Ik ben sinds kort wat aan het rommelen met pastels. Het gaat best leuk, alhoewel ik moet wennen aan de rommel die het geeft.
(Hele tafel onder een dun laagje stof.)Ik heb ooit eens een paar goedkopere setjes pastels gekocht:

Maar nu ik zelfs al wat verzoekjes krijg om in opdracht een pastel te maken, wil ik wel wat beter materiaal. Nu lees ik veel over de Derwent-potloden, maar ik zag in de winkel dat je twee varianten hebt: coloursoft en pastel. Wie werkt er van jullie met wat? Hoe bevalt het en wat is het verschil? Is coloursoft ook nog pastel, of zijn dat meer gewone potloden?
Ik wil wel een goede, weloverwogen keuze maken voor ik wat koop, want goedkoop zijn ze niet.
En welk papier is het beste? Ik heb nu een best grof zwart papier, maar ik vind dit te grof. Ik krijg het niet mooi dekkend genoeg, tenzij ik er een flinke laag op teken, waardoor de krijtjes en potloden weer sneller verbruiken.
Enfin, wat gebruiken jullie en hoe bevalt het dus?
dat zijn 'gewone' kleurpotloden met veel pigment, waarmee je laag-over-laag kan werken. (Volgens mij veel info over te vinden via het profiel van Lontje
) en de pastelpotloden van Van Gogh.
. Voor een doosje met 24 kleuren betaal je volgens mij ongeveer 40 euro. De potloden zijn ongeveer 2 euro per stuk. 

Sorry, ik hou op) kan ik bijna niet in lagen werken. Pastel (Ik heb ook die Stabilo Carb0thello's en dan nog pastelkrijt van de action voor maar 3,- of zo) geeft, vind ik, mooiere kleuren. Ik heb daarmee ook geleerd in heel veel (redelijk dikke) lagen te werken, wat je bij die andere vooral NIET moet doen want je papier is meteen verzadigd... Ik kan met de Dc's alleen kleine kindertekeningen maken.