[ART] Breyer modelpaard custom PRE hengst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

hoefijzer

[ART] Breyer modelpaard custom PRE hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 18:24

Aangezien het alweer meer dan een jaar geleden (wat zeg ik: bijna twee jaar >;) ) is dat ik een een uitgebreide custom breyer hier heb geplaatst, op veel verzoek maar weer eens wat te plaatsen.
Ik heb niet stil gezeten in de tussentijd. Voor de oplettende bokker pas ik mijn profiel en website nog steeds aan.

Gister avond-nacht-ochtend? (als ik eenmaal iets af kan ronden dan moet het ook afgerond worden. :D ) heb ik een schimmel andalusier hengst afgerond. Mijn eerste drastische barokke.
Ik heb helaas geen foto's van tussendoor.

Het orginele model is een breyer traditional andalusian stallion. Ongeveer 30 x 25cm groot. (foto hier onder)

Om een beetje uit te leggen hoe ik te werk ga met een custom van een modelpaard:
De andalusier is op zichzelf al een heel leuk model. Absoluut een van de betere Breyers. Ik hou van die staart en die moest en zou ik op mijn fries hebben. (fries is al lange tijd in wording) Dus die staart had ik er al een keertje afgezaagd.

Als ik iets ga drastisch customizen doe ik niet zomaar iets. Ik wil iets verbeteren in de eerste plaats. Het moet meer worden dan een plastic paardje: het moet uitstraling en expressie hebben waardoor het interesant wordt: iets waarna je kan blijven kijken zonder dat het verveeld. Heel kort door de bocht van kitsch naar kunst. (verder geen discussies daar over graag.)
En daarnaast niet te vergeten; het moet qualiteit hebben. Realistisch, anatomisch correct, goede smooth paintjob waarmee het totaal op internationale modelpaarden shows mee kan komen.
Realisme is trouwens voor mij wel een pietsje ondergeschikt aan expressie.

Wat mij altijd al stoorde aan het Andalusian model, is de beenhouding. Hij boort zich aan de voorkant de grond in. Als hij echt met drie benen op de grond zou zijn in de galop zou dit voorbeen heel anders onder he lichaam zijn geplaatst en het gebogen voorbeen niet op die plaats zitten. Dat nog over het hoofd ziende, stoort ook de buiging van het gebogen voorbeen bij. Het hoefje hangt er wat slap bij, die hoef is ook anders gevormd dan de rest van de hoeven.

Ik heb daarom gekozen voor een spectculairder gedeelte uit de galop. Benen daar op aangepast en een base gemaakt. Daarnaast wilde ik meer onstpanning in de hals. Meer vrijheid creeëren. Neus er uit. Hierdoor moest ik ook de orginele manen verwijderen.
Uiteindelijk nog heel wat gezichts details er in gezet, oren opnieuw gesculpt, nieuwe hals gesculpt, nieuwe manen en staart, en uiteraard de benen gehakt en gezaagd en alle bespiering zo correct mogelijk er weer in gelegd.

En uiteindelijk natuurlijk nog geverfd in een dapple grey.
Omdat ik en beetje een bevlieging heb van 'compleet werk' maken, wilde ik er ook een 'assesoire' bij. Daarom heb ik er een spaans voorbreng halster/kaptoom (Cabezada Presentación) met lead rope voor gemaakt.

Foto orgineel: (copyright modelpferdeversand.de)
Afbeelding
En meer foto's zijn te vinden op: klik

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En al laatste nog een fotootje van hem met mijn spaanse show set. Kon alleen de neusriem niet vinden.
Afbeelding

Commentaar over wat beter had gekund is meer dan welkom! 8-)

YMJArabians

Re: [ART] Breyer modelpaard custom PRE hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 19:01

Ik vind hem echt heel erg gaaf! Met wat voor verf heb je het gedaan? :)

De bles had van mij nog iets 'wolliger' gemogen. Dat je zeg maar de haargroei richting ziet. Verder heb ik niet iets heel opvallends aan te merken. Petje af, echt een topwerkje!

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 19:04

Poeh, het is weer een prachtig exemplaar! Het ziet er zo ontzettend netjes uit!
Lijkt me erg moeilijk om de hele houding zo te veranderen. Ben het met je eens dat de houding van het originele model een beetje een vervelende houding is. De aangepaste versie is veel toegankelijker om naar te kijken en er zit veel meer expressie in. Nette paint job ook. Een paar dingetjes vind ik wel jammer, maar dat mag in mijn ogen de pret niet drukken, het blijf een plaatje! Die paar dingetjes zijn de ogen (die vind ik iets te rood, diep donker bruin zou mijn voorkeur hebben) en ik vind het jammer dat de achter hoeven helemaal licht zijn, en de voor hoeven helemaal grijs. Misschien was een melange van beide tinten (in van die strepen) leuk geweest.
De voorpluk komt me iets te geforceerd over. Maar het is denk ik wel moeilijk om het echt zo te maken als of de wind er in staat. Ik heb eigenlijk ook niet echt een idee hoe het minder geforceerd zou kunnen.

Maar wat ik al zei; neemt niet weg dat dit een plaatje is!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 20:00

Ik vindt het helemaal geweldig. Heel mooi.

enig puntje wat me opvalt s dat het lijkt? of het ondertredende achterbeen scheef staat en niet helemaal correct staat? maar kan zo lijken.

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 20:19

Respect. Die is mooier dan het origineel :)
Mij lijkt het gestrekte voorbeen een beetje lang in vergelijking met de achterbenen. Maar ik kan ook scheef zien. Hij is prachtig :)

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 13:43

Bedankt voor de leuke reacties! 8-)

Het ondertredende achterbeen zit inderdaad ietsje scheef. Dat komt omdat het gat in de basis waar de pin in moet een beetje verstopt zat. Moet ik nog een keertje extra uitboren. Hij komt dan ook weer hoger te staan met de voorbenen. Dat ziet er nog net iets gver uit. Maargoed, dat wilde hij gister niet.

@Mireille: Ogen kloppen inderdaad wel ja. Voorpluk ben ik ook met je eens. Dit is de voorpluk die op het orginele model zit. Er af halen is lastig omdat je heel snel op het luchtgat zit en dat is moeilijk op te vullen al je ook nog het profiel van het hoofd er in wilt krijgen. Dat is de reden dat ik hem heb laten zitten. Achteraf had het misschien wel de moeite waard geweest om er toch een ander op te zetten.

Tyrzavm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:48

Ik zou spontaan weer gaan sparen , geweldig !

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 22:48

Bonjoy schreef:
Ik vind hem echt heel erg gaaf! Met wat voor verf heb je het gedaan? :)

Ik werk met alle materialen behalve aquarel/plakaat en niks met de airbrush. Voor de rest kan je er heel veel op stoppen zolang het maar smooth en effen blijft. Deze is voor het grootste deel olie/acryl/pastel. ;)

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:44

kun je met pastel verven dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:50

drafbalk schreef:
kun je met pastel verven dan?

Ja, met poeder. :)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:23

Staan wel filmpjes van op youtube. Afschrapen en er op 'kwasten' :). Lijkt me ook wel eens leuk om te proberen, maar het is wel heel lastig (volgens mij) en het kost veel tijd.

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 18:44

Moeilijk valt mee. Met acryl is simpeler. Dekt makkelijker droog snel. Resultaat minder.

Tijd kost en goede paintjob altijd. In dit paard zit ongeveer 25 uur werk. (ik denk meer, maar laten we het even op een mooie afronding houden.) Daarvan is 15 uur besteed aan de verflaag.
Ik doe dus ook vaak twee maanden over het maken van een model. Door aan meerdere modellen tegelijker tijd te werken kan je je tijd wat beter verdelen als een ander model nog aan het drogen is. 8-)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:48

*\o/* Ik zag de titel al op de homepage en hoopte al op een topic van je! :D

Prachtig, prachtig :~
Mooi sprekend hoofd en prachtig tuig +:)+

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:49

Wauw weer een knap staaltje vakwerk zeg!! *D

Heb je inmiddels alweer een wachtlijst? O:) Ik heb een erg leuke (weer) voor je! :o

Oh enne Jimy staat nog steeds erg mooi in de glazen kast! :D

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:51

Pfff als ik dit zie heb ik maar 1 vraag....
Waar haal je zooooooo`n klein musketonhaakje?? :D:D:D
Ik vind hem prachtig!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:56

Mariska_28 schreef:
Pfff als ik dit zie heb ik maar 1 vraag....
Waar haal je zooooooo`n klein musketonhaakje?? :D:D:D
Ik vind hem prachtig!

www.riorondo.com :)

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:22

maar maak je hem over het algemeen dan met olieverf, of met acryl?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:27

Ooh wat is dat onwijs mooi geworden!
En ik vind het ook zeer zeker een heeeele grote vooruitgang op wat het was. Dit is veel meer PRE als orginieel. Buiten dat ook sprekender, opvallender en 'echter'.

Heel gaaf en knap gedaan +:)+ .

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 19:20

drafbalk schreef:
maar maak je hem over het algemeen dan met olieverf, of met acryl?

Dat verschilt per paard. Deze is overwegend olie.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:01

Heb je misschien ook 'in progress' foto's van het schilderen van zijn appeltjes? :)

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:24

Hoe bedoel je dat verschilt per paard?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:30

Hij is weer geweldig Querine! Twee kleine aanmerkingen: heb je voor de staartwortel een stuk metaaldraad gebruikt? De staart hangt een beetje te ontspannen naar beneden. En ook ik vind het rechterachterbeen niet helemaal mooi. Niet alleen omdat hij er scheef onder staat maar het been staat op een of andere manier te recht en lijkt daardoor korter.

Voor de rest zie ik heel veel van het oorspronkelijke Moody ontwerp in de houding terug. De paintjob is top!

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 20:03

@ Bonjoy:
Nee sorry ik heb geen enkele foto van hem toen ik aan het werk was.

@ Drafbalk: Ik werk niet bij elk model met de zelfde methode. Zelfs niet bij de zelfde kleur. Dus deze is overwergend olie, terwijl ik recentelijk ook een dapple grey met voornamelijk acryl en twee dapple greys met voornamelijk pastel heb gemaakt. ;)
Ik beslis niet van te voren wat het gaat worden, maar laat me een beetje leiden door het model en het materiaal. Dat houd dus in dat de kleur heeel anders uit kan komen dan bedoelt is, (deze wilde ik aanvankelijk eigenlijk voornamelijk wit hebben) en ook weet ik dus niet van te voren welk materiaal ik ga gebruiken. Ik maak een basis, en daarop zet ik wat het beste uit komt.

@Cas: klopt ja. Bij een meer ondertredend achterbeen had er meer buiging in het spronggewricht kunnen zitten en dus een mooier achterbeen. Volgende keer beter. (al hoewel, ik heb geen andy body meer. Maar het is er weel een waar ik nog een keer mee zou willen werken. )