[SCH][WIP] Boy en Raven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

[SCH][WIP] Boy en Raven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 14:36

In opdracht van een vriendin ben ik haar paardjes aan het schilderen. Om het resultaat zo goed mogelijk te krijgen, sta ik open voor het kritische oog van mijn mede-bokkers. ;)

Het is acryl op canvas (100 x 80 cm). Je ziet de voorbeeldfoto erbij hangen, maar ivm copyrights en dat het niet mijn paarden zijn, wil/durf ik de orginele foto niet hier te uploaden. Dat mag de betreffende bokker van wie de paardjes zijn eventueel zelf doen. ;)

Stap 1:
Ja ja, ik weet 't, ik smokkel... 8-) maar ik ga nu eenmaal voor het beste resultaat op een zo efficiënt mogelijke manier. Dus even projecteren. Maar ik moet erbij zeggen dat het dan nog zoeken is naar de juiste verhouding, want door het zo uitvergroten van de lijntjes kunnen met het natrekken van de lijnen nog fouten gemaakt worden.
Afbeelding

Stap 2:
Sterk verdund met water, kleur ik eerst de grote vlakken in om zo de volgende lagen beter dekkend te krijgen. Ik vind niets zo lelijk op doek als van die witte stipjes, als je begrijpt wat ik bedoel.
Afbeelding

Stap 3:
Achtergrond in een harde kleur blauw zodat de paarden (omdat daar veel oranje tinten inzitten) van het doek gaan knallen.
Afbeelding

Stap 4:
Boy (arabier) vordert aardig. De manen zijn hier nog niet helemaal klaar. En het halster moet nog.
Afbeelding

Ik ben tot nu toe zover:
Stap 5:
Boy is zo goed als klaar. Begonnen met Raven (paint). Daar ben ik dus weer bezig met de grote vlakken alvast van een basislaag te voorzien.
Afbeelding

Stap 5: - detail van het hoofd:
Op de foto zit er nog een ketting bij het halster, maar het halstertouw is weg gePhotoShopt. Dus ik moet nog even met de opdrachtgever overleggen of zij vindt dat het kettinkje weggelaten kan worden. Kan me voorstellen dat het op het doek een beetje misplaatst is. Ook moet ik het rechteroog (voor de kijkers links) nog doen.
(hij is iets te oranje vergeleken met IRL)
Afbeelding

Noot: alle foto's zijn in Picasa bewerkt om ze zo realistisch mogelijk over te laten komen, maar nog zijn de kleuren niet zoals IRL, helaas.

Eigen commentaar: ik ben nog niet helemaal tevreden over het ene neusgat. Het lijkt wat te klein.

Nou... shoot, zou ik zeggen. ;)

TinkerTom

Re: [SCH][WIP] Boy en Raven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:50

erg mooi!! het arabiertje spreekt al erg mooi! het neusgat lijkt idd wat klein, zeker voor een arabier! voor mijn smaak heb ik weinig commentaar, misschien dat ik het oog nog wat dof vind maar meer heb ik niet... ga zo door!

raven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:55

WOW ik vindt hem echt helemaal te gek worden.

Mijn kanjers op het doek. Tamara onwijs bedankt al vast.

Ik zou idd de ketting weg laten.

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:20

Erg mooi begin! Arabier heeft al een mooie uitstraling, alleen zou het hoofd volgens mij wat langer mogen. Dat is het nadeel van projecteren, als je het in dezelfde verhouding overneemt komt het soms niet lekker over op doek.Ik moet wel zeggen dat k het op de laatste foto meer zo vind lijken dan de een na laatste dus misschien ligt het ook aan de foto van het schilderij.

Kleuren staan mooi zo bij elkaar dat oranje tegen het blauwe. Ik ben benieuwd hoe dit gaat worden :j :)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 15:25

Bedankt allemaal. Dat kan kloppen wat je zegt Janique. Het doek staat iets schuin omdat het op een schildersezel staat. Het fototoestel probeer ik ook iets schuin te houden, maar nog is de hoek waarin ik de foto neem iets vertekenend. Als ik straks verder ben, zal ik het schilderij eens recht tegen de muur zetten en dan een foto maken.

@TinkerTom: een mooi compliment dat jij naar jouw smaak weinig commentaar hebt. ;)

oudelinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 16:11

Wat gaaf...........!!!!!!
Ik herken Boy er helemaal in!!!
Ik ben zeer benieuwd naar Raven!!
Mijn complimenten hoor!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 23:42

ik vind hem echt schitterend worden.
zo levensecht.
prachtig schilderij word dat

Ciinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:11

Wauw ! ...
Heel erg mooi, knap hoe je met de acrylverf om kan gaan.
Ook een erg leuke foto om mee aan de slag te mogen gaan!

Ik ben heel erg benieuwd naar verdere vorderingen en zeker naar het eindresultaat.
De schaduwen vind ik erg mooi, het neusje en de manen zijn ook helemaal top.
De oortjes vind ik wat licht gedetailleerd in verhouding met de rest, maar is niet storend.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:25

Wauw, wat een werk moet dat zijn op dat formaat! :oo
Je hebt een erg mooie stijl!
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 20:54

Bedankt iedereen!

@Ciinderella: dat zei ik ook gelijk: dat is een gave foto om te schilderen! Dat wordt gaaf op doek! En van die oortjes had ik zelf ook al gezien. Stoorde mij wel. Dus nu jou het ook opvalt, ga ik het toch nog wat detaileren/aanpassen.

@Muurp: het is ook gewoon kick om op zulk formaat te schilderen. Dan heb je tenminste ook wat aan de muur hangen. :D

Hierbij nog wat vorderingen. Ik denk dat ik nu niet meer zo lang bezig ben voor het schilderij af is. Het moeilijkste is immers achter de rug: de hoofden schilderen en zorgen dat ze de juiste uitstraling krijgen.

Stap 6:
Onderlaag van het hoofd Raven geschilderd.
Afbeelding

Stap 7:
Raven z'n hoofd is nagenoeg af.
Afbeelding
Nog aanpassen:
- halster nog
- voorpluk nog
- boven oog nog te donker
- neusgat nog niet helemaal goed
- lichte streep op neus aan de linker aanpassen, loopt te krom

De kleuren zijn niet helemaal goed overgekomen. Wordt hier ook al donker. Om het verschil aan te geven:
Zonder flits
Afbeelding

Met flits
Afbeelding

De echte kleuren liggen ergens in het midden. Neigt meer die van zonder flits, maar dan minder dof.

Noot: Raven heeft zand op z'n neus/bovenlip. Als je het schilderij ziet, herken je dat wel goed, maar zo op een fotootje in het klein, kan ik me indenken dat je afvraagt wat dat is. ;)

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:13

echt heel erg mooi gedaan zeg!
als je die onderlaag ziet denk je,
ja leuk.. kan ik ook wel.
en daarna treed je in detail.

Zo mooi gedaan! echt levensecht.
heel knap. heel gedetailleerd!

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:39

Wow de paint knalt al van je doek terwijl hij nog niet eens af is :oo Hoewel ik de arabier ook mooi gelukt vind trouwens.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:44

Ik vindt het super gelukt eigenlijk en ben erg benieuwd naar het eindresultaat :D Zien ;)

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:46

heeey,

wat een prachtig werk zeg.
toevallig ken ik boy in het echt en het is hem echt sprekend _/-\o_ :~

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:32

Wow wat een mooie schildering!! :j Ik ben ook benieuwd naar het eindresultaat.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 11:22

Iedereen bedankt voor de reacties. ;)

Ik ben even op vakantie geweest. Dus ik hoop vandaag of morgen weer verder te gaan en dan snel weer een update te kunnen laten zien! :D

lcranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:49

Wauw!! Ziet er goed uit.
Inderdaad vond ik Raven z'n snoet wat raar....nu blijkt het zand te zijn.
Ga zo door!!!

samba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:02

he tamara. wat goed. ziet er heel mooi uit. Doe je ook appaloosa's ;-)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 15:14

samba schreef:
he tamara. wat goed. ziet er heel mooi uit. Doe je ook appaloosa's ;-)

Voor een meerprijs! Weet je wat een werk dat is al die vlekken en stippen... :+ :P
Nee, dat is uiteraard een geintje. ;)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 21:41

Ok, ik ben niet heel veel verder, maar ik heb al wel het zwarte gedeelte van Raven af (t.o.v. de vorige stap dus de hals en deel flank) en het halster. En doordat het halster af is, is het gelijk een stuk meer af, zeg maar...

Stap 8:
Afbeelding

Stap 8: Uitsnede van Raven.
Afbeelding

Nu nog het witte gedeelte, de manen en voorpluk en dan is het nog wat dingen bijwerken. Dus ik hoop in de loop van volgende week klaar te komen met dit doek.

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 22:32

hij wordt echt super gaaf!!

ik weet niet of je nog wat aan de schaduw gaat doen op de arabier maar ik vind hem nu te hard.
en ik zou er misschien zelf voor keizen het zand op de neus weg te laten, ik vind het best storend.
verder ze spatten echt van het doek af! top!

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 22:35

Mooi gedaan! Al ben ik (jaaa eigenwijs als altijd) erg benieuwd naar werk als je uit de (wat) losse(re) hand zou werken!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 07:51

TinkerTom schreef:
hij wordt echt super gaaf!!

ik weet niet of je nog wat aan de schaduw gaat doen op de arabier maar ik vind hem nu te hard.
en ik zou er misschien zelf voor keizen het zand op de neus weg te laten, ik vind het best storend.
verder ze spatten echt van het doek af! top!

Wat zou je dan adviseren over die schaduw? Moet ik gewoon de randjes wat vervagen? Ik neem aan dat je de schaduw bedoelt die rechts achter op de buik zit.
Je hebt denk ik gelijk wat betreft het zand. Ik dacht dat het wel leuk speels detail was, maar zolang je niet ziet dat ze op het strand staan (wat zo is), leg je de link niet.

@Sall: de lossere hand? Je bedoelt zonder een foto na te tekenen? Of minder gedetailleerd?

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 12:55

Mooi gedaan zeg! Ik volg het topic al een tijdje en ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Mooi hoe je het zwarte paard laat glimmen. De schaduw moet je inderdaad wat minder hard maken. Dus lichter maken en ook in een bruine kleur maar dan een tint donkerder dan het bruine paard.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 13:15

Nou, hij is zo goed als af!

Ik heb Raven afgeschilderd (witte gedeelte, manen en voorpluk), de schaduw bijgewerkt, de oren van Boy meer gedetaileerd, de neusgaten van Boy verbeterd en de 'snor'-haren geschilderd.

Wie nog dingetjes ziet, graag commentaar. Ik wil het schilderij vrijdag gaan fixeren, dus tot die tijd kan ik nog dingetjes veranderen.

Stap 9:
Klaar!
Afbeelding

Detail Raven:
Afbeelding

Detail hoofden:
Afbeelding

Ik ben er zelf erg tevreden over! :D