[TEK][WIP] Kiwi; mijn grootste project tot nu!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sammyvriend

[TEK][WIP] Kiwi; mijn grootste project tot nu!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 08:49

Mijn vader wou voor mijn moeder (en voor zichzelf waarschijnlijk :D ) een hele grote pasteltekening kopen waar onze twee meesterlijke kippen en bekende kneuzehaan Kiwi alledrie opstaan. Ehm, juist. Leuke uitdaging! Nog even verder overlegt met ma erbij en toen kwamen we toch uit dat het iets handiger was om Kiwi op groot formaat te doen en de twee dames op A4. We zijn niet trots op Kiwi hoor :o

Dus nu ben ik begonnen aan het grootste. Ik ben tot nog toe redelijk tevreden en heb besloten er een soort tutorial van te maken. Hopen dat jullie er ook iets van leren :) Dit wil overigens niet zeggen dat ik geen tips wil!

Voor de geinteresseerde; Dit is waarmee ik al mijn werkjes maak (tot voor kort alleen de 13 bovenste). Het zijn allemaal Rembrandt soft pastels. De onderste rij heb ik er los bijgekocht, vooral kijkend naar de kleuren van dit project :)
Afbeelding

Het is voor mij de eerste keer dat ik zo groot werk. Ik begon op een tafeltje maar kwam tegen het probleem aan dat ik maar net bij de bovenkant kwam. Dan hing ik dus ook niet goed boven de tekening waardoor de verhoudingen waarschijnlijk alleen goed zouden zijn als je er vanaf onder zou naar kijken (volg je nog?). Ik bedacht dat ik nog ergens een schildersezel had staan die voor dit formaat heel handig zou zijn!
Had ik weer een probleem --> Waar laat ik de ref. foto? Kwam er toen achter dat er ook één voordeel aan muziekverslaafde ouders is; Ik pak gewoon hun standaard! Dus zo begon ik met de schets en met dit als resultaat:
Afbeelding

Toen heb ik eerst even rustig naar de foto gekeken. Als ik bij de borst zou beginnen (wat sowieso raar zou zijn) zou ik constant met mijn arm het resultaat doorvegen als ik later aan de staart bezig zou zijn. Het is net als bij het stofzuigen/vegen van een trap, altijd van boven naar beneden anders werk je voor niks. Ik moest dus bij de staart of het koppie beginnen. Het is een beetje een rotfoto, maar had gisteravond zoveel tekenkriebels dat ik echt doormóest := Dus dat komt vanwege het kunstlicht.
Afbeelding

En tot slot waar ik nu ben. Ik werk van laag naar laag en dat keer ongeveer heel veel, en dan ga ik de details erin zetten. Hier zie je de eerste laag van de hals:
Afbeelding

Zoals je misschien doorhebt ben ik niet de beste in het uitleggen. Als je iets niet begrijpt of vragen hebt, vraag ze dan alsjeblieft :)
Laatst bijgewerkt door Lontje op 18-11-09 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [TUT] verwijderd.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 09:05

Ik begrijp je helemaal. :D Komt waarschijnlijk omdat we allemaal wel eens tegen deze problemen aanlopen. ;) Werkt met grotere tekeningen en schilderijen ook liever op een ezel. En met pastel vanuit een bovenhoek naar onderen. ;)

Eigenlijk heb ik tot nu toe geen commentaar! Ziet er supergoed uit! De mooie, heldere kleuren rood in de kam en de statige blik en je beiden goed weten te pakken! Complimenten tot nu toe! Ik ga dit volgen. ;)

P_Tries

Re: [TUT][TEK][WIP] Kiwi; mijn grootste project tot nu!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 09:19

Wauw! helemaal begrijpelijk hoor!

Ik ga dit even in de gaten houden, ontzettend knap wat je doet!

Als je zegt groot formaat, waar moet ik dan aan denken?
De kippen komen op a4, en dit is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:06

Wauw, doe je goed zeg! Ben echt heel erg benieuwd naar wat nog komen gaat.. :) Goede keuze ook, dat zwarte papier!

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:11

Mooi hoor! Ik zou alleen die 2 euh.. kwabben onder zn snavel groter maken, die zijn nu wat uit verhouding.

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:26

Je begin vin dik erg goed!! complimenten!
zo wat ik nu ziet spat zijn hoofd al van het papier af!
Ben super beneiuwd naar het vervolg!

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 13:30

Dankjewel voor de reacties allemaal!

P_tries: Groot formaat is dus dit formaat. ik ben niet goed in A2 of 1 oid, maar je kunt je misschien voorstellen hoe groot het is als je weet dat de foto uitgeprint is op A3 (2 keer A4). Vooral op de tweede foto kun je dit het beste zien. Hoop dat je het zo een beetje snapt :)

Vanillia dat is een goede, die had ik zelf nog niet in de gaten. Ga ik zeker doen ;)
Ik zal bij de volgende stap de foto van iets verder nemen, geeft een beter beeld ;)

Edit: Leuk trouwens, al die volgers!
Laatst bijgewerkt door sammyvriend op 18-11-09 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:31

jeeeeez die kop is echt mooi !!
ben erg jaloers op je, dat je dat kan !

je ziet het al, geen tips voor je maar ga je tekening wel volgen want ik ben superbenieuwd naar het eindresultaat :j

Luckymoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:35

Ik vind hem NU al prachtig!!!!

Zou willen dat ik zoveel talent had.... Ga dit topic zéker volgen!!

Atani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:40

Ik vind hem gewéldig! Ik blijf ook even volgen, ben benieuwd naar het eindresultaat. :j

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 16:37

En ook jullie bedankt voor de reacties :) Ben ik altijd heel blij mee :D
Ben weer een klein stukje verder gekomen. Het valt niet mee om foto's te maken met dit pokkeweer, hoop dat ik morgen een betere kans krijg.

Ik heb veel moeite met de hals, om die details erin te krijgen. Het valt me best zwaar tegen :=
Afbeelding

Ook al begonnen aan de staart, ook dat valt tegen _O- Urgghe ughe ik ben benieuwd wat het word :')
Afbeelding

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:39

Wauw wat wordt hij mooi zeg, dat belooft al veel goeds. :D

Ik vind je kleurgebruik erg fijn, vooral het blauw voegt heel veel toe. :)

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:49

Wauw wat gaaf zeg!

Heb er verder geen verstand van, maar vind het er erg mooi uitzien!
Ik ga dit ook even volgen

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:54

hoe kun jij met die krijtjes zo precies werken? aangezien die krijtjes een groot oppervlakte hebben.

verder vind ik hem al super worden !!!

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:57

Wow, mooi hoor. Echt een mooie evolutie maakt je werk. Verder ga ik geen commentaar geven of tips want ben er niet echt in thuis.

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:58

Update 2! Top!
Ik vind het onwijs mooi hoe je dit doet..!
De uitleg over je formaat lijkt me duidelijk, als de foto al A3 formaat is, dan betekend dat je schilderij zelf NOG een stukkie groter is!
Top hoor, op naar de volgende update!

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:15

Moderatoropmerking:
Na overleg is er besloten dat dit meer een Work in Progress is dan een tutorial vandaar dat de Tag [TUT] eraf is gehaald. Bij een tutorial is het de bedoeling dat je de volledige werkwijze ook uitlegt. Dat gaat hier gaande weg.

Helma_Amber

Re: [TEK][WIP] Kiwi; mijn grootste project tot nu!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:19

Wauw!! Hij wordt zelfs mooier dan de echte kip op de foto.
Ik vind het echt heel knap dat je zo fijn kunt werken met die krijtjes.
Ik ga het topic volgen.

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 10:02

Mooier dan de foto? := Nou, eh, bedankt :D

Drafbalk, dat vroeg ik mij ooit ook heel erg af toen ik al die tutorials op youtube zag die met pastelKRIJT waren gemaakt. Gekocht om het uit te proberen en mijn eerste echte serieuze met de krijtjes was die van een witte labrador (staat volgensmij in mijn profiel en sowieso op mijn site). Maar dat waren krijtjes van de action die ik nu alleen nog voor de schets gebruik (die gumt makkelijker weg).
Het is veel fijner dan met pastelpotlood vind ik, omdat je veel sneller grote opp. kunt tekenen. En het geeft veel meer pigment (kleurensterkte, vooral op zwart papier springt het er sneller uit; Snap je wat ik bedoel?) dan potlood. Voor de precieze dingen kijk ik waar een relatief scherp randje zit en daar teken ik dan mee (zoals het oogje). Soms komt hij net niet op de plek waar het zou moeten, maar pastel is zo makkelijk in gummen en er -tig lagen overheen te kwakken dat dat niet vaak een probleem is. Eventueel zou je nog even op een kladblaadje kunnen kijken waar hij precies uitkomt.

P_tries; Het is zeker A2 formaat omdat de foto er met gemak twee keer inpast ;)

De rest ook bedankt voor de reacties!

Edit: De zon schijnt :D Dus er komt een betere foto, hoop ik!

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:10

oke bedankt.
ik heb ook pastelkrijt van de blokker of zo.
maar daar kun je dit volgensmij niet mee maken denk ik !!

trouwens,
onder het oog van de haan zie ik een klein wit streepje,
dit zit op de foto zover ik kan zien niet.
ik weet niet of je hier bewust voor hebt gekozen?

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 10:21

Hmm, dat was eigenlijk bedoeld om het rode een iets zachtere tint te geven (naar het roze toe) maar dit was dus iets te hoog geplaatst. Die kleine details zijn dus wel moeilijk om te maken met krijt.
Ik ga aan dat witte streepje misschien nog wel wat prutsen, ik zie wel ;)

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:37

Jeetje, jij blijft jezelf keer op keer overtreffen!!
Als je op deze leeftijd al zó ontzettend goed ben, ben ik benieuwd wat jij over 10 jaar maakt!
Top werk, weer +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:16

En wederom een prachtwerkje van jouw hand! :j Prachtig, die kleuren, vooral ook hoe dat blauwe uitkomt naast dat oranje. Ik ga het ook volgen, ik ben benieuwd wat je met de kleur van zijn lijf en met de achtergrond gaat doen :)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:04

Wauw, prachtig en je bent pas 15 jaar! Wat een talent zeg!
Die tekening van die hond in je profiel is ook al zo mooi. :j

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:07

Waauw :oo je bent pas 15, wat een talent!
Dit word echt supermooi :j