Welk tekenboek aanschaffen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mas_

Welk tekenboek aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 13:03

Haai

Een tijdje terug ben ik heel voorzichtig een beetje gaan beginnen met tekenen, ik heb niet echt talent ofzo en de tekeningen zijn nou niet bepaald mooi maar er zit wel een beetje vooruitgang in.
Hier op bokt lees ik vaak het commentaar bij tekeningen en pas las ik ook een topic waar iemand een heel stuk had uitgelegd hoe je het beste kunt beginnen met het tekenen van een paard. Dat vond ik er handig!
Ik zit er nu aan te denken om een tekenboek aan te schaffen om hierdoor zegmaar een goede basis te maken en om te leren in de juiste verhoudingen te tekenen.
Is dit een slim idee of kan ik beter oefenen door veel foto's na te tekenen. Of is het wel een idee?
En zoja welk boek zouden jullie mij aanraden?

Groetjes Masjenka

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:01

Goed idee om een boek aan te schaffen. Zelf heb ik ooit een heel oud boekje gekocht op de markt (stamt uit de jaren 40/50) over de anatomie van paarden waar ik alsnog vrij veel aan gehad hebt. Maar uiteraard kun je in boekwinkels enorm veel boeken vinden over technieken, verhoudingen, etc. Zo zag ik toevallig laatst in de boekwinkel een boek over anatomie tekenen (van de mens) voor, ik dacht, 5,-

Waar je wel op zou moeten letten is dat je niet een boek koopt en vervolgens de voorbeeldtekeningen gaat natekenen, maar maak gebruik van de tips en creëer een stijl naar je eigen hand.

Met de meeste boeken heb ik goede ervaringen. Leuk om te hebben en mee te beginnen zijn de dunne boekjes van Librero (waarvan ik 2 heb van Walter Foster). Al vind ik dat hij niet zoveel op de details in gaat en je bent er snel doorheen. Wel leer je om op een goede manier je schets op papier te zetten.

Als laatste wil ik je als tip mee geven om het tekenen vooral veel te doen, goed te kijken, en van je fouten te leren. Ook al ken je de theorie nog zo goed, dat wil nog niet zeggen dat je een goede kunstenaar bent.

Succes! :)

Winandaa_

Re: Welk tekenboek aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 23:07

Wat ik een heel leuk boek vind, is 'Tekenen voor Dummies' !! :D Leuk om te lezen, gevariëerde opdrachten, soms wel grappige dingen, en eigenlijk van alles wat. Eerst 30(?) nu afgeprijst naar 15€

Ook heb ik een boek van de action, van tekenen. Vind ik ook een erg leuk boek, waar ik vind dat alles goed is uitgelegt. Én wat fijn is, errug goedkoop. Mocht je intresse hebben wil ik wel even kijken hoe die heet.. In het boek staan stillevens, mensen, naakt, dieren en nog wel meer.. en dan ook nog verschillend materiaalgebruik. Ik vind het wel een fijn boek.

mas_

Re: Welk tekenboek aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 08:34

@Plaudar: Dat is wel een goede tip van je, ik denk dat ik me dan teveel zou gaan focussen op de voorbeelden om die 'na te tekenen' ipv de tips te gebruiken om een eigen tekening te maken.

@Winandaa_: Ik denk dat ik maar even in de winkel ga kijken naar dat boek Tekenen voor Dummies, dan klinkt wel leuk :P
Het is dan weer jammer dat ik geen idee heb waar in de buurt hier een Action moet zitten dus helaas van dat andere boek.

Nu heb ik van de week thuis een tekenboek van vroeger gevonden met allemaal wilde dieren ben daar nu mee aan de slag gegaan.