Vraag: Blad wil mijn foto's gebruiken, maar twijfel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

manic

Vraag: Blad wil mijn foto's gebruiken, maar twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 13:01

Aangezien hier nogal wat fotograven zitten...

Ik ben eigenlijk niet meer dan een hobbyfotograaf. Tot vorig jaar ofzo ging ik vaak naar concerten en nam of smokkelde mijn camera dan mee naar binnen en heb zodoende al heel wat bands voor mijn lens gehad. Aangezien dit steeds moeilijker wordt, voornamelijk met grotere lensen en grotere concerthallen doe ik dat nog maar zelden en verder ga ik ook een stuk minder naar bands toe.

Nu was ik onlangs in New York bij een voor mij heel speciaal concert in Carnegie Hall. Ik heb maar geen risicos genomen en in plaats van mijn 40D mijn kleine Ixus meegenomen, wat helemaal geen stom dingetje is.

Maar goed, ik heb dus een aantal foto's genomen die op zich wel aardig zijn, maar kwalitatief echt te wensen overlaten.

Eerder kree ik via flickr een verzoek van Rolling Stone of zij een paar van mijn foto's mochten gebruiken voor hun webeditie. Dat vond ik best stoer en aangezien ze voor web wel scherp te krijgen zijn vond ik dat wel okay. Nu wil ook Hot Press (Ierland) een paar foto's gebruiken maar dan voor druk. Nu heb ik daar wat moeite mee, omdat de foto's in mijn beleving echt niet goed genoeg zijn en weet niet of ik daar wel echt mijn naam aan wil verbinden. Daarbij is het dan uiteindelijk wel leuk dat je foto's op de Rolling Stone en in Hot Press heb staan, maar uiteindelijk wordt ik er geen snars beter van.

Wat zouden jullie doen?

MelanieB

Re: Vraag: Blad wil mijn foto's gebruiken, maar twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:03

Je bent 'maar' een hobbyfotograaf?
Dus snap het dan niet hoor, ik zou het wel doen. :j

manic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 13:05

Het is wel iets waar ik eventueel ooit eens mee verder wil en dan vind ik het niet echt tof dat er foto's rondzwerven waar ik niet echt achter sta. Dat is waar ik dus niet zo zeker van ben.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:07

Sowieso zou ik geen foto's gratis weggeven aan een blad..

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:08

manic schreef:
Het is wel iets waar ik eventueel ooit eens mee verder wil en dan vind ik het niet echt tof dat er foto's rondzwerven waar ik niet echt achter sta. Dat is waar ik dus niet zo zeker van ben.

Ik zou het doen, alle reclame is reclame en enkele zo kan je iets opbouwen. vallen en opstaan dat is het leven. En dan nog... ze vragen zelf achter je foto's dus je kan altijd achteraf daarop inpikken.

Dus niet L*llen maar doen!! Veel succes!!!

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:12

Hmmz ik snap je twijfel. Het zijn niet zo'n super foto's, dus dan vind jij het wat minder als daar jouw naam onder staat. Maar je geeft zelf aan slechts een hobbyfotograaf te zijn (en te blijven?) dus voor je toekomst in de fotografie zal het weinig uitmaken.. toch?
Daarnaast is het meestal niet legaal om een fotocamera naar concerten mee te nemen en zouden ze je nog wel eens 'achterna' kunnen komen om te bekijken of jij deze foto's wel of niet legaal hebt genomen. Het is niet zo fijn als dat niet t geval is en je dan je foto's kwijt bent.. Ik weet niet hoe streng ze hiermee zijn hoor, maar ik dacht dat t misschien zou kunnen gebeuren.
Ik begrijp waarom je twijfelt.. Het is natuurlijk wel een hele eer dat ze jouw foto's vragen! Ik weet niet zo goed wat ik zou doen eigenlijk..

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:14

manic schreef:

Tja, je moet ergens beginnen dus. :)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:15

x_Marr schreef:
Sowieso zou ik geen foto's gratis weggeven aan een blad..

Nee natuurlijk niet! Zij maken een commercieel blad, verdienen daar dus aan en gebruiken de foto's die ze gratis krijgen?! Als je er later echt wat mee wil, vraag je er op z'n minst geld voor! Verder kan ik je standpunt heel goed begrijpen en moet je 't niet doen als je ze niet goed genoeg vindt. Da's antireclame!

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 17:03

elke fotograaf groeit naar jaren..
dus jij ook, dit is een mooie aanbieding.
alleen als je het gratis weg geeft zou ik het niet doen.
ik heb ooit een vriendin gehad. die kreeg een leuke vergoeding voor haar foto.
dus je moet wel helemaal zelf bepalen.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 19:08

Maar je foto's zwerven nu ook al rond op internet; op Flickr en Rolling Stone.

Ik zou er wel blij van worden als me werd gevraagd of mijn foto's in zo'n blad mochten.... :j
Omdat je er nu toch (nog) niet commercieel mee bezig bent zou ik het geloof ik wel doen,
je kan altijd polsen of ze bereid zijn er een vergoeding voor te geven.

Ik word nu wel erg nieuwsgierig.... :D ...linkje??? ;)

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 19:57

Misschien als je de foto's plaats dan kunnen mensen een beter oordeel geven. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 21:05

Altijd op je intuïtie af gaan, als het je niet lekker zit, absoluut niet doen.
Vooral in zulke dingen klopt je gevoel vaak.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 21:38

In dit geval gaat het om deze 2 foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Maar deze zijn dus al behoorlijk kleiner & scherper gemaakt. Ik ben bang dat het voor druk echt een vage bedoening gaat worden.

Ik heb ze inmiddels maar opgestuurd, ben heel benieuwd of ze ze gaan gebruiken.