[SCH] Vijf in één portret

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kallandso

[SCH] Vijf in één portret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 18:34

Met tekenen op school moesten we een zelfportret maken. Dat dan opdelen in vijf vlakken, en dan elk vlak inkleuren in de stijl van een kunststroming.
Op school heb ik er ongeveer vijf lessen van anderhalf uur aangewerkt. Ik vond het in het begin alleen écht geen leuke opdracht, heb toen dus voornamelijk gewoon voormezelf zitten tekenen. Pas thuis kon ik er eigenlijk echt niet tegen dat de tekening half af was en ben ik aan de slag gegaan. Kunststromingen googelen en daarna schilderen, bij elkaar zo'n anderhalf uur.

Afbeelding

Ik zou graag commentaar willen, en ook ben ik wel nieuwsgierig of de kunststromingen te herkennen zijn?

detour

Re: [SCH] Vijf in één portret

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:37

Poeh.. Ik zie tachisme, expressionisme, zie werk vanuit de theosofische hoek dmv Mondriaan; realisme en dan houdt het voor mij wel op..

Grappig schilderij!
Toch vind ik het Mondriaandeel er ahw "op"liggen waardoor het niet echt bij het verdere geheel komt..

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:45

leuk schilderij!! alleen dat mondriaan vlak vind ik een beetje storend omdat de persoon er helemaal niet in te zien is.

qua stromingen zie ik linksboven realisme, daaronder expressionisme?daarnaast weer iets van surrealisme. en nu bedenk ik heel hard bij welke stroming mondriaan hoort..... nou ik weet het niet en van die rechter zou ik echt geen flauw idee hebben( het is wel te merken dat ik nooit oplette bij kunstgeschiedenis :P )

edit: even bij de kunstkijker gekeken en mondriaan hoorde bij de Stijl :D

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:54

woot echt gave tekening!

voor de rest weet ik er niet veel vanaf :P

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 20:19

Gaaf! Zie ook nog een stuk Popart geloof ik? :D

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 14:08

Dank jullie :D

Het mondriaan stuk vond ik ook heel moeilijk. Vooral ómdat er niks in te herkennen is, in Mondriaan zijn schilderijen zegmaar. Dus ik zat echt van hoe moet ik dat in een portret toepassen...
Daarom heb ik geprobeerd om het erbij te betrekken, door waar het hoofd loopt, de blokjes kleiner te maken. Van een afstand is het te zien, maar van wat dichterbij, jammer genoeg niet echt.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:35

Grappig gedaan :D
Ik herken hierin linksboven realisme, linksonder expressionisme, in het midden De Stijl , midden onder surrealisme en rechts het Kubisme?

Klopt dat? xD
Bij het vlak van De Stijl had je misschien wat meer met kleur kunnen proberen dat het hoofd er ook een deel in te zien is.
Bijvoorbeeld dat je daar meer rood of blauw gebruikt dan in het andere deel.

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:24

Hij is leuk, maar er had meer uitgehaald kunnen worden. Je hebt er echt vijf verschillende delen van gemaakt, maar je had ook iets meer samenhang kunnen gebruiken naar mijn idee. Als je nou net een andere uitsnede van je gezicht had gemaakt, of bewijze van alleen je gezicht en dan groter had je het makkelijker in de vijf delen uit kunnen werken, en waren deze zichtbaar in je gezicht, en niet in de achtergrond of de ruimte om je gezicht heen.. Wel een erg leuke opdracht, en je laat de stijlen wel mooi zien. Ga je nog eens zoiets maken? :)

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 16:32

janique schreef:
Hij is leuk, maar er had meer uitgehaald kunnen worden. Je hebt er echt vijf verschillende delen van gemaakt, maar je had ook iets meer samenhang kunnen gebruiken naar mijn idee. Als je nou net een andere uitsnede van je gezicht had gemaakt, of bewijze van alleen je gezicht en dan groter had je het makkelijker in de vijf delen uit kunnen werken, en waren deze zichtbaar in je gezicht, en niet in de achtergrond of de ruimte om je gezicht heen.. Wel een erg leuke opdracht, en je laat de stijlen wel mooi zien. Ga je nog eens zoiets maken? :)

Ik snap wel wat je bedoeld met die vijf verschillende delen :j
Ben er zelf ook niet helemaal tevreden over en het komt vooral omdat ik het opzetje in de les totaal niet serieus heb gedaan omdat ik er weinig zin in had :o Ben nu wel bezig met zo'n soort zelfde iets, gewoon thuis :)