Zo, ook even antwoord van mij. Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Ik vind de zonnestralen juist weer wel leuk. Het idee is erg leuk maar aan de uitwerking mag nog een beetje gewerkt worden. Om het maar even per foto te beoordelen:
Foto1; Prima bedacht. Koppie staat er leuk op en de tastharen komen natuurlijk fantastisch uit. Met een reflectiescherm had je haar hoofd wel wat beter uit kunnen laten komen. Maar ik snap dat je die en een hulpje niet zomaar hebt. Waar je echter wel rekening mee zou kunnen houden is de achtergrond van je onderwerp. Die had iets onduidelijker mogen zijn. De horizon zie ik liever recht. Die haalt nu de aandacht weg van het onderwerp en het oogt wat slordig. De boompjes en het donkere vlak (aarde?) doen hetzelfde als de schuine horizon. Laat die liever weg en kies dus voor een andere uitsnede. Als je de horizon recht trekt probeer dan ook vooral de horizon op een derde of twee derde te zetten. Dat brengt rust in de foto.
Foto2; rustig plaatje. Daardoor ook een beetje saai. De achtergrond is netjes. Horizon is nagenoeg recht en de zon geeft en prachtige kleur op de manen. Misschien kun je iets verzinnen om deze foto interessanter te maken? De witte lijn (haar?) is wel storend en voegt niets toe aan de foto.
Foto3; Hier vind ik het erg jammer dat het oog aan de rechterkant van de foto weg valt. Misschien had je toch net een andere hoek moeten kiezen. De zonnestralen op zich zijn erg mooi! Vooral ook weer hoe de tastharen belicht worden (en kijk eens naar die staartkleur!). De weg en het bord aan de linkerkant storen. Ik kijk al of er een auto aan komt… Ik vraag me ook af wat dat ding onder haar mond is (touwtje?) De horizon is helaas weer scheef. Ook hier zou de verdeling tussen land en lucht beter kunnen. Probeer te kiezen of je meer land of meer lucht op de foto wilt hebben en houd dan in eerste instantie de verhouden 1/3 – 2/3 aan. Een klein stapje naar links en iets meer door de knieën had deze foto waarschijnlijk al veel goeds gedaan.
Foto4; veruit de mooiste van de bewerkingen. Jammer van het halster (eigenlijk op alle foto’s). Als je foto’s gaat maken misschien toch een wat fijner halstertje om (touwhalster bijvoorbeeld)? Oog is mooi scherp en kleuren zijn mooi. Ook de kruin is prachtig helder. Jammer dat 1 klein stukje bles overbelicht is. Nu trekt het aardig wat aandacht naar zich toe. Maar lang niet zoveel als op de volgende foto. Leuk detail is dat de foto begint met schaduw(hoofd) en daar ook mee eindigt(achterhand).
Foto5; nee, dit is hem niet. Het idee is leuk. Maar het werkt niet. Dat ligt onder andere aan de overbelichte plekken die nu heel veel aandacht op eisen. Maar dar is het niet alleen… ik weet het niet precies.
Foto6; rustige foto. Waar foto 4 juist spreekt door de levendigheid van kleuren is dit een hele rustige. De uitstraling van het paard past daar alleen niet helemaal bij. Ze kijkt mij te wakker voor deze kleuren. Maar de kleuren op zich zijn prima en ze lossen ook wat van de overbelichting op. Mooi rustig geheel.