Om te beginnen: de context van het verhaal heb ik af, ik weet welke personen erin voorkomen... Maar nu weet ik dus niet wat ik moet laten gebeuren. Ik heb bedacht dat ik voor elk hoofdstuk een paar gebeurtenissen ga opschrijven, maar wat is dat lastig!
Ook lukt het me niet om monologen te schrijven, ik weet gewoon niet hoe ik het moet vullen. Terwijl het eigenlijk zo'n mooi verhaal zou kunnen worden...
Heb je een begin en een eind voor het verhaal? Weet je al in welk perspectief je het op wilt schrijven? Het helpt als je dat weet, want dan kan je in ieder geval beginnen.
Start met het schrijven van twee hoofdstukken. Boeit niet als het heel erg slecht is, je hebt een begin en het verhaal krijgt vorm. Sowieso dat als je een echt verhaal aan het schrijven bent je dat nog wel een keer of 6 gaat verbeteren/veranderen. Het is heel handig als je een opzetje hebt zoals je al gemaakt heb, maar houd je er niet alleen maar aan vast. Als je maar weet waarna je ongeveer heen wilt en welke personages er ook alweer in zitten.
Verder let wel goed op schrijfstijl, dat scheelt een hoop voor de leesbaarheid. Gebruik de entertoets genoeg. Alinea's helpt goed en tijdens een monoloog doe je wanneer de volgende aan het woord komt ook een volgende regel.
Als je vastloopt blijf er mee bezig. Dus ga dan herlezen en verbeteren wat je hebt. Soms kan je vandaaruit opeen lekker verder schrijven.
En daarnaast. Niet alleen doen zoals het hoort. Heb een beetje lef, als jij op een totaal andere manier wat wilt schrijven dan ik beschrijf en dat lukt is het ook goed. Volgens mij is er geen vast recept voor een goed verhaal. Dit helpt wel
Anoniem
Geplaatst: 22-11-09 22:40
Al je personages tot in de puntjes beschrijven helpt ook wel. Dus niet alleen uiterlijk, maar ook gedragingen, hobby's, relaties met andere personen, etc.