Wat voor verf?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SSDesign

Wat voor verf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 09:20

Voor mijn verjaardag heb ik wat creatieve hobbyspulletjes gevraagd, als zelfhardende klei, houten doosjes om te versieren en kale wenskaarten om te versieren.

Nu wil ik ook graag aan de gang met verf, alleen ik heb hier totaal geen verstand van. Met Google kom ik er niet echt uit wat soort verf waarvoor is en welke merken nu echt goed zijn.

Wat voor verf raden jullie aan voor hout en de zelfhardende klei? En is deze ook geschikt voor gewoon papier/karton? Zijn er nog bepaalde merken die beter zijn dan andere? Ik zie bij heel veel winkels Acrylverf liggen die niet al te duur is. Is dit alleen maar voor op doek of kun je dit ook voor andere doeleinden gebruiken?

Alle tips zijn welkom :)

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:26

silkie

Re: Wat voor verf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:34

voor klei gebruik ik altijd acrylverf en als ik het buiten wil zetten bescherm ik het daarna nog met een laag glitsa parketlak.
Acrylverf kun je ook heel goed op hout gebruiken.

Met die goedkope setjes heb ik niet zulke goede ervaringen. Werkt niet prettig en de kleuren zijn ook niet zo mooi. Heb zelf een setje Rembrandt tubes, maar Van Gogh is net iets goedkoper en ook wel goed. Merk alleen dat die tubes sneller uitdrogen.

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:03

plakkaatverf(ik weet niet precies of je het zo schrijft :P) hield altijd goed op hout en klei, want dat heb ik ook vaak gedaan, en je kunt er ook gewoon mee schilderen op papier en doek :)

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 15:09

Bedankt voor de reacties :D Ik zal eens gaan kijken!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:39

wat hout en klei betreft heb ik er niet zoveel verstand van. Maar ik weet wel dat de goedkoop meestal duurkoop is in de teken/schilderwereld. Zelf heb ik van verf ook de merken Rembrandt (olie) en Van Gogh (acryl) Ben erg te spreken over die 2. Heb een keer een acrylsetje van iemand cadeau gehad van de action (of iets dergelijks) met kwasten en verf. Maar die heb ik na een paar keer gebruiken weggegooid. Zit nauwelijks pigment (kleur) in, droogt uit, mengt slecht etc. Het is in de aanschaf wat duurder maar je hebt er over t algemeen veel meer (en veel langer) plezier van!

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:26

Acryl verf kan eigenlijk overal op. En droogt lekker snel. Ik gebruik altijd Amsterdam.