[FOTO] Tips voor mooiere composities

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LetsgoKelly

[FOTO] Tips voor mooiere composities

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 16:11

Ik ben een paar dagen geleden met twee van onze paarden + assistentes naar een vijvertje geweest bij ons in de buurt. Erg mooi daar :)
Daar zijn deze foto's uitgekomen..

Ik zou graag eens wat tips krijgen waardoor mijn foto's wat mooier/interessanter worden. Ik kan moeilijk bedenken hoe ik mijn paard op de foto wil zetten. Vooral bij het water wist ik echt niet hoe ik moest gaan staan.. Mijn paard is gek op water en gaat er het liefst helemaal in staan dus eigenlijk zou er wel iets moois uit moeten kunnen rollen.
Ik wil ook graag leren hoe ik het touw weg kan werken op de foto's want dat vind ik heel storend. Verder kreeg ik al als tip om niet meer van onder te fotograferen.
Hebben jullie nog tips voor mij?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ulaney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 09:28

Je moet nu niet te veel van onderaf gaan fotograveren, zo komt de bouw en blik van het paard raar over.
Het toont veel beter als je gewoon op hoogte blijft staan.
Je composities zijn niet eens zo verkeerd, probeer meer landschap erbij te pakken.
Alleen maar blauwe lucht is niet zo bijzonder. Touw wegwerken kan gewoon met photoshop of photofiltre. Dan kun je
je foto's ook meer nabewerken, ik mis nu contrast en scherpte/diepte.

LetsgoKelly

Re: [FOTO] Tips voor mooiere composities

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 09:42

Ik had het idee dat wanneer ik meer landschap erbij pakte dat de foto weer zo druk werd. Maar ik denk dat dat weer beter wordt als ik minder scherpte/diepte heb wat je ook al aangeeft. Maar kan ik dat nabewerken of doe ik dan iets niet goed met fotograferen?

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:57

Ik ga met Ulaney mee, van onder fotograferen is niet zo mooi. Met wat voor camera heb je de foto's gemaakt? Scherptediepte hangt van je diafragma af, daar kan je weinig aan nabwerken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 14:18

Bij de eerste twee valt het hoofd net weg in de breedte van de nek. Als je bij beide net een stap naar links had gedaan, had dit niet zo geweest en krijg je betere verhoudingen bij het paard.

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 15:55

Ja ik snap het. Klopt helemaal! Fijn dat je het even onder woorden hebt gebracht. :)

Ik fotografeer met een Canon EOS 1000D met 18-55 kitlens.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 16:09

Dan kan je mooi wat meer achtergrond meepakken en je diafragma groter (kleiner getal dus), dan krijg je scherptediepte en wordt je achtergrond niet te druk. Wel opletten voor storende dingen (palen ed) op de achtergrond natuurlijk.

Ulaney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 16:27

Met een 1000D kun je leuke foto's maken hoor! Zoek een rustige achtergrond op, spelen met je diafragma lekker oefenen en lnabewerken voor contrast etc.

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 18:28

Kan ja :) Haha als er maar iemand is die hem vast houd en het ook kan.
Maar goed ik leer het wel, het gaat al beter dan in het begin. :) Ik ga me inderdaad eens bezig houden met achtergrond, laag diafragma en nabewerken. Ik heb hem meestal op 5.6 staan omdat ik dan de foto's het scherpst vind.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:41

Ik merk dat je teveel naar beneden gaat, en te dichtbij staat. neem enige afstand en zoom volledig uit, je kan natuurlijk wel door je knieen gaan dan. zorg er ook voor dat je een mooie en spannende achtergrond hebt en houd rekening met de schaduwen en de zon. Je mag best wat spelen met het beeld :P kantel je camera, speel ermee maakt niet uit :P kan erg leuk zijn!

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 12:37

Dat ga ik ook doen ja :)

Ik zoom liever niet helemaal uit want dan krijg ik zo'n vervormd beeld. Dan gaat hij op breedhoek en kloppen de verhoudingen niet meer..
Ik heb wel gemerkt dat hoe dichter bij ik bij het te fotograferen onderwerp sta, hoe minder scherpte/diepte ik krijg.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:39

wat voor een lens gebruik je dan?

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 13:33

LetsgoKelly schreef:
Ik fotografeer met een Canon EOS 1000D met 18-55 kitlens.