[FOTO] stille witte wereld

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zwitsal

[FOTO] stille witte wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 15:12

-
--
---
Afbeelding
canon 1000d
50 mm lens
1/400
f 1.8
---
--
-

Omdat ik de combi zwarte hond en witte sneeuw zo moeilijk vind... hoop ik hier op wat tips.
verder snap ik 3 keer niets van het foto-bewerk programma dat mn vader hier op de pc heeft staan want als ik de raw-bestanden daarin open zien ze er heel anders uit dan in het programma van Canon. lijkt wel alsof hij automatisch een 'auto-correctie' doet maar kan het niet vinden/ uit zetten. (programma is Corel Paint Shop Pro Photo X2, iemand tips?). ook bij het uploaden zijn ze weer donkerder geworden dus nu is de hond bij mij helemaal een zwart gat terwijl dat voor het uploaden helemaal niet zo was.
( foto die mn probleem goed weer geeft: http://www.flickr.com/photos/14213267@N ... otostream/. die foto is zo vreselijk dof en saai en grauw.. bah)

en nog eentje dan omdat ze zo lief was.

---
--
-
Afbeelding
Canon 1000d
55-200 lens
1/50
F 5.6

---
--
-

TIPS graag :D:D

karinFTbing

Re: [FOTO] stille witte wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:15

Ik kijk meestal alleen even in fototopic, reageer zelden, maar hier moet ik toch echt even wat kwijt.

Wat geweldig mooi!
Die eerste foto spreek me heel erg aan qua compositie, ik kan het niet echt beschrijven, gewoon echt, het heeft wat bijzonders!

Die tweede vind ik alleen die witte stofjes/sneeuwtjes op de neus wat minder, maar nogsteeds een super foto!

En je hebt een mooi hond, dat mag ook wel even gezegd worden :)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:22

Vooraf: ik heb geen verstand van de technische aspecten van fotografie. Wel van kunst en compositie.
Ik vind het idee erg goed en de compositie van de eerste foto heel mooi. Wat me stoort is de extreem wazige achtergrond. Ik begrijp dat je op je hond hebt scherpgesteld want dat was het onderwerp. In dit geval stoort het me echter omdat de hond zo naar de achtergrond staart. En dan volgen mijn ogen onwillkeurig zijn blik: "waar kijkt die hond zo naar?" Dan zie ik dus enkel wat wazige vormen en dat vind ik wat irritant. Begrijp je wat ik bedoel?

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:42

Mooie foto's! Vind vooral de compositie van de eerste erg leuk en de tweede is gewoon een mooi plaatje.

Voor wat betreft de combi zwarte hond-witte sneeuw heb ik niet echt tips, maar ik vind dat je het al aardig goed voor elkaar hebt.. Geen overbelichte sneeuw en ik zie nog steeds detail in de hond :)

En het probleem met je fotoprogramma; waarom converteer je ze niet tot jpg in het canon programma? Wat ik gehoord heb is raw een "canon-formaat" en worden de gegevens opgeslagen in je camera het beste gelezen door DPP, misschien dat dat hier problemen geeft?

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 19:51

ik begrijp aan de ene kant waarom het kan storen dat je alleen een 'lege' achtergrond ziet, en niet datgene wat de aandacht van de hond trekt..
(moet er wel even bijzeggen dat mijn hond op dit moment compleet spoken zag en naar lege bosjes aan het staren was alsof er elk moment een monster te voor schijn kon komen :P )

ik vind het echter juist fijn, die 'leegte' ik denk dat een ander onderwerp ergens in de achtergrond misschien gestoord had. bomen zijn inderdaad erg wazig maar ook dit is wel mijn smaak.. een beetje dat 'alleen op de wereld' gevoel.. lekker dromerig..

( en het geeft perfect mn hond weer want die kan af en toe minuten lang volledig geboeid naar niets zitten te staren, niet de meest slimme hond hihi )

en voor zover ik weet kan ik in het canon programma de foto's niet omzetten naar een ander formaat. of ik weet in ieder geval niet hoe.. enne, DDP ? (of is dit nu een heel domme vraag ? :D)

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:55

Welk canon programma gebruik je? In digital photo professional (dpp ;) ), wat je meegeleverd krijgt bij je camera, kan je foto's converteren van raw naar jpg :)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 19:57

aaaaah ja.. inderdaad die ja.... had even niet bij die afkorting stil gestaan.. maar ik pb je wel even, dit gaat te veel offtopic denk ik

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:31

TS, ik ga met je mee, die leegte, het heeft gewoon wat, smaken verschillen :P
Inderdaad, dat alleen op de wereld gevoel, ik hou er wel van!

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:34

Die eerste, wat een heerlijke foto :+:
Ik hou van zulke foto's. De compositie vind ik ook zeer geslaagd, zoals meerdere in dit topic. Dat het juist niet (duidelijk)zichtbaar is waar de hond in kijkt vind ik goed aan de foto. Zo kan iedereen er verder zijn draai aan geven en blijft het 'open'
De 2e vind ik een mooi portret. maar minder kunst dan de eerste.

Tips over zwart in witte sneeuw fotograveren kan ik niet geven. Nu moet ik zeggen dat ik vind dat je het aardig / goed gedaan hebt! complimenten :)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 16:28

bedankt! toch leuk te lezen dat de compositie bij meer mensen in de smaak valt :D