[TEK] Eerste Pastel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sanneb

[TEK] Eerste Pastel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 22:51

Via het forum zag ik prachtige Pastel tekeningen voorbij komen.
Na zeker 10 jaar de eerste beste potlood gepakt en eens een schetsje gemaakt. Mijn zoontje riep met enthousiast: Bria! (zo noemt hij alle paarden naar mijn merrie Umbria).
Als een kind er iets in ziet zal het wel kloppen, dus heb ik een derwent basis setje gekocht met van alles wat en dit is het eerste resultaat. Nogal kleurrijk (de scanner verergert dat nog wat).
Ik zat te twijfelen hem te plaatsen, maar gezien anderen voor mij ook zo dapper waren en ik op deze manier beter kan worden doe ik het toch.

Dus bij deze mijn eerste Pastel:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lontje op 09-12-09 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [TAG] toegevoegd

sanneb

Re: [TEK] Eerste Pastel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 16:40

Niemand tips?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 17:18

Best netjes voor een eerste pastel!
Maar kleurrijk vind ik hem niet, integendeel eigenlijk. Ik vind hem nogal egaal en in 1 tint. Er mag echt veel meer kleurvariatie in. Bedenk dat de kleur bruin is opgebouwd uit verschillende kleuren, afhankelijk van het soort bruin. Basis bruin is groen+ rood. Basisgroen = geel+blauw. Rood+geel=oranje, rood+blauw=paars; dat zijn alvast allemaal tinten die in een bruin paard in meerdere of mindere mate terugkomen, en daarbij ook variaties afhankelijk van het soort bruin en de lichtval. Hou dan ook rekening met de 'warmte' van een kleur: rood is heel aanwezig en 'heet', blauw is juist weer gauw kil. Een eerste basis is: bruin paard heeft rode basis in het licht en een groene basis in de schaduwdelen. Durf ook highlights op te zetten! Wees ook voorzichtig met het 'dichtsmeren' van een tekening.

De verhoudingen zijn heel aardig, maar probeer wat meer aandacht te besteden aan het opzetten van het skelet en de schets. De paarden lijken nu wat opgerekt en te bestaan uit lijnen in plaats van schaduw en licht (wat de vorm bepaalt).

Probeer ook zoveel mogelijk van licht naar donker te werken en niet met een wit krijtje over een donker gedeelte heen te gaan om het op te lichten (behalve als je aan het glaceren bent maar pas ook daar mee op want de laagjes moeten dan heel dun zijn).

Ik vind verder de ogen wat klein en de neuzen wat grof. De oren lijken er ook wat los op gestoken.
Maar al met al is het helemaal geen slecht begin: verdiepen in kleurleer is alleen belangrijk als je goede portretten in kleur wilt neerzetten. Na 10 jaar niet te hebben getekend is dit erg veelbelovend!! Durf kleur te gebruiken. Het zal je werken verbeteren.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:18

Heel mooi voor een eerste keer!
Als je wat meer met het materiaal bezig gaat zijn zullen je tekeningen keer op keer verbeteren en deze is al heel veelbelovend. Gewoon veel durven proberen en dan komt het wel goed.

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 22:36

Dit zijn tips die ik zeker kan gebruiken. Ik ga eerst eens ander papier kopen, want dit was niet echt ideaal.

Bedankt!

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 14:56

Toch nog een poging gedaan van een schimmel. Dat was toch wel erg moeilijk. Vooral het kleurgebruik heb ik nog geen inzicht in.
De kleuren zijn door mijn scanner helmaal verdwenen. Ik zal het later eens proberen met een foto.
Graag zou ik tot nu toe wat tips krijgen over wat ik nog extra zou kunnen doen. Of wat jullie anders zouden hebben gedaan.

Afbeelding

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 11:23

Bij de eerste ga ik helemaal mee met het commentaar van Josav, het is veelbelovend, maar inderdaad met te weinig kleur.
Bij de 2e tekening heb ik het idee dat je teveel hebt getekend met je kennis (ik weet hoe een oog van een paard eruit ziet) ipv te kijken naar het beeld zelf. Snap je wat ik bedoel? Het voor ons rechteroog staat bijvoorbeeld voor op het hoofd in plaats van wat meer naar de zijkant. Als je van deze kant uit tegen een paardenhoofd kijkt, kun je van het oog aan de verste kant, niet evenveel zien als van het oog aan de kant die het dichtste bij je is.
Verder mag er van mij ook bij de 2e tekening nog veel meer kleur in :) . En ik zou persoonlijk de manen niet als losse strepen neerzetten, dan krijg je een wat krasserig effect.

Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt :) .

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 13:27

Rinske, Bedankt voor je kijk. Ik kon zelf maar niet achterhalen wat er nou niet aan het oog klopte. Ben nog een goed gaan vergelijken en zie nu zelf ook waat je omschrijft.
De manen zijn inderdaad erg zonde. Ik had geen idee hoe ik die anders moest doen, daar heb ik gelukkig nu wel een beeld bij dus dat ga ik oefenen.
Betreft de kleuren vraag ik me af of jullie alles zelf mengen of ook wel standaart zoals bijv bruin gebruiken?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:08

Een mogelijkheid om de verhoudingen (o.a. de stand van de ogen) beter uit te laten komen is veel aandacht te besteden aan het construeren van de schets en de tekening in etappes te maken door hem telkens even weg te leggen en een week later opnieuw ernaar te kijken om te zien welke elementen storend of niet kloppend zijn. Wat ook vaak helpt is een scan of foto maken en hem op een beeldscherm te bekijken, daarbij wil spiegelen ook weleens helpen. Dan neem je ook al een soort afstand van de tekening/schets.

Wat kleur betreft moet je een afweging maken tussen hoe vrij je je werk wilt en hoe realistisch je je werk wilt. Veel kleur geeft het een levendige uitstraling, mits deze in balans zijn. Hoe krijg je kleur in balans? Door je te verdiepen in kleurleer (en deels intuitie). Bepaalde kleuren zijn harmonieus samen, anderen juist weer niet. Bepaalde kleuren versterken of verzwakken elkaar, en dan zijn er kleuren waar je 'voorzichtig' mee 'moet' zijn. Zoals gezegd: blauw maakt iets gauw kil, rood valt zo enorm op dat het snel afleidt of als storend wordt ervaren. En dan zijn er de kleuren die geen kleuren zijn: zoals zwart. Zwart is gauw doods, een gat in het werk.

Enfin, bij een grijs of wit paard moet je je bedenken dat zwart heel gevaarlijk is en een wit paard nooit wit is. Wit is altijd relatief en heeft altijd een dominante reflectiekleur (kleur die het meer weerkaatst, want in wezen is kleur en vorm weerkaatsing van licht). Bij wit is dat vaak blauw, geel of roze.
Google eens naar pasteltekeningen en schilderijen van witte paarden: zelfs bij realistische portretten zijn er altijd reflecterende kleuren. Nu zie ik wel een hint van blauw in je tekening en gaf je al aan dat de scanner de kleuren heeft 'opgegeten' (bekend probleem). Dan nog vind ik de gehele uitstraling wat grijs (en grijs is vaak jammergenoeg het groezelige resultaat van wit en zwart, die beide geen echte kleuren zijn maar respectievelijk reflectie en absorbtie van kleuren: probeer dus ook voor grijs zoveel mogelijk van zwart (vooral zwart!) en wit (met mate!) af te blijven).
Probeer de manen in lagen op te zetten met grotere vlakken en strengen van wisselende dikte, korte en langere, lichte en donkere. Denk daarbij niet alleen aan de kleur van de manen maar ook aan de schaduwwerking van licht dat op haar valt en de onderste strengen moeilijker of niet bereikt, deels doordat de bovenste al het licht vangen, deels doordat de bovenste slagschaduwen hebben die de rest in schaduw legt.

De lichtval is me niet helemaal duidelijk in je tekening: mijn gevoel zegt me dat het linker neusgat juist meer licht vangt dan het rechter, maar het linker (voor de kijker) is juist donkerder, zo donker dat het 'te' is.

Wat manen betreft is overigens vaak less more. Ik denk dat je tekening meer kracht had gehad met minder lijnen om de manen neer te zetten.
Verder blijf ik erbij dat je werk veelbelovend is. Het mist alleen wat technische finesse en oefening. De theorie achter tekenen is vaak erg lastig, maar al doende kun je al heel veel oppikken: veel blijven tekenen dus. :)

Nog even terugkomend op de verhouding primaire en secundaire kleuren tov tertiaire kleuren: dit is deels een kwestie van smaak, deels een kwestie van optisch bedrog. Als je groene en een rode streepjes dicht naast elkaar zet lijkt het op afstand bruin. Dit maakt het bruin bovendien levendig. Er valt over te twisten wat dan de verhouding zou moeten zijn tussen direct bruin gebruiken en zelf mengen en dicht op elkaar zetten van kleuren, en dat is ook een evenwicht dat je zelf moet zoeken. De theorie is dat alleen gebruik van tertiaire kleuren je werk grauw en flets maakt en toevoeging van primaire en secundaire kleuren je werken kunnen versterken, nog verder ondersteund door de theorie van complementaire kleuren en kleuren die elkaar versterken of afzwakken. Probeer dus een balans te vinden tussen gebruik van direct bruin en het 'mengen', daar is helaas geen formule voor van verhoudingsgewijs is dit en dit optimaal om het menselijk brein te doen geloven dat het een bruin paard is en tegelijk levendig en levensecht ipv een wat fletse uitstraling (oid). Die grens moet je opzoeken door te oefenen en dan kun je voor jezelf bepalen aan welke kant van die grens je zelf het liefste zit en je het resultaat zelf het prettigst vindt. Nog los van het levendig maken en verrijken van een portret is er een grijs gebied van persoonlijke voorkeur en smaak. Dat speelt namelijk ook een rol. Veel tekenen en proberen dus met de theorieën in het achterhoofd en het zelf zoeken naar een balans. :) :)
Verdiepen in kleurleer helpt daarbij: meer koudere kleuren voor schaduwen, meer warmere voor lichte delen dus de theorie is dan dat bij een bruin paard er meer kleuren van de rode kant van het spectrum in de lichte delen zitten en meer kleuren van de groen-blauwe kant van het spectrum in de schaduwdelen zitten. De hoeveelheid is dan deels een kwestie van smaak. Hopelijk kun je hier wat mee.

Noean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:55

Sanne :D ik ben een leek op tekengebied maar ik vind vooral de 2e wel heel mooi!

Ik vind het erg leuk en leerzaam om de adviezen te lezen, scrol dan ook steeds terug en zie dan wat de andere bedoelen.
Succes en smaakt naar meer ... als je nog een oefen vosje zoekt 8-)

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 12:51

Ik ben gek op vosjes :P Als je echt een goede tekening/schilderij van Noean wil moet je bij Sabine zijn.. Ik heb alleen deze twee nog maar gemaakt. Ga zaterdag goed papier kopen zodat ik wat meer lagen kan zetten.

Aan de tips heb ik ook heel veel, ben ook erg blij met je advies josav.