[TEK] Mijn eerste pastels

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

[TEK] Mijn eerste pastels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 10:04

Schilderen doe ik al langer, maar ik zag hier zulke mooie pastels voorbijkomen dat ik dat ook eens wilde proberen. Dus tijdens m'n vakantie maar eens wat geoefend. Ben dus nu sinds enkele maanden bezig en heb een stuk of 5 pastels gemaakt. Ik ben zelf erg tevreden over de vooruitgang. Ik zal er eens een paar laten zien, want tips en adviezen voor verbeteringen zijn uiteraard welkom.

Deze pastels zijn al gefixeerd, dus om nu tips te geven om deze pastels te verbeteren, is helaas niet meer nodig. Maar juist tips voor in de toekomst, waar ik op moet letten dus.

(Alle tekeningen op A4-formaat. Aantal foto's van het aanvraagtopic, daar zijn sommigen van deze tekeningen ook al voorbijgekomen, mocht je ze herkennen. ;) )

Mijn eerste:
Afbeelding

Mijn tweede (opdracht van bokker) (beetje overbelicht door de flits helaas):
Afbeelding

Mijn derde (meer snelle schets met pastel, niet teveel tijd aan besteed, was meer spelen met kleuren en aparte compositie oefenen):
Afbeelding

Mijn vierde:
Afbeelding

En mijn vijfde en laatste (opdracht van bokker):
Afbeelding

Shoot, zou ik zeggen...

SIEMxFUNNY

Re: [TEK] Mijn eerste pastels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:32

De 4e vind ik persoonlijk afbreuk doen aan de andere.

Je ziet echt dat je vooruit gaat. Al vind ik je eerste, wat meer grovere, vrijere, ook heel gaaf.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:47

De eerste en de laatste vind ik het best. Bij de2e zijn de manen helemaal dichtgetekend, dat is enorm jammer. De 3e is ook leuk :j . De 4e vind ik de achtergrond echt verschrikkelijk zonde van je tekening, die pat er namelijk voor mijn gevoel niet bij.
Je vierde vind ik een stuk beter, van mij had alleen de overgang hals-papier nog wat subtieler gemogen.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 11:51

Bedankt voor het commentaar! Leuk dat jullie allebei de eerste ook goed vinden!

@SiemxFunny: Ik laat ze expres allemaal zien, dus ook de mindere, voor het commentaar. Dus hij kan goed afbreuk doen aan de rest. Moet er van leren. ;) Ik vond zelf de 4de in eerste instantie best leuk gelukt, behalve het gele, maar in vergelijking met de 5de, valt hij zeker uit toon.

@Rinske: Ik zat wat te rommelen met de achtergrond. Had eerst wat donkers, dat weggegumd en daarna het geel. In het echt is het subtieler, maar de scan heeft de randen te scherp gemaakt. Was ook probeersel. Heb hiervan geleerd niets aan de achtergrond te doen. Maar sowieso is de hele tekening wel minder, hoewel ik hem in eerste instantie best leuk vond, alleen vergeleken met de rest wel minder. Snel gemaakt (was ook oefening) en verkeerde kant van het papier (de grove kant).
Rinske schreef:
Je vierde vind ik een stuk beter, van mij had alleen de overgang hals-papier nog wat subtieler gemogen.

Je bedoelt de 5de neem ik aan. Bedankt voor de tip. Ik zal er op letten de volgende keer!

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:54

Dat komt mij bekend voor. Je gaat de lat steeds hoger leggen voor jezelf. Tekeningen die je eerst goed gelukt vond, vind je als je er later op terug kijkt soms helemaal nik meer.
Verder ga met de opmerking over de overgang hals-papier mee met Rinske.
Het zijn fijne platen om naar te kijken :)

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:38

Wauw! Super goed zeg! De vierde is inderdaad het minste.
Maar vooral de laatste: PRACHTIG! :oo :wow: Heb je een link van de grote versie? (aangezien je het bij mijnalbum hebt geupload denk/hoop ik van wel :D ) Lijkt me erg interessant om te zien :) .

Tips zou ik kunnen geven, maar op de laatste niet.
Bij de 4de zijn de kleuren wat flets geworden doordat ze een beetje met het wit zijn vermengd, maar dat soort dingen heb je bij je laatste portret al helemaal goed gedaan. Ga zo door dus! +:)+

(Welk merk potloden gebruik je? En je werkt op mi-teintes papier? )

*Gaat op zoek naar foto's van je schilderijen :D

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:56

Ook even hier mijn complimenten.. ;)

Het is leuk om de verandering te zien van je eerste naar je laatste tekening.. Waarbij ik de laatste natuurlijk fantastisch vind, ookal ben ik niet objectief.. :o

Blijf het knap vinden dat je het zo goed hebt kunnen vastleggen.. Was bang dat een tekening zou afdoen voor een foto.. Maar dat is hierbij zéker niet het geval.. Alle details kloppen gewoon! Ben er super blij mee!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 09:03

Dank je Double. ;) Mooiste compliment blijft als de eigenaar zijn of haar beestje er in herkent.

@Aliesjeh: grote versie wil ik wel laten zien, maar dan ga ik er eerst een copy in zetten. Dus even geduld. Ik teken met goedkope pastelkrijtjes van een onbekend merk en ik heb een doosje van 10 stabilo pastelpotloden. Betere potloden zijn onderweg, want ik wil er wel mee doorgaan maar wil wat meer kleurtjes.
De twee met zwarte achtergrond is op Mi-Teintes, de witte is gewoon schetspapier en de twee beige zijn op goed hobbypapier. Heb nu wel een paar losse velletjes Mi-Teintes gekocht. Wil ik nu mee gaan experimenteren.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:44

Die verandering is echt heel mooi omt e zien! Die laatste is wel erg goed zeg, het lijkt wel een foto :+: Super dat je dat voor elkaar krijgt! :)