[SCH] Nightwitch

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Elanor

[SCH] Nightwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 12:02

Ik wil graag wat beter worden in het maken van achtergronden, want vooral het maken van diepte is iets wat ik nog best lastig vind. Daar heb ik me dus op geconcentreerd bij dit plaatje. Met de slagschaduwen van de kantelen in de manestralen ben ik erg tevreden, maar vooral de schaduwen 'op' de rok van de tovenares zouden nog wat beter kunnen. Maar dat was ook wel erg lastig met al die plooien, dus ach... :Y) Ik ben ook erg tevreden met de tovenares zelf. Er zitten nog best wat anatomische foutjes (de linkerarm was hopeloos, als je goed op de schetsversie kijkt zie je ook dat tig hoeken heb geprobeerd bij de onderarm :') ), maar ik vind haar wel sierlijk. :) De volgende keer neem ik wel een ander 'model' sterren dan deze vierpuntige trouwens. ;)

Aquarel (nieuwe Windsor&Newton kleurtjes, heerlijk! :D ) op Fabriano, 24 x 32 cm.

Nightwitch

Afbeelding

Close-up

Afbeelding

En een paar tussenstappen

Afbeelding

drafbalk

Re: [SCH] Nightwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 12:15

Mooi,
alleen vind ik haar armen wat raar kijken, er zitten bij de elleboog bij de voorste arm wat bobbeltjes, nu weet ik dat het volgensmij een soort mouw is, maar toch ziet het er raar uit.
en het topje mocht wat minder steil omlaag lopen, voor mijn doen gaat het te steil naar beneden.
de jurk is heel apart gemaakt. heel mooi met al die kreukels en die diamantjes, je hebt leuk gebruikt gemaakt van de kleuren,
wat ik ook mooi vin dis dat je het zonlicht door de gaten van de muur heen ziet gaan.
hoewel je wel een lichte schaduw van de vrouw ziet, mocht er voor mijn doen nog wat meer schaduw bij.

ik vind dat je het landschap moi hebt gemaakt, en de maan en de sterretjes er leuk uitzien,
je hebt mooi gebruik gemaakt van de kleuren.

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 14:08

Goed werk Fleur, je stijl is erg herkenbaar. Wat me meteen opviel was dat de heks twee rechterhanden heeft. Ga maar eens in dezelfde positie staan en je zult zien dat de duim van linkerhand aan de achterkant hoort.
Je kleurgebruik is zoals altijd super, prachtige contrasten en een waanzinnige compositie.
Wat ik nog mis, is een slagschaduw. De heks zweeft nu. In de schets heb je wel een slagschaduw verwerkt en bij deze schets staat de heks dus ook op de grond.
Voor de rest een prima werk. :j

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 14:20

Tip om meer diepte te krijgen: al in de schets veel meer contrast gebruiken, schaduwpartijen donkerder maken.

Wat ook mag helpen is om een tijdje zwartwit te werken, en werken naar fotos met een lekker contrast.
En dan je meer op lichtval en schaduw concentreren dan op 'of het klopt'.

Mooie sfeer trouwens in je werk! :)

Edit: oh ja, door het tamelijk 'dichte' rood in de lucht haal je die naar voren. Voor het evenwicht zou je de heuvels wat donkerder kunnen maken, voor meer massa. Is maar een idee hoor.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 14:32

Ziet er mooi uit, mooie kleuren!
Ook mooi die lichtstralen door de kantelen - heb je de verf er daar af gelift met en drogere kwast? Of met een natte kwast er nog een keer over?

De hand die verkeerd om zit viel mij ook op ;)

Voor diepte/achtergrond vond ik dit 'regeltje' erg handig:
Hoe verder weg, hoe zachter en hoe meer 'pastel/desaturated' de kleuren.
Als je de voorste bergen iets donkerder maakt en de kleur redelijk verzadigd houdt, komt er nog wat meer diepte in denk ik?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 15:29

Thanks voor de uitgebreide tips!

OMG, Evelijn, twee rechterhanden! 8)7 Ik ga kijken of ik dat nog aan kan passen, want dát is té erg. :') Dat zal ook wel voor een groot deel verklaren waarom ik er zo raar tegenaan keek. Daar staar ik me dus kennelijk toch echt blind op als ikzelf aan het tekenen ben, ik ben er zeker van dat als ik dat bij een schilderij zou zien het me ook meteen zou opvallen. :+

De slagschaduw mag inderdaad nog wel iets sterker. Ik zat daar al mee te dubben - lastig om de grens te zoeken tussen een schaduw echt donker aanzetten en de boel teveel 'dichtplamuren'. Maar aangezien jullie allemaal zeggen dat hij wat donker kan, ga ik er nog een laagje overheen zetten. :)

Drafbalk, bedankt voor je leuke uitgebreide post! :) Het idee met de mouwen is dat ze bij de elleboog zo'n "pof" hebben en dan halverwege de onderarmen weer strak zitten. Ik moet inderdaad ook wat research over corsetten doen, deze is uit mijn hoofd dus het zou best kunnen dat hij wat te steil afloopt. :) Ik zie trouwens dat ik de koorden aan de achterkant nog niet heb gedaan, die moet ik dus ook nog intekenen.

Bedankt voor de tips en het compliment Randalinpony! :) Zeker van jou is dat leuk om te horen met de aquarellen die jij maakt! :D Ik zal eens wat gaan oefenen in zwart-wit, kijken of me dat helpt. Interessant dat rood niet alleen warm maakt maar ook naar voren haalt, dat is een handig trucje om te onthouden. :j

HWK, voor de manestralen heb ik beide technieken gebruikt. :) Eerst maak ik het papier nat, en dep er vervolgens het overtollige af. Dan zet ik een eerste laag op, over de hele muur. Het eraf trekken van de verf waar de stralen komen en het extra water erop laten lopen om de verf te 'verdrijven' gebruik ik daarna eigenlijk tegelijk. Ik trek eerst met een brede kwast de stralen, maar ik blijf ook verf (verschillende tinten, iets blauw of groen) toevoegen op de plaatsen waar het wat donkerder moet worden. Of eerst even een druppel erop laten vallen en dan dat water er meteen weer aftrekken, dat werkt goed als je bijna alle verf er weer af wilt hebben. Het lastige is dat je bij zulke schaduwen geen harde randen wil hebben, dus daarom moet je bij de randen steeds met een natte kwast de randjes zacht maken.
Ook een goede tip om verder weg gelegen dingen matter van kleur te maken. Ik had hier juist bewust de bergen en de stenen grauwig heb gehouden vanwege het maanlicht, mmm. :P Bij 't volgende plaatje met daglicht ga ik wel proberen. :j
(Trouwens, ik wilde deze eigenlijk op de Arches gaan maken - de schets staat er zelfs al op - maar toen kwam ik erachter dat m'n spantape op was. Ook voor de volgende dus. :D )

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:08

hihi haar arm in haar zij is een rechter arm in plaats van een linker :) de duim zit aan de verkeerde kant. vandaar dat hij zo raar lijkt. Ja slagschaduwen zijn mooi, maar mogen van mij harden, ze waren me amper opgevallen. Wat voorgangers zeggen over de schaduwen, daar ga ik met mee. Je mag meer durven, het is allemaal wat braafjes in de achtergrond. En dat maakt hem nogal plat. Je stijl is wel erg netjes, en de manier waarop je de maan hebt uitgewerkt past er helemaal bij! Doe zo voort :)