mijn canon 350D... is verouderd...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_JL_

mijn canon 350D... is verouderd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 09:07

Ik geraak meer en meer gefrustreerd,
mijn 3.5 jaar geleden gekochte eos 350D, wordt door iedereen in mijn omgeving afgeschreven...

Het lijkt wel alsof foto's maken tegenwoordig alleen nog te maken heeft met het hebben van een duur toestel?
Maakt het soms niet meer uit wie de foto's maakt?

Mijn toestel heeft maar 8 megapixels, wat tegenwoordig minder is dan de standaard compact camera...
Maar IK ben er tevreden mee, helaas merk ik dat ik minder gevraagd word om foto's te maken in mijn omgeving,
en anderen met dure toestellen die alles in de 'auto' stand doen overal wel iets te doen hebben...

Moet ik mij nu aanpassen aan de dure-fototoestellen-hype of gewoon mijn eigen ding blijven doen?
Zijn er nog fotograferende bokkers die in een gelijkaardige situatie zitten?

Faux

Re: mijn canon 350D... is verouderd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:10

Het gaat om het werk dat je levert en niet om je apparatuur.
Mensen die jou daarom niet vragen zijn kortzichtig en oppervlakkig en waarderen fotografie niet als vak.

Dat is mijn mening dan hé. :)

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:14

Ik vind dat je gewoon je eigen ding moet doen, als jij prachtige foto's kan maken met je camera vind ik niet dat je een ander hoeft te kopen.
En trouwens, mp zegt toch niet alles over de kwaliteit. t gaat er met mp toch vooral over dat je m dan groter kan uitvergroten enzo?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:14

Haha ik merk het ook el hoor. Ik kocht mijn 350D en niet veel later kwam er een vernieuwde versie uit.. de 350D was het niet meer :+

Maar het is net al wat Faux zegt, het gaat om wat je levert niet om je apparatuur (tuurlijk speelt dat een rol ook, want met een compact van 2 mp ga jee geen shoots doen bij wijze van) . Maar met de 350D kan je mooie foto's maken hoor :)

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:17

Niks van aantrekken hoor ;)
En dit soort Hype bestaat al vanaf het begin. camera's worden steeds beter , fotografen worden minder snel gevraagd ;)

Megapixels heeft niks met de kwaliteit van je camera te maken maar met de afdrukken.

en met een 8 megapixel camera kan je zowiezo prima 50*70 afdrukken hoor :D

Ik fotograveer met een 6,5 megapixel en zelf die foto's worden op 50*70 canvas afgedrukt nou geen vuiltje aan de lucht :D

dirtchick

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:17

ik denk dat je daar niets van aan moet trekken, het gaat uiteindelijk om het resultaat, ik had laatst nog een gesprek meteen pro fotograaf die voor magazines fotografeert en ook hij fotografeert met een ouder type camera, hij zegt ik doe niet mee met die heisa, mijn camera doet het nog prima. Mensen die dat tegen je zeggen zijn inderdaad oppervlakkig en zijn meer gadget gericht dan fotografie gericht.

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:19

Gewoon jouw ding doen! Ik heb een panasonic lumix dmc-fz7. Het is nog niet eens een spiegelreflex of wat en hij is al flink verouderd, maar hij maakt nog steeds dezelfde mooie foto's als 2 jaar geleden. Misschien zelfs wel mooier, dankzij mijn opgedane ervaring. Iedereen vindt het niet interessant als ik foto's sta te maken, maar als ze ze dan daarna zien willen ze ze toch wel graag hebben. Waarom zou je dan een andere camera kopen? Ik zou graag een spiegelreflex willen, maar eigenlijk vind ik het een beetje zonde van m'n geld, want deze doet het toch ook?! En daarom moet je je er maar niks van aantrekken en lekker verder fotograveren, het is toch leuk? :P

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:19

Blijf gewoon je eigen ding doen.
Wat vind je zelf van je foto's?

Ik fotografeerde tot over een goede maand met de Nikon D50..."Amper" 6 MP, wel afdrukken op formaat 40x60cm (wat helemaal niet veel gevraagd werd!). Die camera kon perfect mee! Op wedstrijden gefotografeerd, samen met een fotografe die een D2x had, toestel wat 10x zo duur was, maar mijn kleine D50 kon makkelijk mee. Het is dat ik noodgedwongen een andere camera moest kopen (D50 heeft de geest gegeven), anders fotografeerde ik vandaag nog met dat toestel!

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:22

Goed fotograferen is meer dan alleen je camera en meer megapixel zegt helemaal niks, want daar wordt een camera niet noodzakelijker wijs beter van. Als een ander punt in de kwaliteit de beperkende factor wordt kan je nog zoveel megapixel hebben, maar het helpt niks.
Dus als jij nog tevreden bent over je camera zou ik het zo laten. Tenminste, het is me niet helemaal duidelijk hoe belangrijk het voor je is om gevraagd te worden door anderen.

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 09:25

Het feit dat ik er vroeger regelmatig voor betaald werd, en tegenwoordig nog maar amper vriendschappelijk (en gratis dus) eens foto's maak... is toch wel redelijk confronterend en frustrerend...
ik ben en blijf blij met mijn foto's,
maar in mijn omgeving heersen de vooroordelen veel te hard...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:26

Ja dat hoor ik ook steeds vaker. Ik fotografeer ook zo'n 3 jaar nu met de 350D en ben er super tevreden mee. Voor de bruidsshoots wilde ik er een tweede resereve camera maar was helaas niet meer aan te komen dus heb een 450D genomen voor erbij.

Ik ben nog steeds van mening dat diegene die er achter staat het belangrijkst is. maar sommige denken hoe duurder de apparatuur hoe mooiere foto's maar dat werkt niet altijd zo.

Ik al die tijd dat ik shoots doe heb ik alleen maar teverden klanten gehad en dat met een 350D :D

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:27

Maar zit er een duidelijk verschil in tussen de foto's die jij maakt en die diegene maken met een nieuwer toestel?

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:30

Er is wel verschil te zien of iemand met 8, 11, of 15 megapixels staat te fotograferen. Echter zegt het nog niks over of de foto daarmee mooier is. Het verschil zit me vaak in de lens die je gebruikt, En op een 350D kun je prima een grote toeterlens erop zetten en parachtige foto's maken. Ik fotografeer met de 300D dus nog een voorloper van de 350D, en ik krijg nog steeds positieve geluiden te horen. Heb net weer foto's gemaakt voor een folder van het NEWP. Dus trek je er niks van aan, je kunt moeilijk ieder jaar een nieuwe camera aanschaffen.

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 09:31

Ik heb gisteren trouwens de 'eer' gehad foto's te maken met een 50D, een van de nieuwste canons,
en ik vond het in 1 woord een onding... ik vind hem volledig onpraktisch...

een nieuwer toestel werkt iets scherper op groter formaat dan mijn toestel, en heeft automatisch warmere kleuren,
maar die kleuren pas ik nadien met plezier nog wel een beetje aan...
die scherpte is in mijn ogen volledig onbelangrijk voor foto's op 10x15, 20x30,... formaat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:32

Gewoon niet meer zeggen wat voor camera je hebt :) Mijn 400D is ook al 'uit de gratie' maar wordt onder de fotografen zelf nog wel gewaardeerd. :)

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:05

jij hebt een camera al langer in bezit, en je hebt hem dus leren kennen, geef een leek een loeidure camera in haar handen en ze maakt echt wel mindere foto's hoor ;)

het gaat om de persoon die áchter de camera staat.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:06

De meeste mensen in mijn omgeving hebben helemaal geen verstand van types en merken wat spiegelreflex camera's betreft. Ik merk dat zo lang je er leuke foto's mee weet te maken, ze je echt wel (blijven) vragen. Ik ben eigenlijk pas net bezig met mijn Nikon D60, wat ook niet meer het jongste model is. Maar door foto's te blijven maken zijn er telkens weer mensen die dan óók graag willen dat ik een keertje bij ze langs kom. Het is vooral de mond op mond reclame, en ik denk dat het niet zozeer ligt aan het toestel dat je hebt.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:09

Die megapixel hype moet ook eens afgelopen zijn. Straks heb je ze met 50 megapixels. Nou joepie joepie, erg handig als je afdrukken wilt maken op formaat voetbalveld. Het gaat om de lens, die moet goed zijn.

Meid, doe lekker je ding. Schiet gewoon fijne plaatjes. Veel mensen hebben dure toestellen en gooien hem op de auto.
Dan maak ik soms nog mooiere kiekjes met mijn (best wel luxe) compact.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:44

_Sigrid_ schreef:
Die megapixel hype moet ook eens afgelopen zijn. Straks heb je ze met 50 megapixels. Nou joepie joepie, erg handig als je afdrukken wilt maken op formaat voetbalveld. Het gaat om de lens, die moet goed zijn.

Meid, doe lekker je ding. Schiet gewoon fijne plaatjes. Veel mensen hebben dure toestellen en gooien hem op de auto.
Dan maak ik soms nog mooiere kiekjes met mijn (best wel luxe) compact.

Daar ben ik het helemaal mee eens! Mijn moeder heeft nu een compact cameraatje met 10 mp! Ik denk wat moet je er mee? Je maakt met die kleintjes enkel vakantie kiekjes etc en die ga je toch niet af laten drukken in een meter bij een meter ofzo :Y)

Nee ik heb ook een 350D en vind het nog steeds één van de fijnste toestelletjes uit die D serie :) en met 8 mp kun je in principe qua afdrukken al heel ver komen en wie wil er nu uiteindelijk echt enorme afdrukken van zn foto's hebben? Bedrijven misschien? Maar particulieren, voor wie je hoogstwaarschijnlijk fotografeerd zullen dat niet zo gauw doen...

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:14

Ik vind dit persoonlijk dus de grootste onzin..ik ken iemand die een compactcamera heeft, van maar 70euri, zonder speciale lenzen en zij maakt de mooiste foto's..tevens ken ik iemand met eenNikonnogwattus, vraagt geld ervoor en t ziet er niet uit..

Er is tegenwoordig zoveel aanbod van 'zogenaamde' fotograven, dus heel veel keuze en dan kies je uit degene die op op kon zoeken, de beste uit..en iemand die bij je in de buurt woont ;)

ennuh, mocht ik nu een spiegelreflex kopen, zal ik je zeggen dat het ook de 350d wordt hoor ;)

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:31

Het zou mij verder worst wezen wat soort camera iemand gebruikt, als ze maar oog voor de foto hebben.

Heb zelf afgelopen zomer supergave concert foto's gemaakt met een Ixus 990. Had liever mijn 40D meegenomen, maar die is zo lastig mee te smokkelen.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:46

Dure apparatuur hebben is inderdaad echt enorm hip. Het moet er ook nog eens groot en mooi uitzien. Dikke lenzen, zonnekappen waar je u tegen zegt en ook nog eens het nieuwste van het nieuwste en het duurste van het duurste.

Het gaat inderdaad om het werk dat je levert. Ik heb wels eens foto's geschoten met mijn camera op mijn oude telefoon waarvan niemand geloofde dat ze met een telefoon gemaakt waren ;)

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:13

Ik ben van mening dat het fototoestel slechts een hulpmiddel is, als de fotograaf geen feeling en oog voor zaken heeft kun je nog zo'n duur ding hebben. De foto's worden er dan niet mooier op.
Je maakt mooie foto's ik zou als ik jou was me niet laten beinvloeden door deze zinloze hype.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:21

Ik vind het ook grote onzin dat als je een 'oudere' camera hebt, je gelijk niet meer meetelt. Zolang je apparatuur nog prima werkt en je ermee weet om te gaan (en dat laatste is denk nog wel het belangrijkste) zie ik geen reden om nieuwe apparatuur aan te schaffen

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:11

De grootste belangrijkste en meest bekende fotowedstrijd is gewonnen door een fotograaf die zn winnende foto maakte met z'n Iphone.

Mijn beste foto is gemaakt met een simpel compactcameraatje.

Het maakt NIKS uit waar je mee fotografeert. Gaat er om wat je fotografeert. :j