[FOTO] M'n oppaskindje in het bos

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Markkie8

[FOTO] M'n oppaskindje in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 18:16

Hallo,

Afgelopen dinsdag even met mijn oppaskindje naar het bos geweest in de buurt.
Heb daar geprobeerd haar in herfst sfeer vast te leggen. Kwa kleding past het wel bij herfst vond ik zelf (heb niet veel verstand van kleren).

Alleen:
Ik heb bij deze foto's gebruikt van een reportage flitser (Nikon SB-600) en een flitsparaplu. Deze had ik steeds schuin voor haar neer gezet. Ik denk dat dat ook steeds de reden is dat de achtergrond is "verduisterd". Heeft iemand misschien een tip dat ik dit in de toekomst kan voorkomen?

Foto's zijn verder genomen met een Nikon D40 met een Nikkor 70-300 mm f/4.5-5.6 VR objectief.

Natuurlijk is opbouwende kritiek meer dan welkom!

Groetjes,
Mark.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

LeonieL

Re: [FOTO] M'n oppaskindje in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:19

Aah Wat een schatje. Mooie foto's !!
Maar van flitsparaplu's etc. heb ik géén verstand:P
Ik vind de kleuren van de kleding ed. mooi bij elkaar staan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:21

Voor wat betreft de achtergrond: langere sluitertijd gebruiken!

Een flits is erg kort, altijd korter dan je sluitertijd. Met je diafragma en de instellingen van je flitser regel je de kracht van de flits en hoe licht deze op de foto komt. Vervolgens gebruik je de sluitertijd om de omgeving te verlichten: langere sluitertijd = lichtere omgeving.

Zal wel 'ns kijken of ik een paar duidelijke voorbeelden voor je kan vinden/maken binnenkort :)

Markkie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 18:23

Nouks schreef:
Voor wat betreft de achtergrond: langere sluitertijd gebruiken!

Een flits is erg kort, altijd korter dan je sluitertijd. Met je diafragma en de instellingen van je flitser regel je de kracht van de flits en hoe licht deze op de foto komt. Vervolgens gebruik je de sluitertijd om de omgeving te verlichten: langere sluitertijd = lichtere omgeving.

Zal wel 'ns kijken of ik een paar duidelijke voorbeelden voor je kan vinden/maken binnenkort :)

Graag!

Dankjewel alvast!

Langere sluitertijden is denk ik niet heel erg handig bij kinderen of wel? Tenminste Lieke (m'n oppaskindje) is altijd in beweging eigenlijk.

Groetjes,
Mark.

Markkie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 18:25

sprietlover schreef:
Aah Wat een schatje. Mooie foto's !!
Maar van flitsparaplu's etc. heb ik géén verstand:P
Ik vind de kleuren van de kleding ed. mooi bij elkaar staan!

Bedankt voor het compliment;) Tis echt een aardig meisje hoor. Ze vind het ook leuk om op de foto te komen. Toen we bij een boom stonden ook zei ze meteen: "Even een foto voor de boom, een foto naast de boom, en een foto achter de boom!" En steeds als ik een foto gemaakt had kwam ze meteen bij me: "Foto even zien". Haha, geweldig gewoon.

Groetjes,
Mark.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:27

Markkie8 schreef:
Graag!

Dankjewel alvast!

Langere sluitertijden is denk ik niet heel erg handig bij kinderen of wel? Tenminste Lieke (m'n oppaskindje) is altijd in beweging eigenlijk.

Groetjes,
Mark.

Valt wel mee, ligt vooral aan de hoeveelheid bestaand licht op je onderwerp. Weinig bestaand licht (= schaduw) = langere sluitertijd mogelijk. Zodra je onderwerp vrijwel alleen door de flits wordt belicht, kun je zelfs een sluitertijd gebruiken van meerdere seconden :)

Edit: even de Exif bekeken van foto 3. 1/200 terwijl ze (naar het lijkt) netjes voor je poseert. In zo'n geval (kind is niet aan het rennen oid) lijkt me 1/100 prima mogelijk (en was de achtergrond een stop lichter (een keer zo licht) geweest).

Verosjaak

Re: [FOTO] M'n oppaskindje in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 19:21

mooie foto's. Denk dat de ouders erg blij zijn met deze foto's. Vooral de 1e en 3e vind ik erg leuk.