Ik gebruik ze niet vaak omdat ik er te voorzichtig mee wil doen en dat voor meer gedoe zorgt dan ik leuk vind.
Grafiet vind ik toch net iets makkelijker en dus ben ik meer geneigd dat te gebruiken.
Maar om deze potloden niet meer te gebruiken is ook zonde, dus ik zie het maar als een uitdaging om dat probleem op te lossen.
Dingen waar ik tegenaan loop zijn dat het papier zo snel verzadigd raakt en je dan in feite niets meer kunt.
Bovendien vind ik het lastig dat je nauwelijks kunt gummen, ik zie tijdens en na het tekenen altijd nog dingetjes die beter kunnen of fout zijn.
Als laatste moet ik mijn potloden wat beter 'leren kennen',
De enige 'veilige' manier om te tekenen is voor mij op dit moment: een blaadje er naast houden om de kleuren op te proberen.
Het haantje ziet er op de foto wat plukkerig en verfomfaaid uit, dus het is een goede foto om eens wat grover mee om te gaan.
Deze tekening is heel wat streperiger en lomper dan ik gewend ben, maar het heeft wel wat.
Het resultaat is dat ik ook veel sneller werk, ik heb tot nu toe in totaal pas 4x een half uurtje er aan gewerkt.
1. In 30 min: de schets.

Dat ging ineens snel!
Ik had alleen even flinke ruzie met de snavel en waar die nou precies moest komen, verder ging het vrij makkelijk. Normaal ben ik uren bezig met een schets om alles uit te werken en de verhoudingen en vormen precies goed te krijgen. Deze keer heb ik dat expres niet gedaan. Ik gebruik de foto als leidraad, het hoeft geen kopie te worden.2. Weer 30 min: de snavel en daaronder.

Ik vind het vrij lastig om wat grover te tekenen, dus ik ben maar bij het makkelijkste deel begonnen: de onderkant van de snavel. Een plat vlak en daardoor krijg je lekker pure kleuren. Van daar uit ben ik naar de 'lellen' die er onder hangen gegaan, in dat kleine stukje ben ik vlakken gaan kleuren, ook over een door elkaar. Ik vind dat dat leuk uitgepakt heeft. Vervolgens ook de veren onder de snavel in grijs getekend, maar dat helaas is wat krasserig en chaotisch geworden.
3. Opnieuw na 30 min: het oog, de hanenkam en bovenkant van de snavel.

Nu een paar moeilijkere onderdelen. Voor het oog had ik niet de precieze kleur donkerblauw tussen mijn potloden heb zitten en dus ben ik gaan mengen. Dat lukte, maar het papier was inmiddels wel helemaal verzadigd en ik merkte pas te laat op dat er nauwelijks diepte in zit. Desondanks vind ik de kleuren heel mooi geworden. De bovenkant van de snavel en de hanenkam zijn moeilijk omdat veel van de kleuren heel licht zijn. Daardoor krijg ik toch de neiging om heel precies alles te gaan tekenen, wat dus niet de bedoeling is.
4. Alweer een halfuurtje werk: bovenkant van de snavel af en wat veren.

Als eerste: dit lijkt meer op de echte kleuren van het oog. Inmiddels is de bovenkant van de snavel (bijna) af en ik vind het wel geslaagd geworden, lekker veel kleuren en en toch nog licht genoeg. Ook ben ik begonnen aan wat veren, in de vorige foto zag je al dat ik op de wangen wat was gaan prutsen en bij deze is er linksboven naast de hanenkam nog wat bijgekomen. De bruine veren linksboven zijn eigenlijk wat te rood geworden (al is het niet zo erg als op de foto), maar verder ben ik er daar wel tevreden over. Op de wangen vind ik het minder gelukt, daar is het te veel één vlak grijs geworden i.p.v. een paar grijze veertjes. Daar moet dus nog wat aan gebeuren..
Als laatste:
- A4, geen idee hoeveel grams.
- LYRA Rembrandt Polycolor potloden en een 4H potloodje.
- Tot nu toe 2 uur werk.
Ik krijg graag commentaar, zeker omdat deze tekening voor mij vooral is om van te leren.
Of ik 'm verpest of juist prachtig maak: het maakt niet uit, als ik er maar van leer.
Graag heb ik dat je in je commentaar rekening houd met dat de tekening niet af is, dat het grovere bedoeld is,
en dat ik expres niet heb zitten doormiepen totdat alle verhoudingen helemaal precies goed zijn.
Verder waardeer ik alle goed onderbouwde commentaar. 'Oh wat mooi/lelijk' doet me bij deze tekening niet zo veel

Bedankt voor het lezen