[TEK][WIP] Paard, II

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

[TEK][WIP] Paard, II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 15:54

Van een heel erg klein pieperklein plaatje in een of ander tijdschrift heb ik dit overgenomen! (was echt pielen!)

Afbeelding
Het prille begin...........

Afbeelding
....... Er verschijnt al iets......

Afbeelding
De eerste lijntjes.......

Afbeelding
Het is al een paard...... alleen nog wat kleur en meer schaduw!

Wordt vervolgd!
Laatst bijgewerkt door Mireille op 16-10-09 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: wip en tag andersom

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:00

Ik zie duidelijk verbetering en voortgang in je werkjes. +:)+ Deze is al een stuk beter dan Lodewijk. Maar je blijft met dat oog rommelen. Je maakt ze te menselijk. Een paardenoog is niet zo amandelvormig als jij ze tekent. Ook de onderkant van de oren stoort nogal, want dat klopt ook niet helemaal.

Verder heb je duidelijk je eigen stijl en daar wil ik eigenlijk niet teveel commentaar opgeven, want een stijl is een stijl.

Vanky

Re: [WIP][TEK]Paard, II

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:18

idd dat oog maar ik vond hem voor de rest wel super mooi ik ben benieuwd naar t eindresultaat :#

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 19:20

Tja, dat oog hè? Ik heb geen vergrootglas en dat plaatje was echt suuuuuuperklein!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:34

HorseyDude schreef:
Tja, dat oog hè? Ik heb geen vergrootglas en dat plaatje was echt suuuuuuperklein!

Waarom kies je dan een klein plaatje? Google Afbeeldingen en je tikt 'paard' of 'horse' in, selecteerd op 'groot' en je krijgt ontzettend veel hits met grote plaatjes van paarden. Doe ik ook als ik wil oefenen met één of ander.

Maar speciaal voor jou (omdat je met Lodewijk er ook al zo moeite mee had), heb ik even snel wat geschetst. Mini-cursus: 'Hoe teken je een paardenoog'. En dit is puur om je te helpen en te laten zien hoe een paardenoog eruit moet zien:

Dit zijn drie aparte tekeningen op 1 papier getekend met zwart pastelpotlood. De schetsen zijn binnen enkele minuten gemaakt, dus let niet op perfectie, het gaat even over de vorm. Heb ze samen ingescand en apart uitgesneden om ze wat groter te kunnen laten zien.

Stap 1. Kijk naar de vorm van het oog. Het gemiddelde paardenoog heeft deze vorm:
Afbeelding

Stap 2. Kijk naar de vorm van de iris en de pupil. Het gemiddelde paardenoog heeft een donkerbruine iris met een zwarte rand die vervaagd naar binnen toe en een rechthoekige zwarte pupil:
Afbeelding

Stap 3. Kijk naar details zoals de lijnen, de rimpels, de lichtpuntjes in de ogen en zet contrast aan:
Afbeelding

Deze heb ik zojuist gemaakt voor het topic: paard in 5 min. Dit oog heb ik 5 min. getekend. Ook even als voorbeeld hoe de vorm eruit ziet:
Afbeelding

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 22:04

@ Duke: bedankt! Maar ik heb dat oog op de tekening precies zo nagetekend als hoe het er stond.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 23:26

Ik ben juist van mening dat je juist je eigen stijl moet ontwikkelen en niet proberen het zo realistisch mogelijk neer te zetten. Die menselijke ogen horen bij je werken, net als de platte, kromme, lange neuzen en puntige oren. Doe zo voort, blijf dat ontwikkelen en laat je niet aanpraten dat het realistisch moet zijn en op de foto moet lijken. En laat je ook 'niks' aanpraten door mij!!
Jij kijkt op een bepaalde manier naar een foto die veel moeilijker is aan te leren dan realistisch natekenen (want dat kan iedereen met een beetje motoriek, kijkvermogen en inzet leren).

Probeer je visie om te zetten naar een breder scala technieken en/of probeer je inkttekeningen op een pakkendere wijze uit te werken dan alleen met (kleur)potlood accenten of wat waterverf op pen omlijningen. Probeer eens wat diepgaandere texturen aan te brengen met pen/inkt door arceertechnieken bijvoorbeeld.
In wezen geef ik je nu dezelfde kritiek die ik je al zolang je op UK komt geef, en het zal ook de laatste keer zijn dat ik je dit commentaar geef, want mijn mening zal inmiddels wel duidelijk zijn. Het is aan jou te bedenken of je daar wat mee wilt doen: wil je realistische paardenportretten maken of paardenkunst?

Ontwikkel dit! Durf meer textuur aan te brengen dan alleen de omlijning en heel voorzichtige accenten op het hoofd. Schep een beeld, een verhaal. Hoe doe je dat? Werk in delen aan je tekeningen. Wanneer je denkt dat hij af is leg je hem een week weg en dan bekijk je hem weer: lijkt het vooral heel erg op eerdere tekeningen? Probeer iets toe te voegen, probeer achtergronden te tekenen, meer contrasten aan te brengen (minder vel laten zien, maar het vullen met inktpuntjes, streepjes, golfjes, enz), een verhaal te vertellen. Geef je paarden een setting (omgeving), in plaats ze te laten zweven tussen twee, drie lijntjes op een wit vel papier. Creëer sfeer, voeg toe. Less isn't always more (en andersom is less soms toch more). Ingewikkeld? Misschien. Denk eens na over wat je wilt bereiken met je tekeningen. Als je dat antwoord weet is er ook duidelijker commentaar te geven: over het (gebrek aan) realisme in je portretten of het gebrek aan durf daar vanaf te wijken.

:)

Ter voorbeeld: je hebt het oog echt niet precies nagetekend zoals het op de foto stond. Echt niet. En dat is helemaal niet verkeerd, in jouw geval resulteert dat namelijk in een beeld dat sprekender is dan de 1000 in een dozijn realistische portretten van de overgrote meerderheid realistische portrettekenaars (niet iedereen, let op mijn exacte bewoordingen, ik scheer niet iedereen over 1 kam, danku, en voel je vrij het er niet mee eens te zijn).
De snelcursus die Duke hier geeft is mijns inziens niet een cursus hoe teken je een paardenoog maar "hoe kún je een realistisch paardenoog schetsen" en is daarin verre van absoluut en je moet je afvragen of het van toepassing is op je werk. Die vraag kun jij alleen beantwoorden, HD!

Wat is je doel met je tekeningen? Daar zijn meerdere antwoorden op mogelijk. Zet ze eens voor jezelf op een rijtje. En dan nog een vraag: wat voor commentaar wil je op je tekeningen?
Succes.

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 23:52

Josav: _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

HD: Ik denk dat je een van de meest herkenbare stijlen hebt van alle kunstenaars hier op bokt, laat niemand je dat afpakken en ga lekker door waar je mee bezig bent :j
Lekker werkjes blijven posten, want ze zijn altijd leuk om naar te kijken, maar laat je vooral niks aanpraten :)

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 06:37

Bedankt allebei voor de supertips... als je al bedenkt dat een tekening van een ander paard van mij al verkocht is voor €250,- én ook nog eens op een kalender komt te staan voor Beautiful People... niet mis hoor!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 07:11

JoSav schreef:
De snelcursus die Duke hier geeft is mijns inziens niet een cursus hoe teken je een paardenoog maar "hoe kún je een realistisch paardenoog schetsen" en is daarin verre van absoluut en je moet je afvragen of het van toepassing is op je werk. Die vraag kun jij alleen beantwoorden, HD!

Wat is je doel met je tekeningen? Daar zijn meerdere antwoorden op mogelijk. Zet ze eens voor jezelf op een rijtje. En dan nog een vraag: wat voor commentaar wil je op je tekeningen?
Succes.

Ach, ik wilde alleen maar helpen met alle moeite die ik ervoor gedaan heb. ;) Ik weet niet precies wat HD wil bereiken en verbeteren, en aangezien ik wel de realistische kant op ga met mijn tekeningen (tja, ben ook een 13-in-dozijn-typje) kan ik alleen daarmee helpen. Maar als het niet op prijs wordt gesteld, dan hetzij zo. Weet ik dat ook weer. Hoef ik me voortaan niet meer zo in te spannen. Ik dacht dat misschien anderen er ook iets aan hadden. Ik moet weer op m'n woorden letten. Goh, bokt op z'n kortzichtigst, ik moest het woordje 'kun' er nog bijvoegen. Anders zouden mensen wel eens kunnen gaan denken dat ik bedoel dat dit de enige manier is. :roll:

Plaats dan geen tekeningen op UK, want dat is een forum voor opbouwende kritiek en niet om iets te laten zien en vervolgens alleen op complimentjes te vissen en alle kritiek naast je neer te leggen onder het mom van: het is een eigen stijl. En ik juich eigen stijlen juist toe. Laten we vooral niet allemaal de 13-in-dozijn-typjes worden, daar zijn er al genoeg van. Maar nu maak ik eruit op dat je geen suggesties mag geven en dat ik hier de kritiek krijg.

Ok, ik reageer misschien wat geprikkeld, maar dat ben ik dus ook. Zal het niet ontkennen. Ik wilde alleen maar helpen. Maar ik hoef niet mijn keuken te laten kijken. Ik geef me namelijk ook bloot door anderen de technieken te laten zien waar ik zelf juist lang mee bezig ben geweest om ze me eigen te maken.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 08:39

Wat ik dus alleen maar wil weten wát jullie van de tekening vinden én (héél belangrijk!) of de VERHOUDINGEN deze keer ook wel kloppen. Ook zou ik wat tips willen horen over hoe je de manen goed en netjes kan tekenen want daar ga ik weleens de boot mee in.

@ Duke: Hulp is ALTIJD goed, van hulp kan je alleen maar leren!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 12:12

HD: Wat ik van je tekening vind heb ik je verteld. Ik ben dus van mening dat je je techniek moet uitbreiden en er wat meer setting in je werk mag. Probeer wat te oefenen met het uitwerken in pen door meer textuur aan te brengen en minder wit vel te tonen. Durf te proberen. Niet elke tekening zal dan mooi lukken, maar dan ontwikkel je je werk. Het is goed je te ontwikkelen en je verder te onderscheiden van de andere bokkers hier op UK. Ik vind persoonlijk je stijl namelijk erg aansprekend.
Wat betreft de verhoudingen: ze worden al wat realistischer en minder karikaturaal, maar alsnog kloppen de verhoudingen voor een realistisch beeld niet; het commentaar van Duke is in die zin dan absoluut op zijn plek.
De kaak, kin, ogen, oren, lengte en buiging van de neus en plaatsing van de hals zijn allemaal op zijn minst twijfelachtig te noemen. Wel vind ik dat JUIST de charme van je werk. Je hoeft echt niet zo nodig realistisch te tekenen om een mooi paard neer te zetten, vind ik. Maar als dat toch je doel is, heb je absoluut heel veel aan het reeds gegeven commentaar, waaronder dat van Duke. Realistisch portrettekenen kun je leren!

De manen: in inkt is dat hetzelfde principe als in grafiet en houtskool, maar sterk afhankelijk van de mate van realisme (nog steeds een kwestie van licht en donker). Het is de kunst van het weglaten. Je zet donkere gedeeltes aan, maar laat tussenruimtes over waar nog net het licht tussen de haren door kan schijnen, haar en licht in verschillende diktes. Daarbij is ook de kleur van het paard en de manen van belang want donkere manen zet je in pen meer aan dan lichte.
Een aantal voorbeelden van hoe je kunt werken met het in pen en inkt neerzetten van een paard (+manen) waarbij je ook gelijk mogelijkheden voor een setting/verhaal ziet:
http://www.dmvi.cf.ac.uk/imageView.asp?illus=UBR003
http://www.dmvi.cf.ac.uk/imageView.asp?illus=UBR004
http://www.dmvi.cf.ac.uk/imageView.asp?illus=OWP014
http://www.dmvi.cf.ac.uk/imageView.asp?illus=ALS001
http://www.dmvi.cf.ac.uk/imageView.asp?illus=FW002
http://www.dmvi.cf.ac.uk/imageView.asp?illus=FEP046 Harige ezels.
http://www.dmvi.cf.ac.uk/imageView.asp?illus=FEP059
http://www.dmvi.cf.ac.uk/imageView.asp?illus=FEP060
http://www.dmvi.cf.ac.uk/imageView.asp?illus=FEP061 Door het weglaten van inkt op een deel op de staart krijg je een glansplek en lijkt de staart te glimmen.
http://www.dmvi.cf.ac.uk/imageView.asp?illus=ESP039
(Zo dat zijn er wel genoeg) Zo vertel je een verhaal en maak je er een illustratie van, maar met wat meer uitwerking kunnen je portretten ook heel goed op zichzelf staan.

Je kunt op de afbeeldingen inzoomen door erop te klikken. Ik heb gekozen voor lichte en donkere paarden. Het zijn overigens gravures. Misschien kun je je ook eens inlezen over arceren en kijken of dat wat voor je is, dan kun je ook wat meer textuur en afwisseling aanbrengen in het beeld dat je schept.
Succes ermee. :) :)

Duke (en ook een beetje HD) : ik begrijp uit je reactie dat je het als kwetsend hebt ervaren, alsof ik daarmee al je moeite van tafel heb willen vegen. Niettegenstaande dat je kleine tutorial zeker van toegevoegde waarde is voor UK heb ik mijn twijfels of het voor HD's werk van toepassing is omdat de mensenogen (naar mijn mening!) bijdragen aan de unieke sfeer in zijn tekeningen. Realisme doet daar mijns inziens afbreuk aan. Dat is uiteraard mijn eigen ongezouten mening. Ik zie in realisme een heel andere waarde en toevoeging aan de kunst dan reguliere (en zeer gewilde) realistische dierenportretten. Dierenportretten hebben hun eigen plaats en kunnen absoluut onderscheidend zijn, maar het streven te onderscheiden is hier op UK slechts zeer beperkt aanwezig en velen bewegen zich in de wil te onderscheiden toch heel erg binnen strict gebaande wegen en zoeken daarin een heel klein rolletje voor hun 'eigen stijl'. Dat moet iedereen voor zich weten, uiteraard.
Ik zie in HD een bokker aan wiens werk ik een grotere waarde toeken dan aan het gros dat op UK post en welke absoluut héél nette werken plaatsen die echter vele malen minder onderscheidend en pakkend zijn (ook dat is mijn mening, en ik ben vrij die te geven). Realisme is in HD's werk, naar mijn mening, ondergeschikt, en daarom is commentaar daarop ook minder van belang. Dat vind ik. :D

Wel zou je tutorial absoluut hier passen, nog ongeacht of je het met me eens bent want je hebt zeker gelijk in je veronderstelling dat bokkers je tutorial op prijs zouden stellen: [UK] [INFO] algemene tips voor tekenaars.
Er zijn inderdaad absoluut bokkers voor wie de tutorial grote waarde kan hebben in het inzien hoe je paardenogen realistisch kunt neerzetten. Het ging mij niet om de moeite die je voor niks zou hebben gedaan maar om HD erop te wijzen dat geen van het gegeven commentaar (ook het mijne niet!) als absoluut hoeft te worden aanvaard en hij degene is die zich moet afvragen of het gegeven commentaar van toepassing is op zijn werk maar daarmee moet HD goed weten wat zijn doel is met zijn werk en zijn uitgangspunt.
UK is weliswaar een bolwerk van realisme maar dat maakt commentaar op grond van ideeën van hoe dat realisme eruit zou moeten zien (het gevreesde "het moet op de foto lijken!") echt niet de enige vorm van onderbouwd commentaar die op UK op zijn plek zou kunnen zijn. Wanneer iemand een portret maakt met als doel "het moet op de foto lijken" dan is zulk commentaar heel gepast, maar wanneer er zeer bewust of onbewust wordt afgeweken van dat streven, waar HD's werk best eens binnen zou kunnen vallen, wordt commentaar op realisme en correcte verhoudingen twijfelachtig.
Of HD daarin bewust is trek ik in twijfel, maar daarom wijs ik hem juist op de mogelijkheid dat er wegen zijn buiten het reguliere realisme dat hier op UK zo populair is. Dat is geen absoluut gegeven; ik wijs hem slechts op een mogelijkheid. Dat is ook geen sneer naar jou en ik denk dat je commentaar zeer waardevol is, maar MOGELIJK meer op zijn plek bij andere werken. Dat is het enige wat ik probeerde duidelijk te maken en het was in die zin absoluut geen aanval op de inhoud van het commentaar maar op de plaats van het commentaar, wat absoluut heel goed zou passen in het algemene topic.
Ik hoop dat je je nu wat minder aangevallen voelt want ik waardeer je bijdragen absoluut en ze zijn zeker van waarde voor UK. Mijn basis is immers ook realisme geweest dus ik weet wat voor werk het vergt en voor UKers is zo'n kijkje in andermans keuken nooit weg. :)

Waarom kan ik nu nooit eens een korte reactie geven? :o

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 15:39

Sjeetjemina-nog-aan-toe-zeg, JoSav! Wat een tekst! Toch ben ik het met je eens dat ik: méér kleur moet inbrengen in mijn tekeningen, méér het blad moet vullen, méér mag afwijken van de betreden paden (niet echt iets realistisch doen)... Ik probeer wel mezelf aan de foto te houden waaraan ik werk, alleen wijk ik constant af... en dat is dus helemaal mijn stijl. Het hoeft nooit altijd perfect te zijn als het maar netjes gebeurd! Van de week trouwens kreeg ik bericht van een bedrijf (Beautiful People heet dat, maakt ook ontwerpen voor espresso-apparaten en espressokopjes, tevens uitgever van drukwerk zoals kalenders en agenda's en stuff :D) dat ze een ándere tekening van mij hadden gekocht in mijn stijl van de somma van ruim €250,= !!! €250 eurootjes zeg! En dat voor een grote tekening op A1-formaat van een galopperend paard waarop hier op Bokt toedertijd heel veel commentaar op was. Dit was niet goed en dat was niet goed....... en nu hebben een paar lui DIEZELFDE TEKENING voor dat hele hoge bedrag van mij gekocht! Heb nog nooit zo snel iets op de bus gedaan... gauw in een rol gedaan en op de post gestuurd.

Even terugkomend op het paard: Ben weer even een stukkie verder, maar nu zit ik weer met die oren, het lijkt nu net alsof het paard FLAPOREN heeft... niet dat ik het erg vind hoor alleen staat het zo maf.

Wat het doel is van mijn tekeningen? Hopen dat het wat vaker gebeurd dat mensen plotsklaps mijn tekeningen verkopen... ergens in een winkeltje ligt ook al een dekbed met een grote hertenkop erop... design by moi!

Citaat:
Ik ben juist van mening dat je juist je eigen stijl moet ontwikkelen en niet proberen het zo realistisch mogelijk neer te zetten. Die menselijke ogen horen bij je werken, net als de platte, kromme, lange neuzen en puntige oren. Doe zo voort, blijf dat ontwikkelen en laat je niet aanpraten dat het realistisch moet zijn en op de foto moet lijken. En laat je ook 'niks' aanpraten door mij!!
Jij kijkt op een bepaalde manier naar een foto die veel moeilijker is aan te leren dan realistisch natekenen (want dat kan iedereen met een beetje motoriek, kijkvermogen en inzet leren).
Helemaal gelijk in, mijn motoriek is niet al te joepie (iemand met een handicap zoals ik!) En ik laat me ook door niemand iets aanpraten... nouja? Dat bovenste door Duke is wel heel handig uitgelegd dus daar zal ik eens even mee oefenen.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:00

@Josav: ik snap 't. ;) Het komt mij nu beter over. De reden waarom ik dit zo neerzette is omdat HD het erover had dat hij een foto had 'nagetekend' en ik dus eruit opmaak dat hij wel streeft naar een realistische weergave. Vandaar mijn uitleg.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:50

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 16:24

Afbeelding

Nou, een beetje kleur erin gegooid, oog heb ik toch maar gelaten zoals het was (was toch al niet meer te redden) en de achtergrond wat kleur gegeven... manen vindt ik zelf best wel gelukt... Vindt het nu wel een tikkie op een Fjord lijken zo! :D

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:40

Ik vind het een mooi begin!
Alleen het stuk waar de hals bij het hoofd komt ziet er een beetje raar uit, ik weet niet hoe ik het uit moet leggen, maar het is net alsof het hoofd er is opgeplakt zegmaar. Voor de rest vind ik het er goed uit zien ;)

JoSav

Re: [TEK][WIP] Paard, II

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:06

@IP: ieh wat een toeval. Je zou het zó denken idd.

HD: ik zie nu nog steeds een zwevend paard zonder setting, jammer. Heb je hem alweer wat verder uitgewerkt inmiddels?

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 12:02

JoSav schreef:
@IP: ieh wat een toeval. Je zou het zó denken idd.

HD: ik zie nu nog steeds een zwevend paard zonder setting, jammer. Heb je hem alweer wat verder uitgewerkt inmiddels?

Nee, maar ik ben het wel van plan bij een ander paard... sorry!

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:34

ik vndt je stijl zo leuk (jaja ik blijf het zeggen!)
Niet zoals iedereen het heeft maar gewoon lekker je eige stijl!
goedzo ga zo door!

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:10

Vind het heel interessant om dit topic te lezen, erg verschillende meningen maar wel goed onderbouwd en geen typische boktdiscussie. Jeej we gaan vooruit! _O-

Ik hou persoonlijk niet van jou stijl van tekenen, maar ik vind je wel beter worden. Dat jou tekeningen worden verkocht zegt al een heleboel, gelukkig besef je dat zelf ook.

Wel een lekkere bevestiging is dat he, €250,- :+ Ik heb een paar maanden terug een opdracht gekregen om een Caravaggio na te schilderen, voor zo'n €600,-. Dat terwijl ik ook pas twee portretten heb gemaakt (jaja, ook 13 in een dozijn standaard paardenhoofden :+). Als je maar door blijft gaan, dan kom je dr wel, allemaal op onze eigen manier :)

Ohja om dan nog even een tip te geven (want dat moet tegenwoordig _O-), ik erger me een beetje aan het oog, dit vind ik inderdaad te menselijk. Trekt dan ook wel weer aan omdat het zo vreemd is, maar naar mijn smaak zou ik het liever ietwat realistischer zien :)

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:13

Doe je het paard in kleur of en zwartwit ?

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 21:20

Xfeno01X schreef:
Doe je het paard in kleur of en zwartwit ?

Zwart-wit!