[TEK] Imke, Friese merrie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Knoesje

[TEK] Imke, Friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 22:22

Eindelijk weer eens een zwart-wit opdracht gehad!
Dit vind ik altijd erg leuk, omdat ik het realisme dan iets meer kan loslaten,
en wat eigen expressie aan de tekening kan geven.

Hier zie je ook duidelijk wat een goede foto doet.
De foto was al zo sprekend, dat het voor mij een feest was om dat te tekenen,

Zwart-wit pastel op donkergrijs karton, met zwart passepartout. (helaas vertekent de foto, en lijkt het bol te staan)
45 x 45 cm.

Afbeelding

_Bitje_

Re: [TEK] Imke, Friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:24

mooi hoor!
idd een sprekende foto, het koppie spreekt me echt aan!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:29

Mooie sprekende lichtval op het hoofd en leuk zo in het vierkant. Prachtig hoofd. :j

Ik vind de suggestie van de schouder daarentegen niet zo fijn overkomen, het lijken wel erg 'losse vegen'. :)
Laatst bijgewerkt door Elanor op 31-10-09 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:09

Door de lichtinval dacht ik even dat ze een bles had :=
Maar originele lichtinval, sprekend koppie en de energie spat van de tekening af! Echt wauw...

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 09:24

Hele mooie sprekende tekening is het geworden. Lichtval is ook precies goed, ik kan me goed voorstellen dat dit een genot was om vast te leggen. De suggestie van de schouder vind ik ook wat minder en de naam van het paard, maar dat laatste zal een verzoek van opdrachtgever zijn.
Mooi gedaan weer!

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 12:24

Gaaf portret weer. :j Een prachtige uitstraling, de dynamiek heb je in hierin ook prima gevangen. Ik deel mijn mening met Elanor en Lontje dat de schouderpartij minder goed overkomt, mijn inziens lijkt het alsof ze andersom zijn getekend, alsof het deuken zijn in plaats van een schouder.
Verder heb ik er niets op aan te merken, topwerk. :)

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 13:11

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal berichten verwijderd. Graag zien we dat je wat meer plaatst dan alleen 'wauw wat mooi!'. Vertel waarom je iets mooi vind of geef tips om een volgende keer het nog mooier te maken. Zie hiervoor de regels van UK met betrekking tot onderbouwd reageren.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 13:12

Vind het echt een super mooie tekening! alleen héél jammer (mijn mening) dat je in de nekboog nog dat onrealistish "slangenlijntje" krijt ofzo ziet. dat haald je weer uit de realiteit.

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 13:17

Haha, dat soort slangenlijntjes zou ik juist veel vaker willen tekenen!
Dat geeft zo'n tekening juist een beetje sjeu, vind ik dan hoor :D
Maar misschien moet ik er nog iets meer mee oefenen.

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 13:47

Wederom een prachtig werk van jouw hand :j
De suggestie van een schouder vind ik ook wat minder geslaagd, hoewel ik je idee wel kan volgen. Misschien dat een iets andere uitwerking of een iets verdere uitwerking het wat meer tot één geheel had gesmeed.
Het 'slangenlijntje' mag wat mij betreft ook blijven staan, het geeft het totaal de charme van een tekening mee :)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:47

Juist die meer tekenachtige lijntjes maken het juist zo mooi als tekening! Als je echt naar puur realisme streeft, laat dan een mooie foto maken.

Ik vind het mooi dat het hoofd aan de voorkant bijna wit is en dus lichter dan het papier en aan de onderkant is het hoofd bijna zwart en donkerder dan het papier. Dat geeft iets bijzonders aan de tekening. Iets speels en maakt het minder vlak.

En ik vind het dus juist wel mooi die hals/schouder overgang naar papier! Het geeft iets surrealistisch aan het geheel. Kunstzinnig, creatief en het geeft, samen met dat 'slangenlijntje' de typische Knoesje-uitstraling aan de tekening. Ik ben fan van Knoesje! :j *D

Wel vind ik de naam afbreuk doen aan het geheel. Die had ik weggelaten. Maar idd, wellicht is het op verzoek van de opdrachtgever. Ook het neusgat vind ik wat vlakjes. Het is niet meer dan een wit rondje met een zwart gat. Dit had misschien iets meer uitgewerkt gemogen.

Het probleem van de bolle lijst door de foto ken ik. Ik neem tegenwoordig iets meer afstand met fotograveren. ;)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:50

Prachtige tekening! De tekening spreekt echt!

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:27

Gaaf ding! Door die donkergrijze achtergrond heb je een heel mooi contrast weten te pakken.

Wel vind ik iets niet kloppen rondom de oren, naar mijn idee is de hals achter de oren altijd hoger dan het voorhoofd zegmaar.

knockout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:30

Wat heb je dit prachtig gemaakt?
Teken je in opdracht? Als je dat doet zou ik graag de prijzen willen weten en misschien nog wat meer van je werk.
Vind m echt prachtig

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:35

Heel knap hoe je met al dat wit toch nog een 'zwart' paard kunt tekenen! Het is echt een fries, terwijl je best veel wit hebt gebruikt.
Tekst in een tekening is zo gevaarlijk, dat gaat bijna nooit mooi :n zeker niet als het handschrift is. In dit geval zou ik een mooi lettertype uitzoeken en die traceren op zulk papier, en veel schuiven om te kijken waar het het minst storend staat. Verder weer schitterend portret :j

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:27

Ik de opdrachtgever van deze tekening, ben vreselijk blij met wat zij heeft getekent!! Dat iemand zo mooi een foto over kan tekenen met een persoonlijke touch vind ik erg mooi. Deze tekening heb ik laten maken voor de verjaardag van mijn vriend die ongeveer 70 friezen in zijn bezit heeft en vandaar dat ik haar naam er bij heb laten zetten.Dit paard word als fokmerrie gebruikt en zal dus ook tot haar dood bij hem mogen blijven. Nu kan iedereen zien dat dit Imke is. Ik vind het dan ook zeker aan te raden om door Nathalie een tekening te laten maken! Ze zal dus ook zeker meer opdrachten van mij gaan krijgen! Chapeau Nathalie!

scotie3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:43

Prachtig, ik kan niets vinden wat niet goed is aan deze tekening.
Hoe je de manen hebt neergezet is werkelijk fantastisch.
Dit is een stukje werk waar je trots op mag zijn.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:10

ja, mooi! Ik vind jouw zwart/wit werkjes zo mooi! Juist het iets lossere maakt het een echte tekening, maar o zo herkenbaar. Nu ik de reden van de naam gelezen heb snap ik het wel. Het is ook heel netjes gedaan, mooi handschrift!

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 23:06

Zo wat een sprekende fries! Oog vind ik heel mooi gelukt en wat een manen :~ heb er niets op aan te merken!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:16

Prachtig, de dynamiek knalt van het papier +:)+

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:21

Wat een mooie tekening, de trots glijd ervan af !
Teken je enkel paarden of ook andere dieren/dingen/mensen?
Hoeveel vraag je voor zo'n tekening?