[TEK] portret, Just a woman

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eliine

[TEK] portret, Just a woman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 09:18

Okee had geen inspiratie voor een titel :=

Maargoed, stiekem best spannend dit eigenlijk. Vind het altijd heel leuk om werken van anderen hier op UK te bekijken en tips te geven. Maar het begon toch een beetje te kriebelen om dan zelf weer eens iets te plaatsen (sinds lange lange tijd) en te zien waar jullie nog verbeterpunten kunnen vinden in mijn werk, en waar ik zelf de fout in ga.
Wat ik van mezelf al weet is dat ik standaard vast loop op het tekenen van haren. Ongeacht voor mensen of dieren. Dus als iemand een gouden tip (of tutorial) heeft, roep maar!
Nou genoeg gepraat, hier de tekening:

Afbeelding
24x32 cm, grafiet, een hoop uurtjes

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:11

Wow, mooi! Ik kan geen gezichten tekenen... Tenminste... zeker niet lijkend. :o

Maar ik denk dat ik wel een tipje heb voor je haar-probleem. Je tekent gewoon de haren standaard helemaal van boven naar beneden. Je moet accenten leggen, dus ene plek donkerder, andere licht... wacht... ik ga even een voorbeeldje maken en scannen. Soort mini-TUT-je. ;)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:22

Dit is echt heel simpel en snel, dus ik hoop dat je er wat aan hebt. ;)

Je legt wel accenten en werkt goed met donker en licht, maar vooral in het haar kan het beter. Je hoeft niet elke haar van boven naar beneden te tekenen.

Heel simpel en overdreven neergezet doe jij (veel beter dan dit, maar ik wilde het snel laten zien) wat je links op de foto ziet, terwijl je nog meer moet doen wat je rechts op de foto ziet. Maar de donkere plekken donkerder en de lichte plekken lichter, en zo krijg je ook een glans over het haar.
Afbeelding

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 10:25

Dankje! Wat ik al wel doe is met mn kneedgum wat highlights aanbrengen. Maar mss moet ik het dus wat duidelijker/overdrevener opzetten?

EvelijnS

Re: [TEK] portret, Just a woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:40

Goed gedaan, anatomisch zit de tekening goed in elkaar. Wat me wel opvalt is dat de ogen ongelijk zijn, bij het(voor ons) rechter oog heb je de linker onderkant iets te hoog gezet.
Ik mis ook wat contrast, al kan dat ook persoonlijk zijn hoor, want ik houd van veel contrast. Voor een hoger contrast kun je een zachter potlood pakken en de donkere stukken wat accentueren. Over het haar zijn al tips gegeven. :)
Ga zo door, ik ben benieuwd naar meer.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 10:45

Wat het contrast betreft, ik heb deze bewust heel zacht opgezet. Zachte overgangen in het gezicht, om het een rustige/lieve uitstraling te geven. Enkel de ogen wat extra aangezet om die er meer uit te laten komen. Dat ze wat ongelijk zijn klopt helemaal :o maar het viel me pas op toen ik al een stuk verder in de tekening zat, dus wat niet meer goed te corrigeren.
Heb ook wat werken liggen die veel sneller zijn opgezet en daar werk ik met een stuk meer contrast :j Weet niet of ik n voorbeeldje mag plaatsen in dit topic? (ivm de 1 werk per week regel)

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:47

Oké, opzich wel een goede reden om het zacht te houden, maar ik vind de persoon in deze tekening helemaal geen rustige lieve uitstraling hebben(qua gezicht), eerder wat uitdagend. Zou het dan niet mooier zijn om het contrast toch wat te verhogen?
Van mij mag je wel een voorbeeld plaatsen, maar ik zou wel even een mod vragen of het wel toegestaan is.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 10:51

haha grappig dat je dat zegt, de meningen zijn er idd over verdeeld. Mijn intentie was iig om er een zacht portret van te maken. Ben zelf ook wel tevreden wat betreft het contrast :j

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 12:00

Eliine schreef:
Dankje! Wat ik al wel doe is met mn kneedgum wat highlights aanbrengen. Maar mss moet ik het dus wat duidelijker/overdrevener opzetten?

Yep! Mag zeker wel wat meer. Je bent daar te voorzichtig mee. ;)

Je mag volgens mij gerust meer foto's neerzetten. Ik zie zat topics waarin mensen meerdere tekeningen tegelijk showen. Dus waarom niet? ;)
Ben wel benieuwd eigenlijk.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 12:04

doe het je absoluut niet na, maar het eerste dat mij opvalt is dat de kin volgens mij (voor de kijker) teveel naar rechts zit.

Verder idd het ook wat al eerder gezegd is.

Maar nogmaals, ik vind het erg knap!! Complimenten!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 12:19

Nou hier dan even ter illustratie een ander werkje die veeel sneller is opgezet (max. 30 minuten). Meer harde contrasten en iets mindere verhoudingen, maar hier ging het me vooral om de sfeer/uitdrukking. En het oefenen van snel iets neerzetten, en niet te gaan gummen. Ook erg leuk om zo nu en dan te doen overigens. Zeker omdat ik zelf een vreselijke pietlut ben wat tekenen betreft. Dat hebben ze me op de academie wel afgeleerd overigens :')

Afbeelding
scanner en photobucket doen de overgangen tussen licht en donker overigens weinig goed, maar daar hebben meer van jullie last van geloof k :\

Mariekkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 14:09

Kom eventjes zo binnenvallen... :o
Vind je tweede schets (naar mijn smaak) veeel mooier dan de eerste!! Snelle schetsen zijn vaak beter (of je hebt meer kans dat er dan een goeie tussenzit)... ;) en tis mega goede oefening!
Probeer is met Chunky te schetsen!

Even benieuwd: welke academie zit je?

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 14:12

ik blijf ook maar kijken naar de kin, volgens mij klopt die niet helemaal in verhouding??
verder top., vind de snelle schets ook erg mooi

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 15:45

Dankjewel allebei :)

@Mariekk, snelle schetsen zijn inderdaad heel leuk, en ik merk wel dat als ik gewoon 30 minuten aan het werk ga zonder teveel te gaan zitten 'prutsen' dat het portret idd meer dynamiek en kracht houdt. Nu nog de kunst om dat ook in mn uitgebreidere werken te krijgen haha.
Ik zit op de Willem de Kooning academie :) Illustratie

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:46

Mooi werkje, ik vind de ogen inderdaad goed aangezet, maar ze heeft ook vind ik een uitdagende uitstraling. Alleen lijkt de kin iets scheef, alsof ze wanneer ze je recht aan zou kijken een kin heeft die (voor degene tegenover haar) te veel naar rechts staat.

Verder: top, al hou ik meer van je 2e snelle werk, zit meer kracht in :)

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:21

Vind de snelle tekening ook veel beter. Veel krachtiger en ook mooier in verhouding. De eerste is een leuke, nette tekening maar heeft naar mijn idee niks extra's.
De snelle tekening heeft krachtige pakkende lijnen en de arceringen vind ik mooier dan secuur uitgewreven schaduwvlekjes. Ben benieuwd wat we meer van je gaan zien!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 21:24

Leuk om te horen :) Ben me ook steeds meer aan het richten op het snellere. Maar is niet makkelijk hoor als je n pietlut van nature bent :o
Heb nog wel wat dingen liggen van de afgelopen weken, zal ns kijken of k morgen iets nieuws online kan gooien :)