) een hele grote pasteltekening kopen waar onze twee meesterlijke kippen en bekende kneuzehaan Kiwi alledrie opstaan. Ehm, juist. Leuke uitdaging! Nog even verder overlegt met ma erbij en toen kwamen we toch uit dat het iets handiger was om Kiwi op groot formaat te doen en de twee dames op A4. We zijn niet trots op Kiwi hoor
Dus nu ben ik begonnen aan het grootste. Ik ben tot nog toe redelijk tevreden en heb besloten er een soort tutorial van te maken. Hopen dat jullie er ook iets van leren
Dit wil overigens niet zeggen dat ik geen tips wil!Voor de geinteresseerde; Dit is waarmee ik al mijn werkjes maak (tot voor kort alleen de 13 bovenste). Het zijn allemaal Rembrandt soft pastels. De onderste rij heb ik er los bijgekocht, vooral kijkend naar de kleuren van dit project

Het is voor mij de eerste keer dat ik zo groot werk. Ik begon op een tafeltje maar kwam tegen het probleem aan dat ik maar net bij de bovenkant kwam. Dan hing ik dus ook niet goed boven de tekening waardoor de verhoudingen waarschijnlijk alleen goed zouden zijn als je er vanaf onder zou naar kijken (volg je nog?). Ik bedacht dat ik nog ergens een schildersezel had staan die voor dit formaat heel handig zou zijn!
Had ik weer een probleem --> Waar laat ik de ref. foto? Kwam er toen achter dat er ook één voordeel aan muziekverslaafde ouders is; Ik pak gewoon hun standaard! Dus zo begon ik met de schets en met dit als resultaat:

Toen heb ik eerst even rustig naar de foto gekeken. Als ik bij de borst zou beginnen (wat sowieso raar zou zijn) zou ik constant met mijn arm het resultaat doorvegen als ik later aan de staart bezig zou zijn. Het is net als bij het stofzuigen/vegen van een trap, altijd van boven naar beneden anders werk je voor niks. Ik moest dus bij de staart of het koppie beginnen. Het is een beetje een rotfoto, maar had gisteravond zoveel tekenkriebels dat ik echt doormóest
Dus dat komt vanwege het kunstlicht.
En tot slot waar ik nu ben. Ik werk van laag naar laag en dat keer ongeveer heel veel, en dan ga ik de details erin zetten. Hier zie je de eerste laag van de hals:

Zoals je misschien doorhebt ben ik niet de beste in het uitleggen. Als je iets niet begrijpt of vragen hebt, vraag ze dan alsjeblieft
Werkt met grotere tekeningen en schilderijen ook liever op een ezel. En met pastel vanuit een bovenhoek naar onderen.

Urgghe ughe ik ben benieuwd wat het word 

je bent pas 15, wat een talent!