'Klant' bewerkt foto's zonder toestemmen, tegen voorwaarden!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

'Klant' bewerkt foto's zonder toestemmen, tegen voorwaarden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 20:49

Hoi allemaal..

Ik heb een 'dilemma'.
Ik doe al een tijdje aan honden-fotografie. Heel leuk en gezellig, kost mij vooral tijd, en ik vraag een vergoeding om uiteindelijk uit de kosten te raken.
Voor mijn portfolio vraag ik wel eens modellen, en zij krijgen in ruil de foto's met een linkje eroverheen, en kunnen natuurlijk foto's nabestellen. De shoot is voor hun dus gratis.

Nu heb ik iemand via Hyves gevraagd, is langs geweest, tevreden, leuke foto's geworden, en ik zou er een aantal voor haar afdrukken.
Dit had een deadline, maar dat was geen probleem, want ik bestel mijn foto's via TNT, en die doen er 3 werkdagen over.

Toen werd het naar.. na een paar weken!! waren de foto's nog niet terecht! De bestelstatus bij TNT stond op 'fout', en met hun we-hebben-alleen-helpdesk-via-mail-en-antwoorden-pas-na-3-dagen metaliteit duurde het dus nog een week voordat ik er uberhaupt achter was wat er nou was en waar de foto's waren.
In die week heb ik de foto's al per opdracht naar de Mediamarkt gestuurd. En na 6 dagen maar opgebeld waar dit bleef, bleek het al in de winkel te liggen..
iniedergeval, 'klant' heeft alle reden om pissig te zijn, heeft dit ook gerust geuit, en helaas ook niet alleen tegen mij, maar tegen een aantal anderen, met als gevolg dat mensen die mij nieteens kennen een hekel aan mij hebben....

Dit maakt me allemaal niet zo veel uit..
wat mij wel uit maakt, is dat ze nu dus de logo's van de foto's heeft gesloopt. foto's heeft bewerkt, en dit op internet heeft staan.
Buiten het auteursrecht dat ik op de foto's heb, heb ik ook 'voorwaarden' op mijn site staan..
Nu beweerd zij dat dit niet voor haar geld omdat ik haar via hyves heb gevraagd.... :7

Buiten dat, heb ik toch gewoon auteursrecht, en mag toch eisen dat ze ze niet bewerkt??

Vjestagirl

Re: 'Klant' bewerkt foto's zonder toestemmen, tegen voorwaarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 20:52

Ja. Kort maar krachtig ja. De foto's zijn jouw eigendom

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 20:58

Precies..

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 20:59

Maar meer dan eisen gaat niet?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:02

jij staat in je recht en die "klant" moet het er maar mee doen, weet niet hoe oud ze is maar dit is behoorlijk kinderachtig! Jij kan er niets aan doen dat er complicaties waren opgetreden met het versturen en zij behoord gewoon van de foto's af te blijven...

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 21:09

Tja.. ze is 40 ofzo..
beetje triest wel.. ik weet het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:13

Ongeacht hoe lang jij hebt gedaan over het leveren van de foto's etc, mag ze dit niet doen. Gewoon eisen dat ze de goede versies online zet, kort linkje naar een leuk artikel over auteursrecht en bijv. dreigen contact op te nemen met een fotografenvereniging oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:16

Ben benieuwd of je een poot aan de grond kan zetten (als je stappen gaat nemen)..

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 21:21

Ik heb haar dit gemaild:

Deze mail wil ik graag beantwoord.
Buiten alle onzin die er nu aan de gang is, eis ik dat mijn foto's OF in originele staat worden geplaatst op internet, OF verwijderd worden.
Ik ga NIET accoord met welke vorm van bewerken dan ook (in PSP werkjes voor avatars of banners of krabbelplaatjes en logoverwijdering of afsnijdingen).
Ik beroep mij hierbij op het Auteursrecht van deze foto's.
Elke klant van ChihuahuaFotografie.nl (of deze nou via hyves, beurs, persoonlijk of hoe dan ook een shoot heeft geboekt) hoort zich te houden aan de voorwaarden die ik stel op het gebruik van mijn foto's.
Het is niet erg als ik iemand hier even op moet wijzen, en deze krijgen ook de tijd dit aan te passen. (foto's verwijderen en eventueel herplaatsen van de originelen)
Jij krijgt hier dan ook de tijd voor. Maar ik verwacht dat dit voor het weekend is opgelost (voor 24-10-09)

Graag hierop je reactie.
(ps. niemand mag de foto's bewerken, het is dus niet alleen voor jou, voor je denkt dat dit een soort 'terugpakken' is ofzo)

Groeten Karlijn Voogel
www.ChihuahuaFotografie.nl
ChihuahuaFotografie.hyves.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 22:14

Ik zou het misschien wat anders geformuleerd hebben, maar je bent erg duidelijk geweest denk ik, dat is mooi! Misschien had je ook duidelijk kunnen maken dat er gewoon een wet van het auteursrecht is, en dat ze dus feitelijk (volgens mij??) een wetsovertreding begaat hiermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 09:18

& dan? Hiermee naar de politie stappen? Wat zijn de consequenties voor haar?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 12:09

Ik vraag me altijd af of je alsnog een poot hebt om op te staan als je stappen zou ondernemen...

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 12:14

jeetje wat kinderachtig van die klant, hopen dat ze nu ophoud met dat domme gedoe @!

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:10

eerlijk gezegd vind ik je brief niet zo netjes, opzich wel goed, maar je spreekt een klant niet aan met JE maar met U , dus ook in de brief,
en dit stukje:

(ps. niemand mag de foto's bewerken, het is dus niet alleen voor jou, voor je denkt dat dit een soort 'terugpakken' is ofzo)

zou ik echt weglaten! dit klinkt zeer onproffesioneel.
de brief is voor de rest wel goed, alleen je veranderen in u en het laatste weg halen

Myou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:27

Ik denk dat als iemand dit rustig aan jouw gevraagt had dat het mischien best had gemogen maar dit wat jij vertelt is natuurlijk geen stijl...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:41

foto's mogen zoiezo nooit bewerkt worden door de koper, kan me ook niet voorstellen dat een fotografe dit goedkeurd gezien de koper geen orginele heeft en het er alleen mara lelijker op word :+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:07

Heeft ze al gereageerd?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 23:53

_Charlotte_ schreef:
eerlijk gezegd vind ik je brief niet zo netjes, opzich wel goed, maar je spreekt een klant niet aan met JE maar met U , dus ook in de brief,
en dit stukje:

zou ik echt weglaten! dit klinkt zeer onproffesioneel.
de brief is voor de rest wel goed, alleen je veranderen in u en het laatste weg halen

Ik heb ook 'persoonlijk' contact met deze vrouw via Hyves, vandaar zo'n zinnetje erbij.
Ze kletst en roddelt er maar af, dus ik vond dat ik dit er nog wel bij mocht vermelden..

Ik heb geen reactie van haar terug, ookal had ik dit gevraagd.
Ik kan ook niet zien of ze de foto's heeft weggehaald, aangezien ze me van haar hyves heeft geblokkeerd :(

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 23:55

heb je geen vrienden die haar ff toe kunnen voegen?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:12

wow die vrouw is echt uitermate kinderachtig...

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:18

Ik zou eventueel contact opnemen met de beheerder van hyves en het verhaal uitleggen.

Maar idd zoals meerdere mensen hier zeggen, absoluut kinderachtig van deze mevrouw.
Zowiezo mag ze blij zijn dat ze niet alle officieele kosten hoeft te betalen....

Nog veel succes met deze zaak.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:22

op de 1 of andere manier moet jij toch beschermd zijn hier tegen? Er zit toch niet voor niks auteursrechts op?

overigens vind je je brief verre van netjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:27

Jeetje. Als ze je geblokkeerd heeft op Hyves kun je er denk ik wel vanuit gaan dat ze niet van plan is de foto's te verwijderen. banketstaaf is wel dat je mijns inziens niet kunt eisen dat ze de blokkade ongedaan maakt. Immers, iedereen moet zelf weten wie er wel en niet welkom is...

Zou in jouw plaats denk ik zorgen dat ik op andere wijze toegang krerg, zorgen dat ze niet te weten komt hoe en via wie, haar mailen dat ze twee dagen krijgt om de foto's te verwijderen en haar zeggen dar je anders een rekening stuurt. Vertel haar ook hoe hoog die rekening dan zal zijn.

Laat eventueel je mail eerst hier lezen, want ik ben het met de rest
eens dat je de vorige mail anders had kunnen formuleren.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 23:35

Tja.. ik zit dus nu te twijfelen of ik het gewoon zal laten (druk) of niet.
Ik snap dat de mail niet netjes was, maar daar had ik op dat moment ook echt geen behoefte aan! (netjes zijn)

Stel ik maak nog een mailtje, dan laat ik hem eerst hier zien ;)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 08:35

nou ik zou het er niet bij laten zitten. Kom zeg je hebt er niet voor niks auteursrecht op zitten. Ik zou informatie gaan inwinnen wat je er mee kan doen!