Vraag: Derwent coloursoft of pastel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

Vraag: Derwent coloursoft of pastel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 09:36

Beste mede-UK-bokkers, ik zit met een vraag. Ik weet niet of dit topic goed staat en of deze vraag al eens gesteld is, maar ik kon via de zoekfunctie hier niet over vinden wat ik zocht.

Ik ben sinds kort wat aan het rommelen met pastels. Het gaat best leuk, alhoewel ik moet wennen aan de rommel die het geeft. ;) (Hele tafel onder een dun laagje stof.)

Ik heb ooit eens een paar goedkopere setjes pastels gekocht:
Afbeelding

Maar nu ik zelfs al wat verzoekjes krijg om in opdracht een pastel te maken, wil ik wel wat beter materiaal. Nu lees ik veel over de Derwent-potloden, maar ik zag in de winkel dat je twee varianten hebt: coloursoft en pastel. Wie werkt er van jullie met wat? Hoe bevalt het en wat is het verschil? Is coloursoft ook nog pastel, of zijn dat meer gewone potloden?
Ik wil wel een goede, weloverwogen keuze maken voor ik wat koop, want goedkoop zijn ze niet.

En welk papier is het beste? Ik heb nu een best grof zwart papier, maar ik vind dit te grof. Ik krijg het niet mooi dekkend genoeg, tenzij ik er een flinke laag op teken, waardoor de krijtjes en potloden weer sneller verbruiken.

Enfin, wat gebruiken jullie en hoe bevalt het dus?

Fnanne

Re: Vraag: Derwent coloursoft of pastel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 09:46

Coloursoft is geen pastel :) dat zijn 'gewone' kleurpotloden met veel pigment, waarmee je laag-over-laag kan werken. (Volgens mij veel info over te vinden via het profiel van Lontje :) )

Voorheen waren er de Karisma kleurpotloden, die zijn niet meer te krijgen, in plaats daarvan nu de Coloursofts van Derwent.
Met de pastelpotloden van Derwent heb ik geen ervaring, heb wel gehoord dat ze vrij hard zijn en daardoor lastig werken. Zelf werk ik met de pastelkrijtjes van Schmincke ( :+: ) en de pastelpotloden van Van Gogh.

Wat betreft papier: met de coloursofts vind ik het het prettigst werken op fotokarton. Voor pastel gebruik ik Mi-Teintes van Canson.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 10:45

Ik heb potloden en pastelkrijt van Canson. Vrij duur, maar werkt heerlijk :j . Voor een doosje met 24 kleuren betaal je volgens mij ongeveer 40 euro. De potloden zijn ongeveer 2 euro per stuk.
Ik vind ze geweldig werken :+: .

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:51

Mijn voorkeur gaat naar pastelkrijt, maar omdat dat veel rommel geeft en je het als het af is met een veeg nog helemaal kunt beschadigen, werk ik liever met de coloursoft potloden.
Dat hoeft ook niet zo direct achter glas bewaard te worden om intact te blijven.
Coloursofts zijn gewoon kleurpotloden, maar dan professioneel met veel pigment erin.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 14:27

Sluit me bij de rest aan.
De coloursofts zijn iets 'zachter' dan normale kleurpotloden en je kan er iets beter mee in laagjes werken, maar het komt bij lange na niet bij pastel in de buurt (is wel stofvrij)

Voor papier: zelfde als Fnanne. En ik heb laatst een testvelletje velours gebruikt, dat werkt toch ook wel heeel erg fijn met pastel !!

Ik heb trouwens Gioconda pastel potloden van Ebay, lekker goedkoop daar( in winkel stuk duurder) en werkt prima.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 14:49

Ik heb zelf een heel aantal Derwent Coloursofts. Het verschil (net als hierboven gegeven) met 'gewone' potloden is dat ze iets zachter zijn ;). Ik ben er al 1,5 jaar mee aan het tekenen en het bevalt echt super!

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 16:13

Hée, Ik ben dan niet de topicstarter, maar wil ook wel wat vraagjes toevoegen xD

Derwent Coloursofts, Zijn die duur? Of zijn er ook nog andere gelijke potloden?

Enne.. Om te oefenen, kan dat ook op courant papier? Of werkt dat alleen maar op dat dure karton (uitgebreide tekeningen wel op duur papier, maar om te oefenen)
Xxx (Sorry TS, Als je niet wilt dat ik ook wat vraagjes stel ;) )

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 18:07

@Sprietlover: Tuurlijk niet! ;) Vraag maar raak hoor! Leer ik ook weer van. ;)

Ik ben toevallig in de winkel wezen kijken voor die Derwent en het goedkoopste setje Coloursofts met 12 stuks ligt rond de 25 euro (aanbieding zelfs, normaal iets van 37 euro). Dus niet misselijk die prijzen. :$

Ik ga wel twijfelen zeg... zal ik voor de pastels gaan of toch de Coloursofts... :?

Tja, ik heb dus nu die Stabilo pastelpotloden en ik vind ze niet zo lekker werken. Weinig pigment, denk ik. De krijtjes die ik gebruik (zie foto dus) zijn veel beter, maar ik kan er amper scherpe hoeken en strepen mee zetten en niet gedetailleerd mee werken. (Maar misschien is dat ook kwestie van oefening.) Vandaar mijn overweging om wat anders erbij te kopen.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 19:54

Ik heb zelf pas de coloursofts besteld. Heb er nog niet veel mee gewerkt, maar tot nu toe bevalt het goed. :)

Ik ben zelf echt heeel slordig, dus in mijn geval heb ik gekozen voor de derwent coloursoft. Ik twijfelde ook heel erg. Pastel lijkt me ook heerlijk, maar dan moet ik eerst wat netter en naukeurigere worden. Anders komt het niet goed :+

Weet je niet iemand die bij je in de buurt woont waar je eventueel even wat mag lenen? Dan kan je het uitproberen zonder dat je zelf eerst een heel bedrag gaat neerleggen voor iets wat misschien niet bevalt.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 20:19

Je kunt ook met een paar losse potloden beginnen. Op i`net staan trouwens regelmatig aanbiedingen voor de `magische`kist vol potloden, die alle UK-ers op hun verlanglijstje hebben.
Pastelkrijtjes kun je breken, om zo de scherpe randjes te gebruiken voor het fijne werk.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 11:04

Bedankt voor de tips tot nu toe!
Ik zat ook te denken om gewoon een paar losse pastels te kopen (denk toch dat ik voor de pastels ga), want dan kan ik die wel gebruiken in combi met de setjes die ik nu heb.
Citaat:
Voor pastel gebruik ik Mi-Teintes van Canson
Die heb ik dus nu ook (zwart), maar ik vind de structuur te grof.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:05

Duke - MiTeintes papier heeft twee kanten, heb je de andere kant al geprobeerd :)?

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 11:24

highwaykind schreef:
Duke - MiTeintes papier heeft twee kanten, heb je de andere kant al geprobeerd :)?

*checkt direct*

Verrek!

8)7 :o?

Dit is nog eens een gouden tip voor het blondje! :P

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:30

100% pastel! Ik vind pastel echt VEEL en VEEL beter werken dan die Dc stront dingen. Oh, sorry als ik iemand beledig :=

Met de Dc's (Klinkt als wc's _O- Sorry, ik hou op) kan ik bijna niet in lagen werken. Pastel (Ik heb ook die Stabilo Carb0thello's en dan nog pastelkrijt van de action voor maar 3,- of zo) geeft, vind ik, mooiere kleuren. Ik heb daarmee ook geleerd in heel veel (redelijk dikke) lagen te werken, wat je bij die andere vooral NIET moet doen want je papier is meteen verzadigd... Ik kan met de Dc's alleen kleine kindertekeningen maken.

Duke, die tip van HWK had ik een tijdje geleden ook gekregen, de achterkant werkt inderdaad VEEL beter.
Lees ik nu dat je dat papier in het zwart hebt? Dan ga ik daar ook maar eens naar zoeken (ben morgen jarig en heb al wat geld gekregen waarmee ik de plaatselijke crea-winkel ga plunderen. Heerlijk vooruitzicht --> Pastel potloden van allerlei soorten merken om uit te proberen (heb nu weinig vergelijking) en nu dus ook papier en als ik iets anders vind...)!

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:02

@ Lau: niet alle pastelkrijtjes zijn te breken. Als ik de Schmincke krijtjes zou breken dat blijft er niets over. Ze zijn van zichzelf al erg kwetsbaar :j
@ sammyvriend: iets genuanceerder zou mogen? ;) Ook met de Derwents kan je laag-over-laag werken. Júist met de Coloursofts :j mits je de lagen maar transparant opzet en niet gelijk stevig drukt en de boel verzadigd raakt :)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:20

Dat probleem met de coloursofts had ik helemaal niet, is juist heel fijn in lagen op te zetten. En ik heb hier op bokt al prachtige werken gezien die niks met kindertekeningen te maken hebben. Alleen hebben die kunstenaars wel tijd geinvesteerd in het aanleren van verschillende technieken, om het materiaal optimaal te gebruiken.
Pastel en coloursofts hebben ieder hun eigen voordelen, waardoor de meeste kunstenaars ze beiden hebben en afhankelijk van de opdracht beoordelen welke ze het beste kunnen gebruiken.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:25

(Je hoeft ze niet zo af te kraken?) Met coloursofts moet je inderdaad léren werken. Mijn eerste tekeningen met de DC's leken nergens op, maar nu gaat het steeds beter! Je moet gewoon een fijne techniek leren/ontdekken :j.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:31

Dat is vaak een probleem bij velen. Die kopen weer iets nieuws en houden het na 1 mislukte tekening voor gezien. Alle betere tekenaars hebben enorm veel tijd geinvesteerd in studies om het materiaal en de mogelijkheden ervan echt goed te leren kennen.
Pastels werken bij mij makkelijker, maar dat wil nog niet zeggen dat mijn kistje derwents op de brandstapel beland. Voor dat materiaal moet ik gewoon nog eens meer tijd nemen.

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:13

Wat dat betreft geldt inderdaad: oefening maakt kunst :)
Of het nu werken met een bepaald materiaal betreft of het onder de knie krijgen van vorm/ anatomie; veel doen.

Wat trouwens ook fijn werkt met de pastels is gewoon op fotokarton, het werkt wel gladder en dus kwetsbaarder. Kwestie van uitproberen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:56

ik heb beide
pastel van van gogh (dacht ik uit mn hoofd)
en heb ook de coloursoft.
Ik vind beide erg fijn momenteel ben ik meer bezig met pastel bevalt me echt super!

De coulorsoft vind ik ook super heel veel mee geoefend vond de lagen eerst moeilijk om goed te krijgen, maar we oefenen fijn verder

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:50

Hee,
Ik had Conté 's (waars. ergens in Denemarken laten liggen, ze zijn spoorloos :S) Ik vind die niet zo fijn,
Dat waren van die hééle dikke potloden, niet goed voor het fijne werk...

Dus welk merk is goed (ik zie vaak van gogh voorbij komen etc.)
En welke losse kleuren kopen jullie meestal om uit te proberen??
Xxx

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:07

Ik had er ook heel bewust bij gezet dat IK er alleen kindertekeningen kan van maken. Het is natuurlijk ook zo dat je ermee moet oefenen, en dat doe ik ook nog af en toe wel, maar ik ben nu gewoon even lekker met pastel bezig en de Dc's lukken gewoon even niet. Kan, toch? Sorry dat ik ze dan 'afkraak' maar volgens mij was dit topic er om je mening te geven. Misschien heb ik mijn mening te veel laten blijken...

Ik werk met die dc's ook in hele dunne lagen, maar ik moet blijkbaar nog dunner. Ik leg ze trouwens niet op de afval stapel, ik gebruik ze voor kleine tekeningetjes voor een spel wat ik aan het maken ben ( _O- ) Maar dat lukt dus niet zo goed.

Capriole, ik snap dat je dat denkt na mijn reactie, die was inderdaad iets te heftig. Maar met pastel heb ik ook veel geleerd en ontdekt en daar ben ik ook nog lang niet mee klaar. En de derwents gebruik ik dus ook nog wel.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:14

Misschien eens een andere papiersoort proberen? :)

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:27

Dat is misschien wel een hele goede. Nu ik erover nadenk heb ik alleen nog maar op printer blaadjes en schets blaadjes gewerkt, nogal logisch dat het niet echt gaat. Ik zal tijdens het shoppen (dinsdag denk ik, maargoed niet echt belangrijk) eens kijken voor fotokarton als ik nog geld heb :=

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 21:36

@Sammyvriend: ik vind je eerlijke antwoord juist erg fijn! Ik denk namelijk dat ik er ook niet echt voor gemaakt ben om met de DC's te werken. Zo te lezen moet ik me (weer) helemaal verdiepen in het materiaal en veel oefenen en daar heb ik echt de tijd niet voor. Ik moet wel direct ermee overweg kunnen. Ik heb genoeg aan waar ik nu mee werk. De pastels gaan me juist wel aardig af. Dus ik heb veel aan je mening gehad hoor! En van mij mag je (iedereen) best weleens lekker ongenuanceerd reageren! ;) Soms een stuk verhelderender dan maar om de hete brij heendraaien. En zo komt lekker de discussie op gang.