

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:05

Gewoon, bij de Gamma :D Het uitsnijden doe ik met een (heel scherp) stanleymes.
Geeft btw wel een enorme rotzooi :Y)

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:07

Daar was ik al bang voor ;) (moet met mijn leatherman zakmes"je" ook wel willen dus!)

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-10 14:13

Nooit gezien dat je ergens piepschuim kan kopen, maar dan ga ik ook is opzoek! :)

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:02

Ik deed schilderijen altijd tussen twee stukken karton. Alleen verkopen ze dat niet meer bij mij in het dorp en dat maakt het wat lastig. Ik ga dus ook even op zoek naar piepschuim. Zouden ze ook bij fixet hebben dan denk ik?
A4 tekeningen doe ik altijd in een envelop waar al een stuk karton in zit. Lekker makkelijk.
En A3 tekeningen ook tussen 2 stukken karton.

Volg mij op Facebook om op de hoogte te blijven van acties, workshops en nieuwe tekeningen!
Tekeningen in opdracht, workshops en een webshop met tekenmateriaal! : http://www.realisme-inportret.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 09:43

Ik hoor mensen hier over een wissellijst voor pasteltekeningen.. Waar kan ik zoiets kopen? En heeft iemand er misschien een voorbeeldfoto van? Want het glas/ plastic mag toch helemaal niet tegen het krijt aankomen? Gebeurt dit dan niet in zo'n lijst? Of fixeren jullie de tekening wellicht eerst?

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:06

http://www.hokaplijsten.nl/
Daar koop ik de wissellijstjes.

Ik fixeer niets en zet dus 'glas tegen papier'.. Vlekt eigenlijk niet, kan wat 'stof' afgeven bij wisselen van de lijst, maar het is niet zo dat de hele tekening op het glas achterblijft :)

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:23

Wat is er tegen een kartonnen A3 enveloppe? Hardstikke steving en kost maar samen 8,- (enveloppe en postzegels). Nog groter formaat heb ik geen ervaring mee.

Instagram @lideweiegbers

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:34

A3 in een envelop durf ik niet. Kans dat het buigt/vouwt lijkt me daar toch nog aardig groot bij? (evenals grotere kans op waterschade).
En hoe verpak je het dan zonder dat het afgeeft?

Lijstje beschermt volgens mij meer.

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:05

Hmm, kan. Ik weet het niet, heb het nog nooit geprobeerd maar heb er gisteren een gekocht. Is toch behoorlijk stevig :j

Vloeipapiertje ertussen?

Een lijstje zal in iedergeval meer beschermen, maar dat is meteen zo duur! En aangezien mijn tekeningen al niet zo belachelijk duur zijn, hou ik dan bijna niks meer over..

Instagram @lideweiegbers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:26

sammyvriend schreef:
Hmm, kan. Ik weet het niet, heb het nog nooit geprobeerd maar heb er gisteren een gekocht. Is toch behoorlijk stevig :j

Vloeipapiertje ertussen?

Een lijstje zal in iedergeval meer beschermen, maar dat is meteen zo duur! En aangezien mijn tekeningen al niet zo belachelijk duur zijn, hou ik dan bijna niks meer over..

Die kosten voor de lijst moet je er gewoon bij op doen. Anders houd je zelf niks over (en ik vind jouw tekeningen al belachelijk goedkoop, i.m.o. mag jij minstens het dubbele vragen ;) ). En indien men niet voor 15 euro een lijst wil kopen, tja, dan moet het in envelope. Maar wel met groot risico op beschadiging i.m.o.
Bij ons worden dit soort grote enveloppen ook vaak dubbel in de brievnbus gepropt. Dat risico zou ik niet willen nemen als ik iets moois liet maken van m'n huisdier!

Maar er komt dan gewoon (voor a3) 15 euro voor een lijst bij op, én 6.75 verzenden. Of afhalen. Dat lijkt mij heel logisch. :)

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:45

sammyvriend schreef:

Ik wil zelf absoluut geen risico nemen met mijn tekeningen, ik moet er niet aan denken dat er iets mee gebeurt :n Ik reken dan ook 15 euro voor verpakkings- en verzendkosten. Dat jouw tekeningen niet belachelijk duur zijn wil natuurlijk niet zeggen dat ze minder waard zijn, het zou echt zonde zijn als er wat mee gebeurt, toch?

Anders is het misschien een tussenoplossing om ze tussen twee plankjes hardboard te doen? Inderdaad een glad papier tegen de tekening aan zodat de schade nog enigszins beperkt wordt. En dan kan het in elk geval niet gevouwen worden.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:56

Ik bereken de kostprijs van het lijstje en verzendkosten samen ook door aan de opdrachtgever
(neem meestal 2 euro voor eigen rekening omdat het totaal dan een mooi afgerond bedrag is).

Dat heb ik veel liever dan dat ik zo goedkoop mogelijk wat op stuur, wat dan verkreukeld of nat aankomt - dan is en dat geld verloren, en ik kan overnieuw beginnen...

Lijstje is tot nu toe op 1x na goed gegaan (1x glas gebroken ondanks knaloranje breekbaar tape)

Ik houd qua verpak/verzend totaal ook wel rekening met de prijs van de tekening/schilderij. Als ik echt bom-proof op wil sturen moet het tussen hout/schuim etc, dan ben je al snel véél meer geld kwijt en bij een opdracht onder de 100 euro is me dat teveel gedoe (op maat te zagen/schuren/boren etc..)

Moet binnenkort wel 1 internationaal opsturen, en daar ga ik dan wel piepschuim voor regelen.

Verpak nu in alu lijst met schuimspul van een rol erom heen (Viking Direct). (dus het lijstje is ook beschermd).