Ibbel schreef:Alle drie de foto's zijn overbelicht. De eerste het meest, de onderste maar ietsje.
Aan de harde schaduw achter de hals van de gitaar te zien heb je direct geflitst (niet indirect).
Tip wat betreft flitsen: koop een goede losse flitser en gebruik de ingebouwde flitser niet. Als je flitst, doe dat met een diffuser en/of indrect via het plafond of een (witte) muur. Als je toch met de ingebouwde flitser werkt, vouw er dan een papieren zakdoekje (of een plastic koffiebekertje) omheen om het effect van een diffuser te krijgen, en/of gebruik flitscompensatie (minder flitslicht dan eigenlijk nodig is).
Tip wat betreft belichten: Leer hoe je belichting kunt regelen, en wat het doet met ruis, scherptediepte en bewegingsonscherpte, en de samenhang tussen diafragma, sluitertijd en ISO:
diafragma open (getal laag, bv 4,5) betekent veel licht op je sensor.
belichtingstijd (sluitertijd) laag (bv 1/125) betekent veel licht op je sensor.
ISO laag: betekent veel licht op je sensor nodig (maar weinig ruis)
1 diafragma-waarde (stop) is gelijk aan 1 belichtingstap. Diafragma 4,5 bij sluitertijd 1/250 geeft evenveel licht op je sensor als diafragma 5,6 (verder dicht, dus minder licht) bij 1/125 (langer belicht, dus meer licht) bij dezelfde ISO-waarde.
1 ISO waarde is ook gelijk aan 1 belichtingstap. Diafragma 4,5 bij 1/250 bij ISO 50 is dezelfde belichting als diafragma 5,6 (verder dicht, dus minder licht) bij 1/250 bij ISO 100 (hoger ISO, dus gevoeliger voor licht).
Diafragma open (bv 4,5) betekent weinig scherptediepte. Bij portretten is dat vaak mooi, want dan valt de achtergrond weg.
Belichtingstijd kort (bv 1/1000) betekent dat je snelle beweging kunt bevriezen. Soms wil je dat niet, en wil je die beweging (bv een waterval) juist zichtbaar maken. Soms wil je dat wel, en wil je ook dat naar voren grijpende beentje in de galop scherp hebben.
Wat voorbeelden:
Als je beweging wilt vastleggen bij weinig licht, betekent dat dat je meestal voor een kortere sluitertijd (belichtingstijd) gaat, en dus je ISO omhoog moet zetten, én je diafragma verder open moet zetten. Ook al wil je misschien wel wat meer scherptediepte, soms kan dat dan niet.
Als je een portret maakt bij felle zon, wil je misschien tóch je diafragma ver open hebben. Je zet dat iig je ISO zo laag mogelijk, en je neemt tóch een snelle sluitertijd, ook al zit er geen beweging in, omdat je je diafragma open wilt vanwege een kleine scherptediepte.
Dat zijn dus afwegingen die je moet maken. Leer zelf beredeneren waarom je camera op auto-stand bepaalde instellingen geeft. Zet 'm eens op Av (diafragma vast), kies dan bv een heel groot diafragma (bv 2,8) of juist een heel klein (22) en kijk welke sluitertijden je camera dan geeft.
Doe dat ook eens met Tv (belichtingstijd vast, bv op 1/125 of juist 1/1000) en kijk welke diafragma je camera dan geeft.
heel erg bedankt! hier heb ik echt iets aan 
ik pak gelijk mn camera
als ik nieuwe foto's heb gemaakt plaats ik ze in een bericht bij dit topic, anders ontstaan er zo veel topics.
edit: en wat betreft de flitser, foto 1 en 2 zijn met een losse flitser gemaakt, die heb ik niet direct op het model gericht, maar ook weer niet totaal indirect, meer de kant van direct op dus, ook daar ben ik een beetje mee aan het spelen.