[TEK] Tips gevraagd voor tekening.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

[TEK] Tips gevraagd voor tekening.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 20:09

Oke.. Ik heb een begin gemaakt met een tekening van mijn paard en mezelf :o En aangezien ik nooit eerder een paard zo gedetailleerd heb getekend, zou ik het heel fijn vinden om tips te krijgen. :D

Het gaat om deze foto:
Afbeelding

En dit is wat ik tot nu toe heb op papier.. :o
Afbeelding

Be gentle, ik heb echt in jaren geen potlood vastgehad :o

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 21:59

Voor zover ik kan zien is de 'schets' qua verhoudingen iig kloppend. Dat is al het halve werk :D Wat ik zou doen is minder vegen en meer inkleuren.. Je mag ook best wat sterker met contrasten werken. Dat geeft je tekening meer 'leven'

Je hebt wel een lastige foto gekozen om na te tekenen. Die jurk, pff, dat is een klus ;)

Tallie1979

Re: [TEK] Tips gevraagd voor tekening.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 22:02

Ik zal eens proberen om er meer contrast erin te krijgen. Ik heb het al lange tijd niet gedaan, dus ik ben bang om de tekening te verknallen :o

Zal eens met iets meer lef tekenen :P

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:04

Dan kopieer je deze tekening, en probeer je de kopie eerst in te kleuren ;) Kan je goed mee oefenen :)

_Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:07

Als ik iets lastigs wil tekenen, zeker de eerste keer, maak ik altijd een raster. Dan maak je op het origineel of een kopie daarvan vakjes van bijvoorbeeld 1 bij 1 centimeter. Daarna deel je het tekenpapier ook zo in. Je kunt dan bijvoorbeeld vakjes van 2 bij 2 centimeter maken. Op die manier kan je per vakje tekenen en blijven de verhoudingen goed. Meestal maak ik dan zo de eerste schets en daarna teken ik het nog een keer. Of ik gum gewoon de lijntjes weg als het goed naar mijn zin is :+

Succes!

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:11

Dat is persoonlijke voorkeur hoe te werken :) Ik vind een raster bijv verschrikkelijk. Ik teken liever een paar centrale lijnen, hoogte van de ogen, mond, neus, kin etc. En teken vandaaruit de rest verder in. Ook begin ik vaak met de ogen, omdat ik het niet nodig vind om verder te gaan met de tekening als deze niet kloppen. Echter is dat in een portret als deze weer wat lastiger omdat hij relatief klein is, en de ogen slecht of niet zichtbaar.

Ook hoef je natuurlijk je tekening niet puur realistisch in te vullen. Ik houd van ogen, dus vaak dik ik die extra aan, dmv kleur maar ook doordat ik ze vaak wat groter maak. :)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 08:47

rebeltje schreef:
Dan kopieer je deze tekening, en probeer je de kopie eerst in te kleuren ;) Kan je goed mee oefenen :)

Goeie tip!! :j Dan kan ik een beetje prutsen en pielen zonder hem te verknallen :P

Heb vroeger tekenles gehad op school, eigenlijk daarna nooit meer serieus bezig geweest. :o Is toch al gauw een jaar of 12 terug _O-

En ik ben met buitenste vormen en de ogen begonnen :)

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:45

Precies, is een veilige manier om te oefenen :D

Hoe kwam je erop om nu weer te beginnen?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 12:15

Kwam eigenlijk door het tekening aanvraag topic :o En omdat ik deze tekening voor mijn liefste vriendje wil (laten) maken als cadeau.. Toen dacht ik ineens: Zou ik het nog kunnen?? :')

En deze foto is gewoon prachtig, je ziet de band tussen mij en mijn poown heel goed :+:

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 12:21

Dat is waar. Ik geef alleen altijd de voorkeur aan foto's waar je beide ogen kan zien. Imo is het dan makkelijker om de uitstraling goed te laten overkomen. :) Maar het is zeker een mooie foto :)

Ik denk dat hij het nog leuker vindt als jij die tekening hebt gemaakt :)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 12:25

Ja, precies :) Daarom toch maar weer eens geprobeerd.. Ik vind het erg moeilijk, maar wilde het toch maar eens proberen! :D

Ik heb al mijn verschillende hardheden gisteren ook tevoorschijn gehaald, wat jullie nu zien is alleen met HB getekend :P Heb alle andere hardheden ook nog :')

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 12:28

Oefening baart kunst. ;) Kwestie van proberen, durven.. en veel oefenen. Er gaat ook vast zat in de prullenbak.. (kijkt naar eigen oud papier bak :+ )

Met wat meer verschillende hardheden zal je wel wat makkelijker contrast kunnen maken. :)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 12:32

Ja, precies, daarom uit de dikke laag stof gehaald.. :D Ik heb ook van die grafiet potloden gevonden, die had ik ook nog.. :')

Die structuur is nog niet makkelijk, als ik jouw tekeningen bekijk zie ik allemaal haartjes getekend. Heb je daar een speciale techniek voor? Of is het gewoon een kwestie van allemaal streepjes zetten in dezelfde richting? ;)

Stel misschien stomme vragen hoor, maar zoals gezegd, ik heb nooit een paard met zoveel detail getekend. :o

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 14:35

Dan had je nog een hoop liggen voor iemand die zo lang niet getekend heeft :D

Met grafiet kleur ik het gewoon in, maar wel in de richting waar de haren in staan. De eerste lagen met pastel doe ik ook zo. Alleen de bovenste lagen zijn puur streepje voor streepje. Echter ben ik daar met de leeuw wat fanatiek in geweest, die is naar mijn smaak wat te grof geworden. Met kleurpotlood heb ik af en toe wat streepjes neergezet zodat het lijkt alsof het overal zo 'harig' is. Maar ik moet zeggen dat ik met kleur zelf nog vooral heel veel aan het uitproberen ben :)

Stomme vragen bestaan niet is mij altijd verteld. :)

Wat mij ook wel helpt is kijken naar anderen hun tekeningen, hun uitleg, en kijken naar hoe anderen tekenen. (lang leve youtube)

Maar goed, ik weet niet of je het voor 1 keer wilt proberen of vaker. Want voor 1 tekening weet ik niet hoeveel tijd je erin wilt gaan steken ;)

idsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 17:53

ik heb wel een tip:). wees niet bang om plekken donkerder te maken dan je denkt dat ze moeten. en probeer egaal te asseren.