[FOTO] vlinders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[FOTO] vlinders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:13

Vlinder uit de tuin, gemaakt met automatische stand van de camera. Ik ben een beginner en moet nog het een en ander leren over het hoe en waarom van de werking van de camera.
Afbeelding
Afbeelding

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:51

Van de eerste foto vind ik de kleuren wel érg fel.
Bij de tweede is dit al een stuk beter.
Je kan dit in een fotobewerkingsprogramma oplossen
door de kleurverzadiging iets omlaag te doen.

Probeer als je fotografeert het onderwerp niet alleen in het midden te plaatsen,
maar ook wat te spelen met het opzoeken van de randen en hoeken.
Vaak krijg je dan een wat spannender beeld.

SanderD

Re: [FOTO] vlinders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 20:06

Leuke kiekjes, maar probeer het wat spannender te maken. Ze zijn nu wat te standaard in mijn ogen, niet erg natuurlijk aangezien je nog niet zo lang bezig bent. ;)

Zelf zou ik foto's van vlinders altijd op ooghoogte maken. Bij zulke insecten zul je toch bijna altijd met je knieën in de modder moeten. :j
Verder is de kwaliteit best goed, de vlinder is mooi scherp dus dat zit wel goed. Ik sluit me wel aan bij Kanzi: een spannendere compositie kan ook veel helpen, zoek eens op google naar 'de gulden snede'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 22:31

Dank voor de opbouwende kritiek. Ik heb ze ook nog in andere composities, maar of de vlinder heeft zijn vleugels dicht en dat is bij deze soort zwart of vaal of ze zijn niet scherp.
De foto's zijn wel op ooghoogte gemaakt. Ik heb een vrij hoge vlinderstruik in de tuin. Ik google gelijk even op de gulden snede, dank voor de tip!

Even de kleurverzadiging bijgesteld
Afbeelding
Ik ben even aan het googlen geweest op de gulden snede en heb tevens wat foto's doorgekeken. Ik fotografeer veel aan het water en in weides, maar ik moet wel zeggen dat ik toch wel veel in het midden fotografeer. Ik zal dat in het vervolg eens anders aanpakken.

Als ik het goed begrepen heb staat de stern in mijn foto dus op een redelijke plaats in de compositie, even verder niet op de kwaliteit van de foto gelet :o ? Hij mocht iets meer naar boven en naar links.
Afbeelding

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 07:17

Klopt helemaal.
De vogel zit dan op een kruispunt van 2 'sterke lijnen',
wat de foto meteen een stuk krachtiger maakt.

Nog een tip voor als je hier weer foto's plaatst;
ze mogen best een beetje groter, je mag tot 800 pixels op de lange zijde.
Ik doe meestal de liggende foto's 800 pixels breed,
en de staande 600 pixels hoog, dan past het zonder scrollen op het beeldscherm. ;)
Ook kan je beter uploaden bij bijvoorbeeld www.tinypic.com ,
dan blijft de kwaliteit van je foto's beter.