[TEK] [WIP] Haantje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

TE5

[TEK] [WIP] Haantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 13:47

Naar aanleiding van een foto hier op bokt heb ik mijn potloden er weer eens bij gepakt.
Ik gebruik ze niet vaak omdat ik er te voorzichtig mee wil doen en dat voor meer gedoe zorgt dan ik leuk vind.
Grafiet vind ik toch net iets makkelijker en dus ben ik meer geneigd dat te gebruiken.
Maar om deze potloden niet meer te gebruiken is ook zonde, dus ik zie het maar als een uitdaging om dat probleem op te lossen.

Dingen waar ik tegenaan loop zijn dat het papier zo snel verzadigd raakt en je dan in feite niets meer kunt.
Bovendien vind ik het lastig dat je nauwelijks kunt gummen, ik zie tijdens en na het tekenen altijd nog dingetjes die beter kunnen of fout zijn.
Als laatste moet ik mijn potloden wat beter 'leren kennen',
De enige 'veilige' manier om te tekenen is voor mij op dit moment: een blaadje er naast houden om de kleuren op te proberen.

Het haantje ziet er op de foto wat plukkerig en verfomfaaid uit, dus het is een goede foto om eens wat grover mee om te gaan.
Deze tekening is heel wat streperiger en lomper dan ik gewend ben, maar het heeft wel wat.
Het resultaat is dat ik ook veel sneller werk, ik heb tot nu toe in totaal pas 4x een half uurtje er aan gewerkt.

1. In 30 min: de schets.
Afbeelding

Dat ging ineens snel! :wow: Ik had alleen even flinke ruzie met de snavel en waar die nou precies moest komen, verder ging het vrij makkelijk. Normaal ben ik uren bezig met een schets om alles uit te werken en de verhoudingen en vormen precies goed te krijgen. Deze keer heb ik dat expres niet gedaan. Ik gebruik de foto als leidraad, het hoeft geen kopie te worden.

2. Weer 30 min: de snavel en daaronder.
Afbeelding

Ik vind het vrij lastig om wat grover te tekenen, dus ik ben maar bij het makkelijkste deel begonnen: de onderkant van de snavel. Een plat vlak en daardoor krijg je lekker pure kleuren. Van daar uit ben ik naar de 'lellen' die er onder hangen gegaan, in dat kleine stukje ben ik vlakken gaan kleuren, ook over een door elkaar. Ik vind dat dat leuk uitgepakt heeft. Vervolgens ook de veren onder de snavel in grijs getekend, maar dat helaas is wat krasserig en chaotisch geworden.

3. Opnieuw na 30 min: het oog, de hanenkam en bovenkant van de snavel.
Afbeelding

Nu een paar moeilijkere onderdelen. Voor het oog had ik niet de precieze kleur donkerblauw tussen mijn potloden heb zitten en dus ben ik gaan mengen. Dat lukte, maar het papier was inmiddels wel helemaal verzadigd en ik merkte pas te laat op dat er nauwelijks diepte in zit. Desondanks vind ik de kleuren heel mooi geworden. De bovenkant van de snavel en de hanenkam zijn moeilijk omdat veel van de kleuren heel licht zijn. Daardoor krijg ik toch de neiging om heel precies alles te gaan tekenen, wat dus niet de bedoeling is.

4. Alweer een halfuurtje werk: bovenkant van de snavel af en wat veren.
Afbeelding

Als eerste: dit lijkt meer op de echte kleuren van het oog. Inmiddels is de bovenkant van de snavel (bijna) af en ik vind het wel geslaagd geworden, lekker veel kleuren en en toch nog licht genoeg. Ook ben ik begonnen aan wat veren, in de vorige foto zag je al dat ik op de wangen wat was gaan prutsen en bij deze is er linksboven naast de hanenkam nog wat bijgekomen. De bruine veren linksboven zijn eigenlijk wat te rood geworden (al is het niet zo erg als op de foto), maar verder ben ik er daar wel tevreden over. Op de wangen vind ik het minder gelukt, daar is het te veel één vlak grijs geworden i.p.v. een paar grijze veertjes. Daar moet dus nog wat aan gebeuren..

Als laatste:
- A4, geen idee hoeveel grams.
- LYRA Rembrandt Polycolor potloden en een 4H potloodje.
- Tot nu toe 2 uur werk.

Ik krijg graag commentaar, zeker omdat deze tekening voor mij vooral is om van te leren.
Of ik 'm verpest of juist prachtig maak: het maakt niet uit, als ik er maar van leer.
Graag heb ik dat je in je commentaar rekening houd met dat de tekening niet af is, dat het grovere bedoeld is,
en dat ik expres niet heb zitten doormiepen totdat alle verhoudingen helemaal precies goed zijn.
Verder waardeer ik alle goed onderbouwde commentaar. 'Oh wat mooi/lelijk' doet me bij deze tekening niet zo veel :+

Bedankt voor het lezen :)

LeonieL

Re: [TEK] [WIP] Haantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:54

Knap hoor, dat je zo begonnen bent met een kleurentekening! Ikzelf moet die moed ook nog even bij elkaar rapen om aan zoiets te beginnen.. Maargoed, daar gaat het nu niet om :P

Ik vind de snavel en het oog héerlijk om naar tek ijken misschien íéts te fel, Maar ach wat maakt het uit.

De rest weet ik neit, Aan de ene kant wel lekker om het wat rustiger te houden, maar toch zou ik er proberen iets meer kleur in te gooien (dit is voor mij ook alleen maar theorie, want het lukt mij ook nooit :P). En íets minder krasserig.

verder vind ik het een leuke tekening! Lekker speels!
Xxx Sprietlover

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:55

Wat gaaaf!! Dat is Kiwi in zijn 'hahaha-periode' *\o/*
Ik denk dat de snavel nog steeds een beetje krom loopt, aan de onderkant teveel naar links (voor ons rechts). Maar ik weet het niet zeker. De heerlijke blonde, felle blik van m'n kerel heb je perfect gedaan +:)+ Ben zeeer benieuwd naar het resultaat *D

De kleuren zijn al helemaal gaaf joh! Die verzadiging is ook mijn probleem met kleurpotloden.. Gewoon heel licht werken denk ik? Zorg in iedergeval niet dat je van irritantie gaat krassen (dat is mijn valkuil :+ )
Maar wat leuk om dit te volgen zeg!

Voor de geinteresseerde heb ik even de foto erbij geplukt, zodat ze kunnen zien dat Kiwi inderdaad zo belachelijk geniaal kijkt:

Afbeelding

PS: Als ik de foto zo bekijk heb je die snavel toch wel goed kloppend gekregen ;)

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 21:33

Hey, gaaf dat je het topic gevonden hebt! :D
Ik wou je het topic sowieso nog even door pben en vragen of ik de foto er in mocht zetten,
maar dat is niet meer nodig dus :+

Ik geloof dat die snavel wel redelijk goed in vorm is,
alleen het grote oog is iets groter en meer naar links (voor ons) op de tekening :j

Ik moet trouwens zeggen dat ik nu ik die laatste foto zie ik wel even schrik van de felle kleuren,
dat is in het echt wel net ietsje minder.. :+ Het lijken net van die neon-kleurtjes :P

Sprietlover, bedankt, ik vond het idd ook erg dapper van mezelf :P
Maar goed, je kan niks verprutsen voor je het hebt, dus nergens aan beginnen helpt ook niet :)

Er komt als het goed is zeker meer kleur in tegen de tijd dat ik aan het verenpak ga beginnen,
misschien ook nog wat achtergrond etc. Ben aan de andere kant wel bang dat het circustent-achtig gaat worden :P

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 09:02

Niet bang zijn :D
Die felle kleuren maken ook zijn uitstraling feller en geven hem juist die brutale blik ;) Dus vooral doen! En het oog groot is niet zo erg, ik had laatst als tip gekregen dat alles waar veel detail in zit (zoals dus het oog maar ook een paardenhoofd en de benen) dat je dat iets groter moest tekenen omdat het dan al snel klein lijkt. En ook het oog groot maakt hem nog dwazer :D Well done!
(De plaatsing kon inderdaad net iets beter, maar dat ben je aan het mierennoiken)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:28

al een erg mooi begin , ga zo door!
ben erg benieuwd naar t eindresultaat! :)

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 19:01

Daar heb je gelijk in, sammyvriend :j
Da's een goede tip idd, eigenlijk heel logisch, maar daar denk je niet aan..
Heb overigens het wel bewust zo laten staan, vond het wel wat toevoegen.
Helaas weer niet bewust zo getekend, zo 'slim' ben ik nog niet :P

Bedankt Bitje, ik ook :P

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:23

Update update! :) Ik ben benieuwd want het ziet er al gaaf uit.