Is gummen goed of slecht?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dewii

Is gummen goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 19:04

Hoi Bokkers!
Ik ben me nu wat meer bezig aan het houden met tekenen, serieus tekenen dan. Nu lees ik hier vaak dat gummen slecht is, maar toen ik tegen iemand vertelde dat ik gegumd had en dat dat eigenlijk niet goed was vertelde ze me dat het juist wel goed is. Dan verbeter je je eigen fouten en dat was juist goed. Maar wat vinden jullie, is het gebruiken van een gum om echt dingen weg te gummen (geen hulplijnen) nou goed of slecht?

Groetjes, Dewi

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:22

Tsja, als ik zie dat ik wat fout heb gedaan in een tekening gaat gewoon de gum erover hoor. :D Als je gumt moet je wel opletten dat je geen vlekken maakt, en dat je je papier niet 'kapot gumt'. :)

Bij oefenschetsen om te 'leren kijken' gum ik niet, maar die hebben dan ook een heel ander doel en hoeven geen echt resultaat op te leveren. :)

8nnemiek

Re: Is gummen goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:49

Ik gum eigenlijk maar heel weinig. Ik schets liever ruw met meerdere lijnen over elkaar heen, en daarna gebruik ik een lichtbakje om de tekening in het net op goed papier over te trekken :)
Ik vind altijd dat het papier toch wat te vlekkerig wordt van gummen.
Maar op zich ben ik er niet tegen, veel uitproberen en gummen is de enige manier om beter inzicht in de verhoudingen enzo te krijgen.

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:53

Hangt er vanaf. Als het inderdaad een oefening is zou ik ook niet gummen. Maar een gum zelf is echt niet slecht; je kunt er highlights mee maken en als je meteen in het net schetst (wat de meeste denk ik doen, ik in ieder geval) zie ik niet waarom je niet zou gummen. Ik heb altijd wel een gum naast mijn tekening liggen, of het nu pastel (kneedgum) of iets anders (meestal een witte vlakgom) is waarmee ik teken.

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:37

harstikke goed, die gummenfabrieken moeten toch ook ergens van leven? :P

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:24

Leren van je fouten doe je door erop terug te kijken, dat kan niet als je ze weg gumt :Y)

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:30

aha, dus dat doe ik dan dus fout, ik begin altijd helemaal opnieuw als het niet lukt :o

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:33

Opnieuw beginnen is goed, maar bewaar je mislukte versie, dan kun je later terug kijken waar je fout bent gegaan en waar je de volgende keer op moet letten ;) .

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:38

hum, slimme tip, bedankt! :)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:44

met wat ik werk is gummen bijna niet mogelijk, maar ik maar van te voren altijd een schets met potlood (deze gum ik niet uit) hij is namelijk heel licht dus ook niet hinderent voor potlootsprepen ofzo.

ik vind dat het aan jezelf is! soms is een foutje niet meer te herstellen dan helaas opnieuw beginnen, maar als het kan waarom niet... op de kunstacademie waar vrienden van me heen gaan mag gummen gewoon als het niet veeeeeeeeeeeel te veel is ;)

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 12:46

IcePrincess schreef:
Leren van je fouten doe je door erop terug te kijken, dat kan niet als je ze weg gumt :Y)

Maarr... als je iets weggumt zie je de fout toch ook en dan probeer je het gewoon opnieuw. Als je iets weggumt lijkt me dat je de fout ziet en 'm niet gauw nog een keer maakt.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:46

Fout is het niet. Ligt aan het doel van de tekening.
Soms pak ik express eventjes een houtskoolpotlood, of Bruynzeel potloodje, Dat omdat dat lastig uit te gummen is. Maar dit gebruik ik alleen bij schetsen;) Ligt dus helemaal aan je zelf. Ik gum ook hoor!

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:58

Dewii schreef:
IcePrincess schreef:

Maarr... als je iets weggumt zie je de fout toch ook en dan probeer je het gewoon opnieuw. Als je iets weggumt lijkt me dat je de fout ziet en 'm niet gauw nog een keer maakt.

Als jij een tekening maakt en je gaat steeds dingetjes gummen en verbeteren, zie je dan weken/maanden/jaren later dan nog wat je verkeerd had gedaan? En waarom je het op een bepaalde manier hebt verbeterd?

Daarbij kijk je als je gumt vaak naar details terwijl je in de meeste gevallen beter eerst naar het grote plaatje kunt kijken. Het eerste wat er vroeger bij mij op school gedaan werd was alle gummen afpakken := , onder luid protest natuurlijk, maar achteraf hebben we er ontzettend veel van geleerd. Eerst schetsen en daarna uitwerken, hoe meer je hebt geschetst hoe minder je bij het uitwerken de behoefte hebt om er een gum bij te pakken, je weet immers al wat je moeilijke punten zijn en hoe je die het beste kunt oplossen.

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 12:59

Dat niet nee :P . Maar als het hele been scheel is, dan gum ik het toch echt weg :o . Bij tekenen mochten wij gewoon gummen, moesten zelfs.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 17:39

Ik gebruik meestal kneedgum om wat highlights te zetten, en om kleine prutsfoutjes weg te werken. Tenzij een been bijvoorbeeld helemaal anatomisch fout onder het paard zit. Dan ga ik die gewoon weg gummen :=

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 21:12

ha ja daar gebruik ik t ook wel eens voor vooral dus bij houtskool! zowieso vlekt het dus soms haal ik de kneedgum ook ff over de achtergrond zodat deze wit blijft :)