Pastelkrijt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xkimmx

Pastelkrijt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 11:43

Hallo,

voor mijn verjaardag mag ik tekenspullen uitkiezen, dus dacht ik gelijk, pastelkrijt!
Maar ik heb echt een half uur in de Vingerling gestaan bij de pastelkrijt.. :o
Want in die dozen zitten veel verschillende kleuren, maar er zijn maar een paar krijtjes
bruin.. en dat is wel de meest gebruikte kleur. Maar je hebt ook pastelpotloden?

Ik kan ook wel wat anders nemen..

Maar wat vinden jullie het beste ? Pastelkrijt , pastelpotloden of iets anders?
Oliepastel of pastelkrijt?
En moet ik daar nog speciaal papier voor hebben ? Heb wel een schetsblok,
weet niet of het op dat papier kan? Het is een A3 formaat. ;)

Prijs mag maximum €30,- zijn ongeveer. ;)

Sorry voor al die vragen. :P

hoop dat ze beantwoord worden!
Gr.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 12:32

Ik heb jarenlang met soft pastel gewerkt (tot het niet meer ging ivm reuma)

Pastelkrijt van Rembrandt en Conté vind ik het fijnste om mee te werken :j . Krijt is veel zachter en geeft veel meer en helder pigment af dan potlood, dat is harder en geeft minder pigment af.
Voor details brak ik gewoon het krijt in stukjes zodat je mooie scherpe puntjes krijgt om mee te werken.
Qua papier heb veel op fotokarton gewerkt en ben later overgestapt naar pastelkaart, dat is dik papier met een laagje korrels erop, vergelijkbaar aan fijn schuurpapier. Hier blijft het krijt mooi op liggen en heeft mooie kleuren.

Je kan meestal wel doosjes krijt krijgen met tinten speciaal voor bepaalde soorten tekeningen, in een doosje voor portrettekeningen zitten vooral kleuren die je voor de huis nodig hebt, dus bruine en roze tinten. Voor landschappen meer groene tinten en in de standaard doosjes zit van alles wat. Maar je kunt ze ook los kopen en je eigen doosje kleuren samenstellen.

Oliepastel is vetter, beetje zoals het vetkrijt van vroeger en soft pastel is meer zoals stoepkrijt := .

xkimmx

Re: Pastelkrijt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 12:42

Oke bedankt :D
Daar ga ik wat aan hebben.
Zat zelf te denken aan krijt van Van Gogh. Maar ik moet maar even kijken wat ze in de aanbieding hebben. Kon ook niet al te lang kijken had een vriendin bij me. ;) Maar bedankt voor je 'uitleg'/ervaring.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:34

Ik heb potloden van Giaconda (=koh i nohr), Derwent en Van Gogh, en ronde krijtjes van Windsor & Newton.

Ik gebruik de potloden eigenlijk meer - omdat die wat harder zijn dan krijtjes en minder pigment hebben kan ik daar beter mee in laagjes werken. De krijtjes dekken meteen een stuk beter. Soms is dat handig, en soms kan je in de laatste lagen met krijtjes erg mooi wat highlights aanzetten of wat kleuren voller maken wanneer dat met potlood niet meer lukt.

Gebruik Canson MiTeintes papier, en de velours die ik laatst geprobeerd heb beviel ook goed.
Vond fotokarton wat minder werken - pakt toch net iets minder goed.
(Pastelkaart nog nooit van gehoord IP, even googlen, klinkt goed! Maar ik moet van mezelf eerst wat ik al heb op maken...)

Ik zou als ik jou was een paar losse potloden kopen, en een doosje krijtjes, en Canson papier.

Hier [UK] [INFO] algemene tips voor tekenaars. kan je ook met vragen terecht

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Re: Pastelkrijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 19:02