[FOTO]In Dublin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

[FOTO]In Dublin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 16:26

Sinds een maand woon ik in Dublin. En vandaag had ik niets te doen, en is het schitterend weer. Daarom ben ik erop uit getrokken met mijn camera. De foto's zijn allemaal gemaakt op Crafton Street en in St. Stephens Green (een schitterend 19de eeuws park).

Ik heb een Sony Alpha 200 met daarbij 2 lenzen, een 4.5-5.6/75-300 en een 3.5-5.6/18-70.

Afbeelding
The Sinner
Straat artiest

Afbeelding
The Wise Guy
Straat artiest

Afbeelding
Feed the birds
St. Stephens Green

Afbeelding
Feed the birds grey scale
St. Stephens Green

Afbeelding
Main pond
St Stephens Green

Afbeelding
St. Stephens Green

De volgende foto is een uitzondering. Hij is niet gemaakt in de binnenstad, maar in Kilmainham Geol (int Gael: Príosún Chill Mhaighneann). Dit is een oude gevangenis aan wat toen hij gebouwd werd (1796) een heuvel buiten Dublin was. De gevangenis is gebouwd met het idee van 1 gevangene in 1 cel, met alleen de goede invloeden van de wachten en de pastoors (wat toen revolutionair was). Het oude deel van de gevangenis heeft geen glas in de ramen, omdat ze dachten dat ze de koortsen en de pest buiten konden houden door het naar buiten te laten waaien door de gezonde frisse lucht.

Anyway. In 1916, is er in Dublin een grote opstand geweest. De leiders hiervan zijn opgepakt en naar Kilmainhem Geol gebracht, om daar op de binnenplaats ge-executeerd te worden. 1 van de mannen diende het verzoek in om mijn zijn verloofde te mogen trouwen voordat hij ge-executeerd werd, en dit verzoek werd toe gestaan. Ze trouwden in de kapel van de gevangenis, zij werd naar buiten gestuurd en hij terug gebracht naar zijn cel. 's Avonds is ze nog een keer binnen geweest om afscheid te nemen, daarna is zij weggestuurd en hij naar de binnenplaats gebracht om voor het vuurpeloton te verschijnen.

Jaren later is zij ook in de gevangenis terrecht gekomen, in het nieuw gebouwde victoriaanse gedeelte. Zij heeft op de muur van haar cel Madonna with the child geschilderd. Als je daar rondloopt mag je de cel niet in, maar alleen door het kijkgaatje in de deur kijken. En dat is wat deze foto laat zien.
Afbeelding

Footnote: ja ik heb toestemming van de volwassene die bij het kleine meisje hoort om deze foto te gebruiken. Ik heb hem haar ook aangeboden, helaas had ze geen e-mail. Ik heb aangeboden de foto te verwijderen, dat hoefde niet, ze vond het prima als ik hem heb.

De kwaliteit van de eerste 4 foto's is door het uploaden zwaar achteruit gegaan. Dit ook omdat ik ze kleiner heb moeten maken, de originelen zijn haarscherp, maar ook meer dan 20MB. Mocht iemand zo lief willen zijn om ze opnieuw voor me te uploaden dan hoor ik het graag!

Mocht er iemand meer interesse hebben in Kilmainham Geol, laat het me eventjes weten, ik weet er wel meer over, maar daar gaat dit topic niet om.

Commentaar is welkom, complimenten nog meer ;)
Laatst bijgewerkt door Fnanne op 24-10-09 18:12, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: [TAG] in titel gezet.

Fnanne

Re: [FOTO]In Dublin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:51

Moderatoropmerking:
Vergeet je [TAG] niet.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:05

Príosún Chill Mhaighneann is indrukwekkend he? Is de film The Wind That Shakes The Barley bij je bekend? Zo nee, zeker kijken, helemaal nu je in Ierland woont (isniejaloers :n := ). Daar komt deze bijzondere gevangenis namelijk ook in voor. Heb je ook de brieven gelezen die gevangenen schreven vlak voor ze geëxecuteerd werden? Hartverscheurend :\

Over de foto's, ik vind het hele fijne, sfeervolle foto's. De foto van het meisje vind ik in kleur mooier, zeker gezien het kleurcontrast van haar jas en het hek. Fijne foto! :j
Ik denk dat je nog wat meer uit de foto's van St. Stephen's Green zelf had kunnen halen, dit zijn nette overzichtsfoto's maar daar kun je denk ik meer mee.

Fotografische tip, pak eens een trip richting Glendalough, het is echt ontzettend mooi fotograferen daar :j

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 18:11

Hehehe Glendalough staat ook ZEKER op mijn lijstje om foto's te maken. K ben er 2 weken geleden al geweest, maar toen had ik mijn camera nog niet hier.

En stiekem vond ik Alcatraz indrukwekkender, maar ik denk dat ook Kilmainham ook zeker nog een keertje ga doen, in januari ofzo, als het echt goed koud en nat is.

Wat zou ik kunnen veranderen in St. Stephens Green? Ik heb geprobeerd te vangen hoe het daar is om een schitterend zonnige dag in de herfst (die compleet is omgeslagen naar rotweer ondertussen). Ik heb geprobeerd te kijken 'door een vierkantje' zeg maar, om te zien waar ik een mooi plaatje kon maken.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:16

Zoals ik al zei zijn dit hele mooie overzichtsfoto's, maar misschien kun je de volgende keer (als het weer ophoudt met regenen :P ) de details weergeven die St. Stephen's Green zo bijzonder maken? Kleine, haast onopvallende dingetjes die heel bijzonder zijn als je ze door de lens ziet :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:20

Mooi zeg! Ik wil al heel lang een keer naar Dublin, en in februari ga ik dan eindelijk! Afbeelding

Wat hierboven al ergens werd gezegd: dat kleurcontrast is erg mooi. Ik vind daarom de kleurenfoto van het meisje ook mooier dan de zwartwit-versie. De marionet straalt ook een bepaalde sfeer uit.

Krijg al helemaal zin bij het zien van jouw foto's! Hoe lang blijf jij er trouwens nog?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 18:23

Ik blijf hier de komende 6 maanden nog, dus ik heb nog tijd zat om te werken aan mijn foto's.

De duif op the sinner is trouwens een echte duif, die man krijgt het altijd voor elkaar om een hele stapel duiven om zich heen te hebben. Geheim? De pijp in zijn hand zit volgepropt met voer :P.

RustyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:25

Ik vroeg het me al af :-) echt leuk die echte duif op dat beeld.
Je fotos zijn super, en je moet zeker naar Glendalough gaan super foto locatie. En ook naar Howth (visser haventje) ohh (krijgt weer heimwee ;-) ) Of wat dacht je van een foto van een koele net getapte Pint Guinness die staat te settelen......

Zelf een tijdje in Ierland geweest is super, rijd je ook paard daar? Ik reed in Kinsealy net buiten Dublin richting Malahide.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:01

1 tip: begin al niet met uploaden bij mijnalbum, dat scheelt al aanzienlijk meer kwaliteit ;)
Ik heb photobucket en ben daar zeer tevreden over :)

De eerste foto spreekt me niet zo aan, vind de achtergrond te druk/aanwezig. Vooral de spiegeling in de ruit?

De andere close-ups vind ik meer geslaagd.
De overzichtfoto's zijn leuk maar pakken mij niet zo, maar das ook meer persoonlijke smaak want ik ben geen enorme liefhebber van landschapsfoto's...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 23:03

Hmmm ja de eerste foto is gemaakt met een gewone lens, de andere twee met een zoomlens, vandaar het verschil in achtergrond.

Lieset

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 00:01

Wat een ontzettend mooie foto's! Die in de gevangenis gemaakt is ook erg mooi.
Vond de gevangenis zelf erg indrukwekkend. Maar zeker de moeite waard.
Ik ben zelf in augustus ook in Dublin geweest. Geweldige stad vind ik het.

Bugles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 16:30

Ik vind foto 6, ondanks dat het een overzichtsfoto is echt super mooi.
Foto 2 vind ik ook leuk, alleen jammer van die vlek (schoen?) die achter zijn neus zit.

Wil weer terug naar Dublin, ben er in de zomer vorig jaar geweest.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 17:50

Ja het is een schoen. Ik ben t met je eens dat het storend is, maar ik vond de foto zelf zo grappig.

Bugles

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:50

Ben het met je eens hoor.
De kleuren zijn ook erg mooi.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:38

Hele mooie foto's, ik heb er echt even niks op aan te merken!

Had nog een puntje over je verhaal over de gevangenis (misschien een beetje mieren**kerig, maar ik vind het zelf altijd leuk om dit soort dingen te weten): de reden dat er geen luiken oid voor de ramen zaten is de reden die jij aangaf, de reden dat er geen glas inzat is waarschijnlijk omdat men in die tijd belasting moest betalen voor elke ruit. Rijke mensen lieten daarom grote huizen met veel ramen bouwen, daar konden ze glas in laten zetten en zo laten zien hoe rijk ze waren. Arme mensen hadden alleen luiken voor de ramen. Aangezien dit een overheidsproject was, is hier waarschijnlijk bespaard op de kosten :).

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 19:58

Saar88 schreef:

Had nog een puntje over je verhaal over de gevangenis (misschien een beetje mieren**kerig, maar ik vind het zelf altijd leuk om dit soort dingen te weten): de reden dat er geen luiken oid voor de ramen zaten is de reden die jij aangaf, de reden dat er geen glas inzat is waarschijnlijk omdat men in die tijd belasting moest betalen voor elke ruit. Rijke mensen lieten daarom grote huizen met veel ramen bouwen, daar konden ze glas in laten zetten en zo laten zien hoe rijk ze waren. Arme mensen hadden alleen luiken voor de ramen. Aangezien dit een overheidsproject was, is hier waarschijnlijk bespaard op de kosten :).

Nope! Ik heb gelijk :P. Ik ben er 2 keer geweest, en er is duidelijk verteld dat dat de reden was dat er geen glas in zat. De theorie gaat hier niet op. De oude gevangenis (waarvan Kilmainham de vervanging was) had wél glas.

Maar bedankt voor de uitleg. :)

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:44

Vjestagirl schreef:
Saar88 schreef:

Nope! Ik heb gelijk :P. Ik ben er 2 keer geweest, en er is duidelijk verteld dat dat de reden was dat er geen glas in zat. De theorie gaat hier niet op. De oude gevangenis (waarvan Kilmainham de vervanging was) had wél glas.

Maar bedankt voor de uitleg. :)

Goh wat apart, had ik inderdaad niet verwacht! Ik studeer geschiedenis (vind dit echt heel interessante geschiedenis), dus vandaar dat ik het niet kon laten om er op te reageren :o . Maar zoals je merkt mankeert er nog redelijk wat aan mijn kennis hoor haha!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 14:53

Hahahaha no problem

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:35

Toch even een korte reactie!

De eerste foto, die man heb ik anderhalve maand geleden op de foto gezet in Bath!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 17:36

maaikemuis schreef:
Toch even een korte reactie!

De eerste foto, die man heb ik anderhalve maand geleden op de foto gezet in Bath!

Really? Maar ik heb deze foto's ook iets van 2 - 1.5 maand geleden gemaakt. Kan het niet een ander zijn?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:39

Nope, echt dezelfde kerel. Zal zo eind november geweest zijn. Zelfde kerel, inclusief een kolonie duiven!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 17:41

Ok, grappig dan. Het is me niet opgevallen dattie er niet meer staat, maar ben dan ook al eventjes niet meer of Crafton Street geweest.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:41

Even de foto erbij gezocht, 18 november!

Zelfs met dezelfde pukkel!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:23

Als ik straks in Dublin ben, wil ik met Phil Lynott op de foto. ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 21:25

En ik weet lekker waar hij staat :P