Naar aanleiding van mijn tweede schilderijtje kreeg ik deze opdacht..
Eerste schilderijtje || Tweede schilderijtje
Zonder de opdrachtgever te kennen oid was hij er heilig van overtuigd dat ik zíjn Caravaggio moest gaan maken. Ik had natuurlijk geen flauw idee wie/wat dat was..
Het zou gaan om het schilderij 'Doubting Thomas' van Caravaggio. Originele afmetingen zijn 107 x 146 cm. Geschilderd in 1602. Omdat er veel verschillende afbeeldingen van bestaan met ieder andere kleuren en contrast, heb ik de meest neutrale gekozen:

Het gaat om het bijbelse verhaal waarin Jezus (meest linkse persoon) net van het kruis af is gekomen. Ongelovige Thomas (met oranje kleding) gelooft niet dat Jezus nog leeft, waarop hij hem in een gat in zijn buik laat voelen.
Voor deze opdracht kon ik een flink bedrag krijgen, dus heb het gelijk aangenomen. Helemaal overdonderd zat ik even later op de fiets..
Gelijk thuis met een schets begonnen:

Week daarna gelijk begonnen in de galerie. Ik zou dan eerst beginnen met een kleiner formaat om te oefenen met de verhoudingen en het gebruik van olieverf (had daar nog nooit mee geschilderd). Ook zou ik dan begeleiding krijgen.
Heb het aantal uren opgeschreven, weet dat niet zo uit m'n hoofd. Dit was het resultaat, heb het niet geheel afgemaakt omdat dat nog heel wat tijd zou gaan kosten voor perfectie en ik zo nog wat kon kliederen als ik nog wou oefenen.
* Foto komt nog, kan hem niet vinden *

Inmiddels ben ik gestart met de grote versie, zelfde afmetingen als het origineel, compleet op maat gemaakt. Kan hem op de korte kant nét vasthouden

Strepen zijn de schaduw van de lamp

Ik moet meer leren een echte opzet te maken en in lagen te schilderen, ik werk nu al teveel met schaduw en detail. Ben dan ook 'gewend' met acryl cm voor cm te schilderen zoals ik het uiteindelijk wil hebben, dus niet in lagen. Erg wennen!
Hoop regelmatig een update te kunnen plaatsen, maar aangezien ik maar 2 uur in de week schilder kost het erg veel tijd. Verwacht dan ook dat ik er zeker een jaar mee bezig zal zijn!
Vast bedankt voor het kijken, reactie zou ik érg leuk vinden (vooral met opbouwend commentaar

Groetjes Eline