Welke spullen nodig voor tekenen op de pc??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Welke spullen nodig voor tekenen op de pc??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 16:55

Al een tijdje wil ik weer gaan schilderen/tekenen. Nu zie ik zo af en toe wel hele mooie tekeningen( als je dat al zo noemt) voorbij komen in dit forum.
Zelf heb ik alleen de meest simpele die denk ik op elke computer wel zit en moet je "tekenen"met je muis.
Ik zou heel graag een mooi programma hebben om ook op de pc te kunnen tekenen en dan b.v met een "pen" zeg maar.
Nu zien jullie al uit mijn omschrijving dat ik totaal geen verstand heb van een computer, laat staan dat ik weet welke dingen er nodig zijn voor tekenen.
Wie kan mij verder helpen en advies geven over wat aan te schaffen en ook een beetje wat het kost natuurlijk.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:58

Je hebt daar bordjes van met een pen. :j
Even de naam kwijt. :+

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:36

Ik heb een Wacom Bamboo, een 'instapmodel' dus, heel handig om te tekenen, zeker om het te 'leren'. Kostte mij zo'n € 80.
Ik werk zelf (net als de meesten waarschijnlijk) met photoshop, maar er zijn ook 'goedkopere' alternatieven.

eempiej

Re: Welke spullen nodig voor tekenen op de pc??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:48

Ik heb een wacom gekocht en daarbij zit dan een pen. Ik werk in photofiltre, maar ik moet zeggen ik kan er nog niet zo geweldig mee overweg dus of dat een goed programma daarvoor is, geen idee :P

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 20:18

Wat betreft programma's zijn Adobe Photoshop en Corel Painter het beste, deze zijn ook meteen het duurste; € 1,010.31 en 319 dollar.
Dan zijn er van beide nog minder uitgebreide versies: Adobe Photoshop Elements en Corel Painter Essentials, deze zijn een stuk goedkoper en een van deze twee programma's wordt meegeleverd met de betere Wacom Tabletten.

Behalve deze zijn er nog een hele hoop prgramma's die goedkoper zijn en andere functies hebben maar daar heb ik me verder niet echt in verdiept. The Gimp is bijvoorbeeld een gratis programma wat ook geschikt is om digitaal te tekenen maar wat ik zelf nog niet echt heb geprobeerd.

Voor het tekenen zelf kun je gewoon een muis gebruiken maar wil je er meer uit halen is een pentablet wel een must. Hiervan zijn degene van het merk Wacom het beste.
Ook hiervan zijn verschillende opties voor verschillende budgetten, maar wil je echt serieus aan de gang gaan is de Wacom Intuos het beste, als je geld teveel hebt een Wacon Cintiq (schermtablet) en als je minder te besteden hebt een Wacom Bamboo (waarbij mijn voorkeur naar de bamboo fun uitgaat). De rest van de modellen zijn verouderd en/of hebben niet genoeg drukpuntgevoeligheid om het optimale eruit te halen.

De groote van het tablet is persoonlijk, ik heb het liefste A5(wide) maar ik ken genoeg mensen die liever A4 of zelfs A3 formaat willen, en sommige zijn tevreden een kleine A6 := .

Zelf gebruik ik vooral Adobe Photoshop (momenteel de CS3 versie) en af en toe gebruik ik er Corel Painter Essentials bij omdat daar weer andere handige dingetjes in zitten die je met photoshop niet kan doen.
Het tablet wat ik het meeste gebruik is dus de Wacom Intuos A5 wide (ik heb een 3 maar 4 is het allernieuwste model). Daarnaast heb ik nog een aantal verschillende modellen en ben aan het sparen voor de wacom cintiq en wil er ook graag corel painter 11 bij.
Digitaal tekenen is een dure hobby _O-

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 20:22

Getver...IcePrincess...jij bent best wel heel goed!
Prachtige tekening in je profiel! WIL ik ook, wil ik ook!!!!
Maar ga denk eerst even zo goedkoop mogelijk beginnen.
Ik zie nu prijzen voorbij komen dat ik nog even door moet sparen

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 20:35

Bedankt :D .

Ik heb even opgezocht welk programma bij welke tablet zat en zag dat er een nieuwe versie van de Bamboo uit is, die is wel errug mooi :9 .
En er zit nu een voucher voor de download van 3 programma's bij ipv 1 cd, dus dat is helemaal super :j .

Dan zou ik als beginner hiervoor kiezen:
http://www.tablet4u.nl/product/nl/bambo ... ch-nl.html
Dan heb je een goed tablet waarvan je na een tijdje niet toch een upgrade wilt, en keuze uit goede programma's om te beginnen. En voor een tablet met programma ben je dan ongeveer 200 euro kwijt, dat is het 100% zeker waard :j .
Kleiner formaat is goedkoper maar daarmee maak je imo te krampachtige bewegingen, de grotere kun je ook heel makkelijk als vervanging voor een muis gebruiken zonder last van je arm of hand te krijgen. Ik heb zelf niet eens een muis meer :)) .

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:59

Ik volg dit ook even :)

Wil ook een tekenpalet kopen, denk dat ik er deze week eentje ga bestellen :) (zit het al de heletijd uit te stellen, maar wil nu toch de stap zetten xD)
Mijn oog was gevallen op deze:
http://www.wacomshop.nl/product/nl/bamb ... ch-nl.html De Wacom Bamboo Pen & Touch
Is dit een goed model?
Ik wil eerst kijken of het echt wat is, als het nou blijkt dat het goed gaat maar ik uiteindelijk toch een grotere wil of een betere, kan ik deze altijd nog verkopen ofzo en een nieuwe aanschaffen ipv meteen de hoofdprijs uit te geven xD
Deze is overal tussen de 70 en de 90,- :)

Ik wil het waarschijnlijk gebruiken als muis als dat goed functioneert vergeleken met de normale muis, en vooral ook om mee te tekenen enzo!

Of zal dit een betere zijn? (de Fun-editie)
http://www.wacomshop.nl/product/nl/bamb ... ch-nl.html
(Wacom Bamboo fun pen & Touch small)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 17:06

Ik zie de Wacom steeds terug komen..dat is dus blijkbaar de bekendste en een goede optie om mee te starten? 80/90 euro is nog wel te doen. Ik weet n.l niet of ik er wel mee overweg kan en dan is een aanschaf van misschien wel een paar honderd euro me toch even te veel.
In ieder geval al fijn dat er mensen reageren zodat ik een beetje weet wat ik moet aanschaffen.
IK ga zeker even vragen of er iemand op stal al een programma heeft en ....nog belangrijker.... iemand die me het kan uitleggen!. Ben ook zo'n ongeloofelijke nurd met de pc!

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 08:05

Ik ben begonnen m et de wacom volito 2 , deze was destijds in de aanbieding bij Aldi voor maar liefst 27 euro :+
Werk er nog steeds mee en ben druk aan het sparen voor een duurdere...
Ik geloof niet meer dat deze te verkrijgen zijn maar ik ben er best tevreden mee, ik merk wel dat ik te kort schiet met bepaalde dingen als grip e.d.
maar om te beginnen was het leuk en goedkoop.

Als je een programma zoekt kun je het makkelijkste ene oproepje op mp zetten ;) krijg je binnen notime genoeg reakties

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 07:51

Nou ik ga vanavond een tekenpalet bestellen, waarschijnlijk die gene die eerder in dit topic ook al aangeraden was, De Wacom Bamboo Fun Pen & Touch medium :)
Mijn ouders waren het er ook mee eens dat ik beter een duurder tablet kon kopen, omdat ik anders later weer toch een grotere wil ofzo xD

Maar welke webshop is nou het beste aan te raden? :P

xLeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 15:25

Ik heb een tijdje terug een Wacom gekocht. Een Intuos 3 geloof ik.
De eerste die ik gekocht heb Haha. Maar deze werd mij aangeraden door bokkers.
Ik ben er heel blij mee... Maar het is géén wondermiddel.. Het is juist véel moeilijker als gewoon tekenen..

Ik heb het nogsteeds niet onder de knie xD
Dus doorzettingsvermogen meot je wel hebben!!
Bij mij zat er een programma bij, Corel Painter Essential!
Dat werkt voor mij nu prima. Misschien dat ik later nog overstap, Maar anders word het wel een érg duur grapje!!

Xx xLeonieL

edit: Deze was wel erg duur..

250 euro ofzo.. Heb ook een deel zelf mee moeten betalen, Maar hij werkt écht fijn. En zal hopelijk nog héél lang mee gaan!! Het was het geld wel waard!!

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:32

Ik heb ondertussen ook een wacom aangeschaft :)
De Wacom bamboo fun Pen &touch medium! :D
Vrijdagavond besteld, zaterdag middag in huis :D Vader kon em namelijk ophalen bij de winkel in amsterdam xD Anders duurde t weer 5 werkdagen...
Was er 175,- aan kwijt :P En vooral die pen functie is echt super handig :D
De touch ben k nog wat onhandig in, dan druk ik te hard en versleep ik weer vanalles ipv gewoon navigeren xD
Maargoed komt nog wel :)
Eerst werkte de touchfunctie maar niet, maar nadat ik de Dock had geinstalleerd en de update, gelukkig wel!!

Alleen het installeren van Adobe Photoshop Elements 7 (en Corel Painter 4) gaat nog niet :S hij was later geinstalleerd en dan zei hij dat er een probleem was opgetreden met het uitpakken en dat t opnieuw moest worden geinstalleerd, maar dat duurt echt een uur!