) is dat ik een een uitgebreide custom breyer hier heb geplaatst, op veel verzoek maar weer eens wat te plaatsen. Ik heb niet stil gezeten in de tussentijd. Voor de oplettende bokker pas ik mijn profiel en website nog steeds aan.
Gister avond-nacht-ochtend? (als ik eenmaal iets af kan ronden dan moet het ook afgerond worden.
) heb ik een schimmel andalusier hengst afgerond. Mijn eerste drastische barokke. Ik heb helaas geen foto's van tussendoor.
Het orginele model is een breyer traditional andalusian stallion. Ongeveer 30 x 25cm groot. (foto hier onder)
Om een beetje uit te leggen hoe ik te werk ga met een custom van een modelpaard:
De andalusier is op zichzelf al een heel leuk model. Absoluut een van de betere Breyers. Ik hou van die staart en die moest en zou ik op mijn fries hebben. (fries is al lange tijd in wording) Dus die staart had ik er al een keertje afgezaagd.
Als ik iets ga drastisch customizen doe ik niet zomaar iets. Ik wil iets verbeteren in de eerste plaats. Het moet meer worden dan een plastic paardje: het moet uitstraling en expressie hebben waardoor het interesant wordt: iets waarna je kan blijven kijken zonder dat het verveeld. Heel kort door de bocht van kitsch naar kunst. (verder geen discussies daar over graag.)
En daarnaast niet te vergeten; het moet qualiteit hebben. Realistisch, anatomisch correct, goede smooth paintjob waarmee het totaal op internationale modelpaarden shows mee kan komen.
Realisme is trouwens voor mij wel een pietsje ondergeschikt aan expressie.
Wat mij altijd al stoorde aan het Andalusian model, is de beenhouding. Hij boort zich aan de voorkant de grond in. Als hij echt met drie benen op de grond zou zijn in de galop zou dit voorbeen heel anders onder he lichaam zijn geplaatst en het gebogen voorbeen niet op die plaats zitten. Dat nog over het hoofd ziende, stoort ook de buiging van het gebogen voorbeen bij. Het hoefje hangt er wat slap bij, die hoef is ook anders gevormd dan de rest van de hoeven.
Ik heb daarom gekozen voor een spectculairder gedeelte uit de galop. Benen daar op aangepast en een base gemaakt. Daarnaast wilde ik meer onstpanning in de hals. Meer vrijheid creeëren. Neus er uit. Hierdoor moest ik ook de orginele manen verwijderen.
Uiteindelijk nog heel wat gezichts details er in gezet, oren opnieuw gesculpt, nieuwe hals gesculpt, nieuwe manen en staart, en uiteraard de benen gehakt en gezaagd en alle bespiering zo correct mogelijk er weer in gelegd.
En uiteindelijk natuurlijk nog geverfd in een dapple grey.
Omdat ik en beetje een bevlieging heb van 'compleet werk' maken, wilde ik er ook een 'assesoire' bij. Daarom heb ik er een spaans voorbreng halster/kaptoom (Cabezada Presentación) met lead rope voor gemaakt.
Foto orgineel: (copyright modelpferdeversand.de)

En meer foto's zijn te vinden op: klik

En al laatste nog een fotootje van hem met mijn spaanse show set. Kon alleen de neusriem niet vinden.

Commentaar over wat beter had gekund is meer dan welkom!
Ik zag de titel al op de homepage en hoopte al op een topic van je! 
Ik heb een erg leuke (weer) voor je!