Vreemde foto, vraagje aan fotograven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Stybba

Vreemde foto, vraagje aan fotograven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 16:42

Ik hoop dat het goed staat. Ik zag veel vreemde foto topics staan in HK, maar omdat ik niet echt een vraag heb over orb achtige dingen vond ik het hier beter passen, mede omdat deze vraag gericht is naar fotograven.
Ik heb een tijd geleden een vreemde foto gemaakt. Ik kwam hem weer tegen op mijn pc en wou toch wel weten hoe zoiets eigenlijk tot stand komt.

Foto:
Afbeelding

De foto is gemaakt (met een klein oud digitaal cameraatje) toen mijn vader naar golf stond te kijken op tv. Zoals je kan zien is alles scherp (voor zover dat met dat ding kon :+ ), maar lijkt alleen de lichtstraal uit de TV 'bewogen' Het is als het ware een straal aan over elkaar geplakte kopiën van wat er op TV was. Heb hierna nog een paar keer iets vergelijkbaars proberen te schieten, maar elke keer zag ik een gewoon beeldscherm.
Heeft iemand enig idee hoe zo'n foto ontstaat?

Pradaatje

Re: Vreemde foto, vraagje aan fotograven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:45

Waarschijnlijk heb je de camera bewogen toen je de foto maakte. Dan krijg je zo een lichtstraal.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 16:45

Maar zou de rest van de foto dan ook niet bewogen moeten zijn?

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:49

Ik denk - maar ik weet het niet zeker omdat de technische info uit de foto niet meer leesbaar is - dat de foto gemaakt is met flits + een redelijk trage sluitertijd.

Door de flits 'bevriest' het grootste gedeelte van het beeld (je vader). Na de flits heb je je camera (waarschijnlijk) bewogen terwijl de sluiter nog openstond, waardoor de tv 'over de foto' is uitgespreid. Je vader geeft geen licht (die zie je dus scherp omdat hij er alleen door het flitslicht opstaat), de tv wel, daardoor zie je die 'straal' bewogen.

Je kan dit wel expres opwekken, er zijn best wat mensen die dat bij partyfoto's in bijvoorbeeld disco's doen. Een voorbeeldje:
http://farm4.static.flickr.com/3505/322 ... 0847_o.jpg
of:
http://farm4.static.flickr.com/3420/322 ... afe6_o.jpg

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 17:05

Bedankt! Sluitertijd klinkt erg aannemelijk. :j
Ik kan me van de camera herinneren dat ik even niet te veel moest bewegen bij het maken van een foto, anders was die erg bewogen.
Blijft een apart effect...

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 22:07

jah toevallig was ik even aan het uitproberen en het komt inderdaad wat eline echt als je een langesluitertijd neemt met flits krijg je dit :D

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 23:25

je hebt gewoon een geest op de foto gezet :+ nee ik denk dat er een lichtje langsging ofzo met lange sluitertijd :+

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:05

als de flitser hetzelfde is gefocust is als je AV punt, dan is het onderwerp scherp terwijl de achtergrond wel begonen is zoals met deze lichtstreep..