[FOTO] eerste keer op fotokunst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

[FOTO] eerste keer op fotokunst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 17:05

Sinds enige tijd ben ik geintresseerd in fotografie. Heel terecht vind mijn vriend, en ik eigenlijk ook, dat we eerst even moeten kijken of ik wel een beetje aanleg heb om te fotograferen voor er een duur (semi) professioneel fototoestel komt.
Op dit moment fotografeer ik dus met een doodsimpele samsung L100, 8.1 megapixel.
Ik zou hier graag tips en commentaar willen ontvangen maar houd er wel rekening mee dat deze camera niet veel voorsteld, al fotografeer ik natuurlijk niet op de automatische stand.
De foto's zijn verder onbewerkt, enkele in zwart wit, ingesteld via de camera.

foto's heb ik geupload naar mijnalbum en photobucket, maar via photobucket zijn ze veel te groot om hier te plaatsten (wel beter kwaliteit) Dus voor origineel klik op linkje.

De nieuwste foto's

1. verwelkte bloem in de achtertuin
Afbeelding
http://i354.photobucket.com/albums/r405 ... 1248104902

2. bloeiende bloem in de achtertuin
Afbeelding
http://i354.photobucket.com/albums/r405 ... 1248105068

3.
Afbeelding
http://i354.photobucket.com/albums/r405 ... 1248105183
deze had net iets scherper gemogen

4.
Afbeelding

5. Onze kat: muis
Afbeelding
http://i354.photobucket.com/albums/r405 ... 1248105326

Oudere foto's
5. Onze hond: kady
Afbeelding
http://i354.photobucket.com/albums/r405 ... 1248105562
vind de foto wat kleurloos...was niet helemaal de bedoeling haha

6. Koe in de wei
Afbeelding

7. bloem
Afbeelding
http://i354.photobucket.com/albums/r405 ... 1248105761

8. bloemen
Afbeelding
http://i354.photobucket.com/albums/r405 ... 1248105838
Laatst bijgewerkt door Mireille op 20-07-09 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [foto] > [FOTO]

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:13

Niet van toepassing meer!
Laatst bijgewerkt door BertBaley op 20-07-09 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 17:15

foto's zijn ook bij photobucket geupload, de linkjes staan er onder, krijg ze hier zo niet geplaatst, veel te grote bestanden... staat ook in de tekst die boven de foto's staat ;)

BertBaley

Re: [foto] eerste keer op fotokunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:16

Sorry ik kijk weer eens half!

Ik heb geen commentaar kan zelf geen foto's maken haha!
Maar vind ze wel mooi!

Rennie89

Re: [foto] eerste keer op fotokunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:17

next time de foto's zelf verkleinen en uploaden met tinypic ofzo, dan hoef je de foto's niet in linken te doen en hoeven wij nie de moeite te doen omoveral op te klikken :+ want neit iedereen heeft een snelle computer haha

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 17:21

ik heb allemaal nog niet zo veel verstand van die software waar je mee kunt verkleinen / bewerken enzo... kom ook nog net pas kijken...maar goeie tip voor de volgende keer :)

Rennie89

Re: [FOTO] eerste keer op fotokunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:25

je kan zelfs met paint verkleinen :+ staat ergens, heb hetnu niet bij de hand, maar niet zo moeilijk uit te vinden. Dus mischien dat proberen?

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:37

Leuk dat je ook bent begonnen met fotograferen!
Makkelijke tip voor het uploaden: gebruik imageshack.us. Daar kun je aangeven hoe groot je wilt dat ze worden (ze worden dus tijdens het uploaden verkleind als het ware). Ook kun je het programma Photofiltre downloaden, hier kun je zelf ook makkelijk mee verkleinen (en bewerken). (Je mag me ook PBen als je er niet helemaal uitkomt hoor!)

Ik wil je eigenlijk gewoon wat simpele tips adhv deze foto's meegeven.
1. Een foto kijkt fijn als hij scherp is. Maar ik denk dat je dat zelf ook al weet, gezien het verschil tussen foto 3 en 7.
2. Zorg ervoor dat er geen storende elementen zijn op de foto. Dit zijn zowel dingen in de voorgrond (foto 4) als heel veel dingen in de achtergrond (maar daar kun je je later mee bezig houden.)
3. Zorg ervoor dat het onderwerp van je foto helemaal op de foto staat. (staart van de kat op foto 5)
En als laatste. 4. Let erop dat je horizon recht is, dit maakt een foto vaak een stuk mooier.

Probeer hier lekker mee verder te gaan.. en dan heb jij zeker over een tijdje wel een leuke camera!
Ohja, nog een tip: als je een beetje de aanbiedingen in de gaten houdt, zijn er vaak hele leuke spiegelreflexcamera's te koop. Ook met een simpel toestel kun je goede foto's maken, het is immers de fotograaf die de foto moet maken, en niet het toestel.

Succes!

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 18:19

Dank je voor de tips... hier heb ik echt wat aan :)
Zal voortaan met imageschack uploaden. Photofiltre heb ik wel, maar dat moet ik allemaal nog even uitzoeken hoe dat werkt.
T is allemaal best lastig al dat gedoe met die software,,, maar het belangrijkste is toch nog wel dat je lol hebt met foto's maken.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:02

Je kan ze WEL instellen zodat ze op Bokt passen, gewoon aanklikken Reduce to: en dan kiezen voor 800 x 600 (15" screen)
Zo doe ik het altijd en dan passen ze wel op bokt! Verder vind de foto's wel OK! :)

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:06

In principe maakt het niet uit met wat voor camera je de foto's maakt. Het gaat er ook om of je een bepaalde kijk hebt op je onderwerp om deze zo sprekend mogelijk op de gevoelige plaat te krijgen. Dit zou zelfs met je mobiel kunnen :')
Natuurlijk wil je naast sprekende foto's ook dat de kwaliteit van de foto's, (en dus de kleur, ruis, pixels ed) in orde is. Dan kan je idd beter kiezen voor de wat betere (spiegel reflex) camera.

Probeer bij je onderwerpen op oog hoogte te blijven. Zoals je dit gedaan hebt met de koe. Een leuke foto. Alleen jammer van het prikkeldraad. Hierbij laat je zien dat je zelf niet echt in het land zit. Het is een storende factor op de foto. Je zou hem achteraf weg kunnen werken maar het mooiste is natuurlijk om deze vooraf al niet op de foto te zetten. Kijk dus goed naar je onderwerp en daarbij ook de delen die storend kunnen zijn. wat maakt je foto sterk? wat zwakt je foto af?

Een goed voorbeeld vind ik dan weer de foto van de kat. Deze vind ik zelf totaal niet spreken. Het is een foto van een kat die er wat sloom op staat. Leuker zou misschien zijn om hem er of helemaal op te zetten (hij mist zijn staart) of om een gedeelte er op te zetten, (zijn kop) ga op oog hoogte zitten met de kat. Zorg dat je zijn aandacht hebt, of juist totaal niet als hij aan het jagen is bijvoorbeeld. Nu valt hij een beetje weg in de ondergrond.

Hou ook rekening met je horizon, en de voor en achtergrond wat op bepaalde foto's rommelig over kan komen. Dit was al is aangegeven zie ik nu :D

Verder zou ik zeggen: Ga vooral zo door. Alleen door veel te oefenen krijg je het onder de knie/ in de vingers...

Suc6!!

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 15:25

Dank je voor de tips, ik ben vandaag al gaan oefenen met de tips die _marianne gaf. Moet zeggen dat het afentoe echt helemaal mislukt haha.

Vind het wel fijn om opbouwende kritiek + tips te krijgen en probeer er ook echt wat mee te doen.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 15:38

haha lastig is het soms wel. Misschien ook handig om (als je met verschillende instellingen werkt) op te schrijven wat er bij welke instelling met je foto gebeurd. Zo krijg je meer een beeld van wat je aan het doen bent. (als het om de instellingen gaat uiteraard :D )

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 16:50

nog even over die kat... het is vanzichzelf een hele luie kat hihi... had nog veel meer foto's van hem, wat jij dan zei van een gedeelte van de kat er op zetten zodat de foto sprekender word.

hoe vinden jullie dit dan - deze zijn nog gemaakt voordat ik jullie tips kreeg

1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding

vind persoonlijk de tips mee genomen dat het gras stoort, maar de foto's zijn wel interessanter om naar te kijken en bij de tweede had ik wat beter op dat pootje kunnen letten, was denk ik mooier geweest als het er net wel op had gestaan. foto 3 is jammer genoeg niet helemaal scherp en ook daar vind ik de achtergrond een beetje storen.

hihi echt grappig door die paar tips kijk ik al gelijk heel anders naar mijn foto's

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:59

Foto 1 vind ik nog steeds niet zo.
Foto 2 vind ik wel weer een erg grappig moment.
Foto 3 is idd op de achtergrond scherp gesteld ipv de kat zelf. als de scherp was geweest was het een mooie foto (Jammer van zijn snorharen hihi) Misschien dat je hem dan zelfs nog zou kunnen bijsnijden zodat zijn kop er mooi uit springt.

Leuk he dat je zo snel al naar andere dingen leert kijken :D

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 21:53

bij foto 3 was het de bedoeling dat de kat scherp zou zijn.... maar soms doet mijn camera nog niet helemaal wat ik zou willen :) komt vanzelf wel