Pastel? Of andere kleurpotloden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Pastel? Of andere kleurpotloden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:30

Hallo allemaal,

Ik zit ik te denken om ook eens pastelpotloden/krijt te gaan kopen.

Echter heb ik geen idee van welk merk oid, aangezien ik het ga proberen en ik nog niet weet of ik het wel fijn vind/het vaker wil gebruiken etc. weet ik niet of ik wel meteen heel duur spul wil, aan de andere kant is dat misschien wel van veel beter kwaliteit?

Zijn er hier mensen die mij kunnen adviseren? Ik heb er namelijk echt 0,0 verstand van.

Andere kleurpotlodentips zijn ook welkom :P

Alvast bedankt,

Groetjes Desiree

YMJArabians

Re: Pastel? Of andere kleurpotloden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:11

Ik heb zelf een heleboel Derwent Coloursofts. Die zijn erg fijn :).

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:33

Ik zou naar een goede winkel gaan en je daar laten adviseren. Vaak kan je daar ook wat verschillende potloden/merken uitproberen. Desnoods koop je een paar potloden van verschillende merken, dan kan je zelf kijken wat het prettigste werkt. Dat is namelijk zeker niet voor iedereen hetzelfde, de ene heeft zijn potlood graag wat harder dan de ander. Het is zonde om een hele doos van 1 merk te kopen als je erachter komt dat een ander merk je toch beter ligt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:00

bij kruidvat hebben ze goedkope setjes pastel krijt, dan zou ik in een tekenwinkel gewoon een zwarte + witte pastelpotlood kopen. De potloden gebruik ik persoonlijk vooral voor de schaduwen en de highlights.

Wat ik persoonlijk echt een noodzakelijk goed vind bij pastel is 'blend' gereedschap, ofwel een doezelaar, ofwel iets anders met dezelfde functie. (Ik heb deze maand een setje colourshapers op Ebay besteld, zijn een soort silicone doezelaars, en ik zweer er nu al bij! Doezelaars worden snel vies, en dan krijg je gekleurde vegen als je ze gebruikt voor het blenden (sorry, kan even geen goede nederlandse term hiervoor bedenken :P ), die silicone dingen haal je gewoon even af met een vochtig doekje. Maargoed, een doezelaar is goedkoper, puur voor het uitproberen en werkt ook erg goed. Als ik voor mezelf spreek, zonder doezelaar (of colourshapers dan) kan ik gewoon echt helemaal niets met pastel, omdat mijn vingers echt veel te grof zijn om te vegen.

Nouja, dan dus even over het krijt. Je hebt veeeeel verschillende soorten krijt, in veel soorten prijsklasses. Feit is dat pastel gewoon niet goedkoop is, en dat het (alth. ik spreek voor mezelf) enige oefening baart voordat je er mee 'om kunt gaan'. Dan loop je dus het risico, mocht je een dure set kopen dat je het na 3x niet meer gebruikt omdat je het gevoel hebt niets er mee te kunnen. Die setjes van kruidvat, zitten redelijk veel kleuren in voor een euro of 5, en qua hoe je ze moet gebruiken zijn ze gewoon precies hetzelfde als de duurdere variant. Het enige waar ze dan weer in falen, is de kleurafgifte... Je krijgt er geen mooie sprankelende kleuren mee, er zit weinig pigment in, dus het zijn allemaal sobere grauwe kleuren. Maargoed, om te proberen of de techniek je ligt is het perfect, en een vergelijkbare set van een gerenommeerd merk kost een €40,00 dus die 5 euro kan je ook niet dood aan gaan.

Mocht je wel gewoon 'een goed begin' willen maken, of er verder mee gaan. Rembrandt is een fijne pastel die qua prijsklasse in het midden-segment zit. Het is vergeleken met de meeste duurdere pastels wat harder, maar dat heeft ook zo z'n voordelen, en het pigment/kleurafgifte ed. is wel erg goed.

De Rembrandtsets staan wel voor erg weinig op ebay; mocht je daar wel eens gebruik van maken. Pastel is wel erg breekbaar, dus daar moet je wel rekening mee houden qua verzenden etc.

Mocht je nog een prijsklasse hoger willen; dan wordt het erg persoonlijk en moet je echt gaan uitproberen waar je persoonlijke voorkeur bij ligt :j . In het hogere prijssegment merk je namelijk wel echt hele grote verschillen tussen de krijtmerken, persoonlijk werk ik graag met Sennelier.

wbt pastelpotloden, pastelpotloden zijn erg hard en daarom gebruik ik ze niet om volledige tekeningen mee te maken, want dan krijg je nooit zo'n 'zacht' effect als met het krijt (oke, er zijn mensen die wel echt prachtige dingen maken met uitsluitend potloden.. Dus dat is weer puur persoonlijk). Ik heb zelf alleen die van Van Gogh uitgeprobeerd, en die van Derwent. Die van Derwent zijn wat zachter, en vind ik persoonlijk ook fijner. Pastelpotloden kan je gewoon per stuk kopen, dus ik zou gewoon wat verschillende tinten van verschillende merken uitproberen... :)

Als je voor het eerst met pastel gaat werken, en het lukt niet.. Niet meteen aan de kant gooien, maar stug dooroefenen :)) Mijn ervaring is dat je echt een eigen techniek moet gaan 'ontwikkelen'.. Ik had best een moeilijke start met mijn pastelkrijt :P Maar ineens had ik het door, en inmiddels vind ik het het meest fantastische materiaal dat er is :Y)

zo; een hele lap tekst.... Hopelijk kun je er iets mee :) !

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:08

Ik zou geen coloursofts kopen als je pastel wilt - coloursofts zijn gewone kleurpotloden maar dan iets zachter, zeker geen krijt.

Ik werk heel anders dan menino:

Colorshapers/blenders kan ik niets mee. Ik gebruik alleen Koh-I-Nohr/Gioconda potloden, en wat losse Derwent/Van Gogh potloden, en de hele zachte krijtjes gebruik ik vooral voor de laatste highlights en accenten.

Tip: Werk in hele dunne laagjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:21

Dat is best grappig vind ik, dan doe je het dus precies andersom als dat ik het doe :D
Daarom is het denk ik ook echt dat je je 'eigen techniek' moet ontwikkelen ed. Je ziet echt dat iedereen een hele andere manier van werken heeft.. Ik kan bv. ook niet zo goed in laagjes werken want dan raak ik het overzicht te snel kwijt :)
En eigenlijk moet je dáár je materiaal op aanpassen, maarja daar kom je alleen achter door te doen, en veel te proberen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:23

Nou allemaal bedankt voor de antwoorden! :)

Echt geweldig :), en super bedankt voor het hele uitgebreide antwoord Menino!

Ik ga dadelijk eens kijken bij de kruidvat & bij de tekenwinkel :).

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:06

Menino schreef:
Dat is best grappig vind ik, dan doe je het dus precies andersom als dat ik het doe :D
Daarom is het denk ik ook echt dat je je 'eigen techniek' moet ontwikkelen ed. Je ziet echt dat iedereen een hele andere manier van werken heeft.. Ik kan bv. ook niet zo goed in laagjes werken want dan raak ik het overzicht te snel kwijt :)
En eigenlijk moet je dáár je materiaal op aanpassen, maarja daar kom je alleen achter door te doen, en veel te proberen. :)

Grappig inderdaad zulke verschillende methodes :)
Denk dat 'uitproberen en kijken wat voor jou het beste werkt' nog het beste advies is.

Ik vind in laagjes juist makkelijker dan in 1 keer dik - makkelijker om hele lichte kleurverschillen neer te zetten (lichtblauw met laagje wit erover voor highlight zit net tussen die twee kleuren in), en makkelijker verbeteren als er wat fout gaat.
Derwent wit en zwart pakt ook altijd nog - hoeveel laagjes je ook hebt.. Dus ik gebruik mijn witte potlood meestal om op papier te 'mengen'..zo'n colorshaper schraapt veel te veel weg altijd...(of doet niets, ik heb er 2..)
Je moet wel een beetje in je hoofd al 'zien' wat uiteindelijk de bedoeling is inderdaad, anders kom je met je kleuren niet goed uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:13

Zo nou ik ben vandaag naar de winkels geweest. Schijnbaar hebben wij geen hobbywinkel hier in best, dus eerst maar naar de kruidvat geweest. Ze hadden daar geen pastelkrijt meer van Maries maar wel van Art Talent, dus dat maar meegenomen. En nog een pakje parelmoerkarton mee genomen.

Toen naar de boekhandel geweest. Daar hadden ze pastelpotloden alleen ze moesten er vanaf dus ik mocht ze voor de helft van de prijs hebben :P. Dus maar meteen 17 verschillende kleuren meegenomen(en 2x zwart en 2x wit, 19 in totaal dus). En het papier was daar ook allemaal 3 voor de prijs van 2 dus heb nog een paar blaadjes A4 zwart karton meegenomen en ik heb ook een tekenblok A4 en een tekenblok A3, en ze hadden er ook papier van Mi-teintes, en ik had gehoord dat dat goed papier was, dus die meteen ook maar een blok meegenomen voor als ik het wat beter kan, aangezien het allemaal niet heel duur nu was ivm 3 voor de prijs van 2.

Dus ik ben helemaal happy :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-12-09 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:16

Ik geloof dat je 3 voor de prijs van 2 neer wilde zetten :D Maar wel een goede timing dus om langs de winkel te gaan :) Succes met uitproberen.. En als je meer spul nodig hebt, kan ik ook altijd de kwast aanraden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:17

Zo veranderd haha :P.

Ik zeg het al heel de dag verkeerd :P, bedankt iig. En bedankt voor de site!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:25

da's mazzelen, met de prijs ed. !
Mi teintes is fijn papier, wel even opletten. Je hebt 1 kant met een groffe vezel en 1 kant met een wat fijnere vezel, is ook weer afhankelijk van persoonlijke voorkeur, maar maakt wel iets van verschil uit... :j
De Kwast bestel ik ook regelatig :D !

ben benieuwd naar je resultaten :j !